De bank had de lening goedgekeurd aan ons dan is mijn vriend naar die garage geweest voor een papier te teken waar de gegevens van de auto op staan maar nu is het geweigerd
Een bank gaat niet eerst een lening goedkeuren, en deze daarna terug weigeren. Dit KAN een bank gewoonweg niet. Hebt u een door de bank ondertekend document waarin zij de lening effectief goedkeuren?
Ik vermoed dat uw vriend een aanvraag tot lening heeft ingevuld en ondertekend, dat de bankbediende zal gezegd hebben "komt in orde" of iets dergelijks, en het dossier naar de hoofdzelel gestuurd heeft, en ze het daar toch geweigerd hebben.
Ofwel werd het dossier goedgekeurd, maar is men er op de bank achtergekomen dat bepaalde verklaringen van uw vriend niet strookten met de werkelijkheid en ze daardoor de goedkeuring vernietigen.
Maar zomaar een goedkeuring terug intrekken die eerst gegeven was, kan een bank simpelweg niet zonder héééééél erg goeie reden (zoals bewezen leugens van de kredietnemer).
Maar dit verander niets naar de verplichting van uw vriend naar de verkoper van de wagen toe. Als daar een overeenkomst getekend is waar niet in vermeld staat "onder voorbehoud goedkeuring lening", dan is uw vriend verplicht deze wagen te kopen, of een schadevergoeding te betalen aan de verkoper. Dit staat los van het "geschil" (zal ik het maar noemen) tussen uw vriend en de bank.