Onderhoud auto

Timu
Topic Starter

Onderhoud auto

#1 , 20 feb 2016 10:45

Beste
Ik heb een offerte aangevraagd voor een groot onderhoud van mijn auto waarbij ook de distributieriem zou vervangen worden.
Ik heb meteen antwoord gekregen met een offerte van de garage van 600euro.
Ik heb toegezegd op deze offerte en de auto dus binnengebracht.
Toen ik de auto ging afhalen kreeg ik een rekening van 900euro.
Als uitleg wist men mij te zeggen dat ze in de offerte een fout hebben gemaakt en dat dit kan gebeuren.
Ze hebben mij zowel offerte als rekening gegeven en aangeduid waar de verschillen zitten en blijkbaar zijn ze op de offerte vergeten de riem zelf aan te rekenen.
Ik begrijp dat fouten maken menselijk is, maar ik vind 300euro wel veel, als ik dit had geweten was ik naar een andere garage geweest waar het goedkoper was. Ze hadden me toch op zijn minst kunnen bellen voor ze deze vervangen, om me te zeggen dat het duurder uit zal komen.
Wat kan ik hiertegen doen?
Moet ik deze factuur betalen? Wat zijn de gevolgen voor mij?
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 20 feb 2016 11:14

staat die offerte op papier?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2016 11:27

Als die riem effectief vergeten is op de offerte, moet je die betalen.

Reclame

Jerommeke

#4 , 20 feb 2016 12:23

Gaat het hier om een exotische auto?.
Of is deze riem met goud belegd?.

Informeer elders eens naar de prijs van een riem.

Timu
Topic Starter

#5 , 21 feb 2016 01:44

:roll: Ik heb de offerte zowel op mail, als antwoord op mijn vraag naar de prijs van het grote onderhoud en het vervangen van de riem, als afgedrukt op papier.
Naar mijn weten is de riem niet van goud.

denlowie

#6 , 21 feb 2016 09:05

Zulke zaken gebeuren dagelijks in de garage, ik vrees dat je toch zal moeten betalen, je kan even zien hoeveel zo een riem ongeveer kost voor je wagen .

Maar een distributie riem vervangen duurt toch even wat tijd.

http://www.mister-auto.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jerommeke

#7 , 21 feb 2016 17:42

Dat is helemaal correct Lowie.
Voor 300 euro moet je goed zoeken naar iemand die het daarvoor doet.
Echter, ging de offerte ook daarover:
Ik heb een offerte aangevraagd voor een groot onderhoud van mijn auto waarbij ook de distributieriem zou vervangen worden.
Als ze dan vervolgens de riem zelf vergeten te factureren, zoals ik begrijp, klopt het totaal plaatje niet, want dan praat je over een verschil van ±30 euro i.p.v. 300 euro.
Ze hebben mij zowel offerte als rekening gegeven en aangeduid waar de verschillen zitten en blijkbaar zijn ze op de offerte vergeten de riem zelf aan te rekenen.

Dat er betaald zal moeten worden zal wel een feit zijn, de manier waarop van deze zaken zou ik wel aankaarten.
Klanten hebben, en klanten houden...

Timu
Topic Starter

#8 , 21 feb 2016 21:18

Dus de offerte voor het grote onderhoud inclusief vervangen van de riem was 600euro.
Wat mij een normale prijs leek ...
Op die offerte stond ook van alles van getande riem enzo.
Enkel de rekening die ik gepresenteerd kreeg was 900euro!
En als verklaring geven ze dat de offerte verkeerd was opgesteld door hun.

Blaatpraat

#9 , 22 feb 2016 09:09

Je betaalt 600 euro, en stuurt tegelijkertijd een aangetekende brief waarin je aankaart dat die 300 euro niet op de offerte stond.
Ook verklaar je hierin dat 600 euro je een normaal bedrag leek voor de gevraagde werken.

Hierdoor heb je een officiële betwisting, en vervalt hun recht op extra inningskosten (in minnelijke overeenkomst).

Als zij hun 300 euro echt willen, zullen ze naar de rechtbank moeten stappen.
Jij hebt de offerte op papier, waarmee je redelijk sterk in je schoenen staat in dat geval.

denlowie

#10 , 22 feb 2016 09:15

Het probleem is natuurlijk dat je daar nooit meer zal moeten zijn in deze garage !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat

#11 , 22 feb 2016 09:39

Het probleem is natuurlijk dat je daar nooit meer zal moeten zijn in deze garage !
Garagisten heb je overal. Bij wijze van spreken vind je er 1 iedere kilometer.
TS kan dus altijd naar een andere garagist uitkijken in het vervolg.

Terug naar “Consumenten Koop”