winkelier rekent foutief te weinig aan

sebas
Topic Starter

winkelier rekent foutief te weinig aan

#1 , 18 feb 2016 18:55

Een winkelier rekent mondeling foutief een te laag bedrag aan, de kassabon die de klant meekrijgt blijkt wel het juiste bedrag te melden,
Achteraf wordt de klant opgebeld om de fout te melden, en wordt gevraagd om het resterende bedrag alsnog zo spoedig mogelijk in de winkel te betalen
Is de klant verplicht op dit ook te doen ?
Nu ga ik dat wel doen, het gaat om een klein bedrag , maar toch ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 feb 2016 19:12

Hoe ga je bewijzen dat hij een lagere prijs gezegd heeft?

sebas
Topic Starter

#3 , 18 feb 2016 20:19

voor alle duidelijkheid,
winkelier belt mij pas enkele uren na de aankoop op (ik zit in hun klantenbestand) , met de mededeling van foutief bedrag, excuseert zich en zegt dat hij inderdaad het foute bedrag heeft vermeld, maar dat dus achteraf bij het opmaken van de kassa het bedrag niet klopt , en heeft dat ook zo gemeld aan de winkelmanager ...

Reclame

Milo72

#4 , 19 feb 2016 11:04

Dus de verkoper zegt bedrag X, klant betaalt bedrag X (cash ? bancontact ?) maar krijgt een kassabon met daarop bedrag Y (hoger) ?
Klant heeft dus bewijs (kassabon) dat hij de correcte prijs betaald heeft (Y)
Klant hoeft niet te bewijzen dat de verkoper een lagere prijs gezegd heeft, maar verkoper moet bewijzen dat de kassabon niet overeenkomt met het werkelijk betaalde bedrag...
Als cash betaald werd kan verkoper m.i. op geen enkele manier aantonen dat klant X betaald heeft ipv Y.
Als met bancontact betaald werd ligt het m.i. wat moeilijker. Klant kan nog steeds beweren dat hij het verschil tussen X en Y cash betaald heeft, maar da's wat minder aannemelijk.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sebas
Topic Starter

#5 , 21 feb 2016 18:13

ja dat klopt, en cash betaald, dus inderdaad woord tegen woord ...

Terug naar “Consumenten Koop”