Onderlinge overeenkomst

JeromGe
Topic Starter

Onderlinge overeenkomst

#1 , 17 feb 2016 11:22

Beste

Onlangs heb ik een verkoopcontract verbroken en tegenpartij eist 40% schadevergoeding. Ik heb dit niet betaald en nu heeft een advocaat een aangetekende brief geschreven voor "minnelijke invordering".

Naar mijn inziens is 40% wat te veel, en zou eigenlijk graag voor dat er een gerechtelijke procedure wordt gestart eens met de andere partij aan tafel zitten en kijken of we samen tot een ander akkoord kunnen komen.

Moet ik hiervoor contact opnemen met de andere partij zelf of met de advocaat van de andere partij? En is dit mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 17 feb 2016 11:48

Bent u particuliere klant of professioneel? Wat staat in de algemene voorwaarden (die u naar ik veronderstel hebt iondertekend) over de verbrekingsvergoeding?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JeromGe
Topic Starter

#3 , 17 feb 2016 11:56

Vennootschap in oprichting waarvan de oprichting niet is doorgegaan. Dus professioneel.
Daarom is ook het contract verbroken (was voor een website te maken + reclamecampagne).

Maar er was nog niets besproken over de website, nog geen kosten gemaakt, .. dus ik vind 40% wat veel.
Er staat wel een verbrekingsvergoeding van 40% in , maar hopelijk kan ik dat mits een onderling akkoord nog wat verminderen + en vriend van mij heeft ook een bedrijf dat een deel zou kunnen overnemen (de reclamecampagne voor zijn bedrijf gebruiken).

Dus ik wil hen eerst dat voorstellen. Als dat niet werkt en het toch een gerechtelijke procedure komt ga ik wel proberen te zorgen dat de rechter de verbrekingsvergoeding vermindert naar bv 10%. Betalen zal ik toch moeten doen, maar liefst zo weinig mogelijk.

Groeten,

Reclame

Xenophon

#4 , 17 feb 2016 12:01

U kan samenzitten en onderhandelen. Maak eventueel een afspraak met de advocaat; zeg er wel duidelijk bij dat het om gesprekken gaat met het oog op een minnelijke oplossing en geen erkenning van verantwoordelijkheid inhoudt of een standpunt ingeval er een juridische procedure mocht van komen. Maar de kans op succes zal in zeer aanzienlijke mate bepaald worden door de argumenten die u kan aandragen, cf hierboven. Indien duidelijk een verbrekingsvergoeding van 40% gestipuleerd werd dan vrees ik dat u geen sterke positie heeft.

enne, niet onbelangrijk: 40% van welk bedrag? Indien van 100 000 dan loont het de moeite een effort te doen, indien van 1000 ziet de zaak er al anders uit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

JeromGe
Topic Starter

#5 , 17 feb 2016 12:13

Bedankt volr uw tips. Het gaat om 40% van de betalingen die nog moeten vervallen. Wat uiteindelijk een bedrag geeft van 2300eur.

Maar kan ik dan rechtstreeks contact opnemen met de andere partij of moet ik best naar hun advocaat bellen?

Xenophon

#6 , 17 feb 2016 12:15

Ik zou naar de advocaat bellen en een afspraak maken; die moet ook leven, is deontologisch verplicht uw voorstel over te maken aan zijn cliënt en bekijkt eea wat afstandelijker.

j.demoor

#7 , 19 feb 2016 11:25

“Art.1650.De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald.Art.1651.Indien bij het aangaan van de koop niets daaromtrent bedongen is, moet de koper betalen op de plaats en op het tijdstip voor de levering bepaald.Art.1652.De koper is verplicht interest van de koopprijs te betalen tot aan de voldoening van het kapitaal, in de drie volgende gevallen :...Indien de koper is aangemaand om te betalen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1229.Het strafbeding vergoedt de schade die de schuldeiser lijdt ten gevolge van het niet nakomen van de hoofdverbintenis...Art.1231.§ 1. De rechter kan, ambtshalve of op verzoek van de schuldenaar, de straf die bestaat in het betalen van een bepaalde geldsom verminderen, wanneer die som kennelijk het bedrag te boven gaat dat de partijen konden vaststellen om de schade wegens de niet-uitvoering van de overeenkomst te vergoeden...”(B.W.).

‘Onlangs heb ik een verkoopcontract verbroken en tegenpartij eist 40% schadevergoeding.’

Onderzoek of uw overeenkomst een schadebeding bevat.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W..).
Die procedure is kosteloos
“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 2 500 euro niet te boven gaat...”(Ger.W.).Gaat het bedrag wel 2500 euro te boven dan is hier de Handelsrechtbank bevoegd.
U kan zelf die oproeping in minnelijke schikking aan de bevoegde rechter mondeling vragen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”