Duur X contract aangesmeerd, kan ik dit nog laten aanpassen/annuleren?

An.Oniem
Topic Starter

Duur X contract aangesmeerd, kan ik dit nog laten aanpassen/annuleren?

#1 , 16 feb 2016 14:00

Zondagmorgen om 5:30 moest ik vertrekken naar m'n werk, en m'n auto startte niet. Aangezien je 's zondags op dat uur niemand wakker wil bellen om je even met de startkabels te komen uit de nood te helpen, belde ik A, waar ik gratis bij aangesloten ben bij jaarlijks onderhoud. Zonder dat ik me ervan bewust was, bleek dit contract echter een 2-tal maand vervallen. Restte er mij niets anders dan me aan te sluiten bij X of een privé takeldienst te bellen. De vriendelijke dame aan de telefoon vertelde me een aansluiting bij X voor me te kunnen regelen, echter, zij kon telefonisch enkel het pakket voor bijstand in heel Europa verkopen van 285€ (met 10€ korting als ik met Visa betaalde; via hun site kost hetzelfde contract 264€ zag ik achteraf). Een privé takeldienst zou me, zo vertelde de dame me, minstens evenveel kosten gezien de dag en tijdstip. Aangezien ik op dat moment geen tijd had om andere opties te bekijken, ik werd nl. op m'n werk verwacht, heb ik hiermee ingestemd. Een half uurtje later stond een privé-takeldienst, gestuurd door X, bij me voor de deur die me weer op weg heeft geholpen.
Toen ik later op de dag op de site van X een kijkje ging nemen, voelde ik me echt wel "in 't zak gezet". Er blijken nl. véél goedkopere tariefformulies te bestaan, de meeste van de "extra's" waarvoor ik heb bijbetaald ga ik immers geen gebruik van maken. Bovendien ben ik, wanneer ik opnieuw onderhoud laat doen aan de wagen in de garage, weer gedekt door A.
Uiteraard ga ik akkoord dat ik moet ik betalen voor de geleverde diensten, maar ik vraag me af of ik dit contract kan laten herzien naar een goedkopere formule? Afzien van de aankoop kan niet, vermoed ik, aangezien ik al op hun diensten heb beroep gedaan?
Ik heb nog geen bevestiging van de aankoop ontvangen, op mijn Visa-afrekening is het bedrag ook nog niet zichtbaar.
Bij de algemene voorwaarden vind ik hier niet direct iets van terug, en even googlen heeft me ook niet veel wijzer gemaakt. Iemand hier ervaring mee of weet iemand wat er wettelijk gezien kan/mag? Alvast bedankt voor jullie input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 16 feb 2016 14:24

Je zal de voorwaarden eens moeten nalezen. Dit doe je natuurlijk altijd beter voor je begint. Als je de voorwaarden van het forum zou lezen dan zou je weten dat het vermelden van een naam van een bedrijf niet mag. Ik kan natuurlijk die firma een mail sturen met de vraag of ze zich willen verdedigen. Maar dat lukt niet, tegen dat ze de mail gelezen hebben is de naam gewist.

Het is trouwens normaal dat een aansluiting bij een pechdienst meer kost als je in panne staat dan als je het op een ander ogenblik zou ondertekenen.

De reclame voor je automerk maakt veel goed.

Xenophon

#3 , 16 feb 2016 14:46

U zal moeten nakijken of u kan gebruik maken van uw herroepingsrecht maar ook in dat geval zal u moeten betalen voor de verstrekte diensten en zal de verschuldigde som niet niets zijn.

Niemand heeft u gedwongen beroep te doen op hen voor bijstand; u had perfect die zondagochtend om 05:30 de bedenking kunnen maken dat het erg duur was en zelf uw boontjes doppen.

Ik vind het persoonlijk al vrij sterk dat men akkoord ging om u een overeenkomst te verkopen; lijkt me nogal erg op het afsluiten van een brandverzekering op het moment dat de vlammen door het dak slaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

An.Oniem
Topic Starter

#4 , 16 feb 2016 15:30

Chantika, ik ben benieuwd of je zelf de de moeite zou nemen om eerst de voorwaarden op te zoeken en in dit geval de 76blz grondig door te nemen als je in een noodsituatie zit. Evenals de voorwaarden van dit forum, geef toe, wie leest eerst alle voorwaarden grondig door alvorens het vakje aan te vinken? Ik heb hier trouwens al veel merknamen zien verschijnen, maar goed, ik zal dit voortaan niet meer doen...
Xenophon, nee, niemand heeft mij gedwongen om op hun bijstand beroep te doen, maar "zelf mijn boontjes doppen" was op dat moment geen optie. De vergelijking met de brandverzekering gaat ook niet op, wil je daarmee ook zeggen dat omdat je niet verzekerd bent, de brandweer ook je huis niet moet komen blussen dan?
Akkoord dat er een meerprijs gevraagd wordt bij aansluiting op het moment van pech. Maar ik vind het niet okee dat ze dan van de zwakke positie van iemand in nood gebruik (misbruik) maken om meteen ook het duurste abonnement aan te smeren. Een meerprijs op het normale abonnement, daar had ik wel kunnen mee leven. De dame aan de telefoon van de *merk van mijn auto* Assistance, wat blijkbaar afhankelijk is van de "pechdienst in kwestie" kon trouwens ook zien dat ik al 9 jaar lang gedekt was door *merk van mijn auto* Assistance, maar dit nu net 2 maand bleek verlopen. Ik heb altijd een pechverzekering gehad, tot over 2 maand. Dat die gratis was doet niets terzake, want je krijgt niets voor niks, ergens wordt die toch verrekend.

Blaatpraat

#5 , 16 feb 2016 15:50

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... Assurance/

Vanaf je het contract ondertekend hebt, kun je de herroeping inroepen binnen de 14 dagen.
Maar met dat je al betaald hebt, vraag ik me af of je wel een contract te zien zult krijgen...

Verzekering die je telefonisch afsluit zijn uitgesloten van het herroepingsrecht (op het vlak van verkoop op afstand).

Op zich valt er de tegenpartij niet veel te verwijten.
Deze mensen zijn in de eerste plaats verkopers, en jij had het product héél dringend nodig op een moment dat het moeilijk is om iemand te vinden.
Dan proberen ze altijd hun duurste product te verkopen, en dat is hier dus gelukt.
Je kon in ieder geval ook zelf gebeld naar de noodlijn van de concurrentie (3 letterwoord) en daar eens gehoord hebben.

Xenophon

#6 , 16 feb 2016 17:02

Xenophon, nee, niemand heeft mij gedwongen om op hun bijstand beroep te doen, maar "zelf mijn boontjes doppen" was op dat moment geen optie. De vergelijking met de brandverzekering gaat ook niet op, wil je daarmee ook zeggen dat omdat je niet verzekerd bent, de brandweer ook je huis niet moet komen blussen dan?
Akkoord dat er een meerprijs gevraagd wordt bij aansluiting op het moment van pech. Maar ik vind het niet okee dat ze dan van de zwakke positie van iemand in nood gebruik (misbruik) maken om meteen ook het duurste abonnement aan te smeren. Een meerprijs op het normale abonnement, daar had ik wel kunnen mee leven. De dame aan de telefoon van de *merk van mijn auto* Assistance, wat blijkbaar afhankelijk is van de "pechdienst in kwestie" kon trouwens ook zien dat ik al 9 jaar lang gedekt was door *merk van mijn auto* Assistance, maar dit nu net 2 maand bleek verlopen. Ik heb altijd een pechverzekering gehad, tot over 2 maand. Dat die gratis was doet niets terzake, want je krijgt niets voor niks, ergens wordt die toch verrekend.
Het feit dat uzelf behelpen geen optie was voor u op dat ogenblik hoeft niet het probleem te worden van een private dienstverlener. Voor zover ik weet is de brandweer dat niet dus uw analogie faalt; een privé-verzekeraar zou beslist weigeren een dekking uit te schrijven nadat een schadegeval zich voorgedaan had. Het feit dat u 9 jaar gedekt was maakt niet uit, het was voor die bewuste ochtend dat u een dekking nodig had. Er anders over oordelen zou willen zeggen dat private verzekeraars evengoed konden afgeschaft worden en de gemeenschap maar moet opdraaien voor uw platte batterij.

Hetgeen u aan de hand hebt is zuur maar zo werkt het systeem nu éénmaal.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”