Vorig jaar wonnen we info in over de aankoop van waterontharders.
Wij maakten hier alvast met 1 bedrijf een afspraak, waarbij de vertegenwoordiger zijn producten toelichtte.
Een van deze producten leek ons wel interessant, en de verkoper maakte direct prijs (beursconditie) en gaf ons aan dat bij het tekenen van dit papier we alvast de prijs tot in 2016 konden aanhouden, en dus nu nog niks hoefden te beslissen.
Wij hebben dit papier (onze fout: zonder goed te lezen), ondertekend.
Ook nog uitdrukkelijk gezegd dat we nog niks gingen bestellen, waarop verkoper zei dat dit niet hoefde, dat het gewoon als prijszekerheid gold voor mochten we in de toekomst bestellen
Nu, een kleine 6 maand later, willen we onze plannen tot aankoop van een waterontharder concreet maken, en doen we nog wat research op het web.
Nietsvermoedende contacteren we ook het bedrijf in kwestie voor een actualisatie van de offerte.
We laten ook een ander bedrijf over de vloer komen die een nog betere oplossing heeft (ander type toestel) voor ons.
Toeval wil nu dat we plots bedrijf 1 aan de lijn krijgen die vraagt wanneer de levering kan plaatsvinden. We vallen uit de lucht en zeggen dat we niks besteld hebben.
De man verwees naar het contract van vorig jaar dat blijkbaar een bestelbon bleek te zijn!
Annulatie van de bestelling zou resulteren in 35% annulatiekost! (35% op 1500eur)
Wat kunnen we hier tegen doen? We zijn niet overtuigd van de oplossing van bedrijf 1 en zijn letterlijk in de val gelopen mbt de manier waarop zij ons dit papier (wat dus wel degelijk een bestelbon blijkt te zijn) lieten tekenen...
Er wordt overigens nergens een referentie gemaakt naar hun algemene voorwaarden en die hoogte van de annulatiekost...
Alvast bedankt voor jullie advies!