Dagvaarding fitness

CoolIce
Topic Starter

Dagvaarding fitness

#1 , 05 jan 2016 21:10

Hallo,
Vandaag heb ik een dagvaarding ontvangen van een fitness club omdat 1 maand abonnement niet zou zijn betaald.
Echter is dit niet correct en ik heb reeds meerdere keren de betalingsbewijzen doorgestuurd naar de deurwaarder, die deze blijft negeren.
Het zou gaan om een betaling in 05/2014.
Mijn vragen zijn de volgende: is deze schuld niet reeds verjaard?
In hun algemene voorwaarden staat dat enkel het vredegerecht van het 5e kanton bevoegd is om tussen te komen, ik heb een uitnodiging van het elfde kanton, kan dit zomaar?
Ook staan in de dagvaardiging dat ik nooit heb gereageerd en nog enkele onwaarheden. Ik heb op iedere brief die ik heb ontvangen gereageerd....
Dit is er een beetje over, iemand advies???
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2016 21:54

Kan zijn dat 5de kanton ondertussen is afgeschaft.
Zorg dat u een rekenvel maakt waar alle elementen chronologisch zijn opgelijst en dat u ook alle bewijzen van betaling in kopie kan meenemen voor de vrederechter .. en een kopie van uw dossier voor de advocaat van de tegenpartij. Deze zal ook zijn conclusies aan u moeten geven.
Als u uzelf verdedigd is dat voldoende. Zorg wel dat u de originele ook bij hebt en kan laten zien.

sloeberken

#3 , 05 jan 2016 23:10

Vanaf 1 januari moet het steeds in het dichtstbijzijnde kanton van de consument zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xenophon

#4 , 06 jan 2016 09:17

Als u betaald hebt en dat kan bewijzen hoeft u geenszins verjaring van de schuld te onderzoeken of in te roepen (ik meen overigens dat de verjaring 5 jaar zou kunnen zijn bij een abonnement).

Doe zoals Franciscus zegt, maak van alles een kopie en een begeleidende nota, deponeer het ter griffie (spreek met de advocaat van de tegenpartij af hoe u best stukken met hem/haar uitwisselt), vraag dat eiser wordt veroordeeld tot de kosten van het geding en eventuele invorderingskosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

CoolIce
Topic Starter

#5 , 06 jan 2016 10:27

Bedankt voor jullie reacties.
De reden waarom ik dit vraag van het kanton en de verjaring is omdat ik vrees dat de vrederechter en de advocaat misschien onder 1 hoedje spelen en iedereen veroordelen die ze dagvaarden. Waarom zijn ze anders steeds mijn gestuurde bewijzen gaan negeren?
Ik heb hun meerdere keren gevraagd naar de begin en einddatum van mijn contract om na te gaan waar het probleem zich situeert, om te zien of dit bij hun anders geregistreerd staat dan op mijn contract vermeld staat, steeds kreeg ik enkel het simpele antwoord 'er is 1 maand te weinig betaald'....
Ik denk trouwens dat de fout is gebeurt doordat ik contant 1 maand heb betaald ter plaatse, dit staat vermeld op het contract maar misschien niet in hun systeem....

LeenW

#6 , 06 jan 2016 10:34

Vrederechters zijn neutraal en de advocaat van de tegenpartij doet enkel hetgeen zijn cliënt goed uitkomt, meer hoeft u daar niet achter te zoeken. Als u elke betaling kunt aantonen, hebt u niets te vrezen.

Xenophon

#7 , 06 jan 2016 10:38

De vrederechter heeft uw zaak toch nog niet onderzocht? Een vrederechter is een beroepsrechter, het is niet omdat die een advocaat kennen of er occasioneel eens mee gaan lunchen dat ze bevooroordeeld zijn hoor. Het zou niet de eerste zijn die een advocaat waarmee hij 's avonds staat te keuvelen dezelfde ochtend over heel de lijn in het ongelijk heeft gesteld. Ook voor de advocaat geldt dat het werk is voor hem/haar, geen persoonlijke vete met u.

U bedoelt misschien de deurwaarder? Deze is in deze fase bezig met minnelijke invordering en krijgt zijn opdracht van de fitness. Als hij slordig is of geen tijd heeft (waarschijnlijker, het moet vooruit gaan bij een deurwaarder) zal het hem worst wezen maar dat is geen probleem want hij kan toch geen enkele daad van uitvoering stellen vooraleer een vonnis te hebben.

Indien u de betaling effectief kan bewijzen, a fortiori indien u kan aantonen meermaals te hebben gevraagd welk bedrag exact openstaat en daarop nooit een antwoord te hebben gekregen dan hoeft u zich geen zorgen te maken.

Idem maar langer van adem dan wat LeenW hierboven postte, dus :D
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

CoolIce
Topic Starter

#8 , 20 jan 2016 09:14

HealthCity/Basic Fit heeft zijn ongelijk geregen! Voor ik aan de beurt was waren er al +/- 100 in verstek veroordeeld en naar het schijnt is dit iedere week het geval, dit lijkt mij echt niet meer normaal....

Xenophon

#9 , 20 jan 2016 09:21

Proficiat!
Wie niet komt opdagen kan geen argumentatie brengen die tegen de eis ingaat en dan heeft de rechter in burgerlijke zaken weinig andere opties dan de vordering van de fitness toewijzen. Voor hen is het waarschijnlijk gewoon een kost vs winst verhaal.

mjers

#10 , 20 jan 2016 09:56

eigenlijk mag je hier geen "namen" noemen. Maar goed dat u dit wel deed.
Deze fitness staat erom bekend om willekeurig te dagvaarden.

Zoals u zelf aangeeft worden veel klanten dan bij verstek veroordeeld en op het einde van de rit is dit een mooie winst voor het bedrijf.
Welkom in de rechtsstaat!

scorpioen

#11 , 20 jan 2016 16:18

Vanaf 1 januari moet het steeds in het dichtstbijzijnde kanton van de consument zijn.
Die wetswijziging is mij ontgaan. Kan je ook zeggen volgens welke wet dit is?
Ik dacht dat het de bedoeling van de Minister van Justitie was dit in te voeren met zijn Potpourri III. Maar dat ontwerp is nog niet neergelegd in de Kamer, laat staan gestemd.

sloeberken

#12 , 20 jan 2016 16:26

Die wetswijziging is mij ontgaan. Kan je ook zeggen volgens welke wet dit is?
Ik dacht dat het de bedoeling van de Minister van Justitie was dit in te voeren met zijn Potpourri III. Maar dat ontwerp is nog niet neergelegd in de Kamer, laat staan gestemd.
Heeft toch in dagblad gestaan onder het onderwerp "Wat veranderd er op 1 januari 2016"
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joke77

#13 , 06 feb 2016 21:49

Er is van alles mis met de meeste fitnessabonnementen(oa van basic-fit). Men maakt reclame met maandprijzen, maar in wezen verkoopt men jaarcontracten waar men toelaat dit in maandelijkse termijnen af te betalen.
Dit houd in dat je in wezen een financiering af sluit, doch wil zo'n fitness zich niet gedragen naar de gedragscode van een kredietverlener.
Volgens mij heeft de economische inspectie hier nog een flinke kluif aan.
Tevens treuzelen de meeste fitnesscentra lang genoeg om een procedure in te zetten, omdat ze dan een groter bedrag kunnen invorderen.
Heel veel klanten laten hun huisdokter een attest schrijven dat ze nooit meer kunnen sporten ,de raadpleging wordt terug betaald en je bent alsnog van je contract af. Desnoods om voor je zieke grootmoeder te kunnen zorgen.
De contracten zijn sowieso zeer eenzijdig opgesteld waarbij als klant enkel maar plichten hebt en geen rechten zoals een basis netheid, goede sportsfeer, hygiene ,...

giserke

#14 , 06 feb 2016 22:33

Als U de betaling kunt bewijzen, ook standaard vergoeding voor 'tergend roekeloos geding' bedingen van tegenpartij.

denlowie

#15 , 07 feb 2016 09:23

Nochtans als je hun voorwaarden leest staat daar niks verkeerds in, ook iedereen weet dat men altijd voor één jaar lidmaatschap tekent, wat die zeer vele gerechtszaken betreft is dit met zulke firma's onoverkomelijk, men sluit zich aan en tekent hun contract voor een jaar, en na een paar maanden betaal men hun niet meer.
waarom per maand betalen, wel 240€ uit je zak halen of 20€ per maand dit gaat voor jongen veel gemakkelijker.

Ken mensen die daar ook gaan fitnessen, zij zegen zeer gemakkelijke openingsuren, en goede toestellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”