verjaring electrabel betwisting

Scorpio
Topic Starter

verjaring electrabel betwisting

#1 , 12 jan 2016 18:33

In 2008 heb ik mijn huis verkocht en de slotfactuur van Electrabel betwist. Al enkele maanden waren ze "fantasie" facturen van 500 tot 750€ per maand aan het sturen (voor een eensgezinswoning), wat ik uiteraard weigerde te betalen. Zelfs na de correcte meter opname bij de verkoop kreeg ik geen gecorrigeerde factuur. Via FOD economie heb ik dit verder betwist. Er zijn enkel correspondenties geweest, waar ze me telkens de factuur opnieuw presenteerden en ik de details vroeg. Telkens een jaar of meer tussen... De laatste correspondentie dateert van juli 2011. Sindsdien heb ik niets meer van hen gehoord. Wanneer is dit dossier verjaard? Ik ben het beu een 5 cm dik dossier bij te houden... Hartelijk dank voor enig antwoord! Met de referentie naar de juiste wet graag (wat jij hiervan vind, gaat me uiteraard niet helpen als ze volgend jaar me terug een rekening presenteren en ik alles eruit gekieperd heb).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 jan 2016 11:47

“Art.2277...en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,Verjaren door verloop van vijf jaren.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Uit de gebruikte termen blijkt dat ‘al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen’ verwant moet zijn met schulden van lijfrenten,van huren en van intresten van geleende sommen,dat wil zeggen een karakter van met inkomsten gelijkgestelde schulden moet hebben,in tegenstelling tot een kapitaalschuld.De schulden die de verkoopprijs van goederen vormen,zoals de electriciteitsleveringen,zijn bijgevolg van deze bepaling uitgesloten,ook al voorziet de overeenkomst in de jaarlijkse betaling van deze leveringen‘(Cass. 6 februari 1998,Rev.not.b. 1998,206,noot,J.T. 1998,403).

“Art.2272.De rechtsvordering van...kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van een jaar.”(B.W.).

‘In 2008 heb ik mijn huis verkocht en de slotfactuur van Electrabel betwist’.

“Art.2244.§ 1.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting...”(B.W.). Een ingebrekestelling is geen ‘bevel tot betaling’.Ik ga ervan muit dat er geen stuiting is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Schuppenzot

#3 , 03 feb 2016 17:04

Verjaring elektriciteit is gesteld op 1 jaar door cassatie, tot mijn persoonlijke ervaring het tegendeel bewijst.

Men valt terug op 5 jaar indien de schuldeiser kan aantonen dat jij een (aanvaarde) openstaande schuld hebt. Het hangt er dus ook van af hoe jij uw betwistingen hebt geformuleerd.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”