ongewilde energieleverancierswissel

ecarpent
Topic Starter

ongewilde energieleverancierswissel

#1 , 14 jan 2016 13:31

In mei 2015 heb ik mij aangesloten bij een energiemaatschappij. 14-11-2015 krijg ik een afsluitingsfactuur van mijn leverancier terwijl ik me bij geen nieuwe leverancier heb aangemeld. Toch blijft mijn leverancier beweren dat ik op 19-10-2015 van maatschappij gewijzigd ben. Na wat zoekwerk blijkt via Infrax dat mijn huisbaas via zijn maatschappij een contractwijziging heeft gedaan. Voor de contractwijziging van zijn woning heeft zijn leverancier per ongeluk mijn Ean-code gebruikt hierdoor wordt automatisch (buiten mijn wil om) mijn contract bij mijn leverancier gestopt en overgezet naar zijn leverancier en onder zijn naam. Ik heb onmiddellijk mijn leverancier en mijn huisbaas hiervan op de hoogte gebracht. Om deze situatie recht te zetten heb ik 2 dagen verlof moeten nemen en heel veel telefoontjes moeten voeren, vandaag 14-1-2016 is eindelijk de situatie terug in orde. Ik heb juist contact genomen met de leverancier van mijn huisbaas, zij hadden de foute Ean-code gebruikt en zijn de oorzaak van heel deze mistoestand. Ik confronteer hen hiermee en vraag of er een financiële tegemoetkoming kan geregeld worden. Als antwoord krijg ik dat er nog een factuur van hun zal volgen voor de periode dat mijn Ean-nummer op naam van mijn huisbaas gestaan heeft. Ik heb geen zin om die aan hen te betalen tegen hun tarieven. Ik heb niet voor hen gekozen en sta niet bij hen onder contract. Het gaat over een periode van 19-10-2015 tot 15-11-2015. Ik wil die periode wel betalen aan mijn leverancier tegen hun tarieven. Wat zijn mijn rechten, wat kan ik ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jan 2016 17:09

Je kan de leverancier dagvaarden voor de Rechtbank maar de kosten en moeite daarvan staan in disproportie tot het prijsverschil electriciteit voor de duur van één maand. Of je huisbaas, alnaargelang wie de fout heeft gemaakt.
Was ik je huisbaas dan kreeg je een grote doos pralines of een fles champagne voor de geleden last.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ecarpent
Topic Starter

#3 , 15 jan 2016 12:53

Dat zou ik wel zien zitten. Maar kan een maatschappij zomaar facturen sturen voor ongevraagde diensten zonder dat er een contract aanwezig is?

Reclame

ecarpent
Topic Starter

#4 , 18 jan 2016 16:59

Het vervolg op mijn verhaal. Ik heb (op een beleefde wijze) mijn kant van het verhaal gedaan bij de maatschappij van mijn huisbaas met de mededeling dat ik bij hen geen contract heb ondertekent en dan ook geen factuur wens te ontvangen. Tevens heb ik de vraag gesteld een kleine vergoeding te willen ontvangen voor de twee dagen verlof die ik heb moeten nemen en de vele telefoontjes die ik heb moeten plegen eer ik de situatie terug in orde heb gekregen. Zij hebben mij terug geantwoord dat ik geen facturen zal toegestuurd krijgen voor de periode dat zij mij (weliswaar onbevraagd) beleverd hebben 19-10 tot 15-12-2015. Dus er worden mij geen meterhuur en abonnementskosten voor die periode aangerekend. Ik ben zeer tevreden met deze oplossing :D Nu nog de fles champagne van mijn huisbaas en ik ben helemaal tevreden.

Terug naar “Consumenten Koop”