garantie oldtimer

kvdw
Topic Starter

garantie oldtimer

#1 , 13 jan 2016 19:33

Hallo iedereen,

Vorig jaar kocht ik een oldtimer met een jaar garantie erop bij een garagist. Auto is in goede staat, buiten het feit dat hij olie lekt. Ik wees de garagist hierop en hij bekeek het maar hij wil het niet herstellen aangezien dit een dag werk is. De auto rijdt perfect maar lekt dus enkel olie. Heb offerte laten maken bij andere garagist en heb er voor zo'n 700€. Mijn vraag is nu, in hoever moet hij dit herstellen? Garantie loopt nog tot mei.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 13 jan 2016 21:06

Moet hersteld worden in garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kvdw
Topic Starter

#3 , 13 jan 2016 21:34

Heb es gekeken op factuur en daarop staat dat ik wagen kocht in staat waarin hij zich bevond, gekend door de koper. Factuur werd wel opgestuurd, dagen nadat wagen in mijn bezit was.
Als ik hem zei dat hij dit moest herstellen verweet hij me dat ik de wagen in topstaat wou krijgen op zijn kosten... whatever...

Reclame

sloeberken

#4 , 13 jan 2016 23:06

Als er niets vermeld is van garantie op de factuur heb je 2 jaar garantie.
Clausule in de staat waar hij zich bevind, is enkel van toepassing op zichtbare gebreken.
Stel de verkoper in gebreke met een AS zodat je een bewijs hebt, hou het kort en zakelijk.

Wat zijn uw rechten als consument?

Bij de aankoop van een consumptiegoed hebt u recht op de wettelijke garantie: de verkoper moet een garantie geven voor elk gebrek aan overeenstemming van het goed dat zich binnen de twee jaar na aankoop manifesteert.

Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen. De garantie voor tweedehandsgoederen mag echter niet korter zijn dan een jaar.

Deze garantie is van toepassing op alle consumptiegoederen verkocht door een professionele verkoper aan een consument die handelt voor privédoeleinden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2016 23:55

"Auto is in goede staat, buiten het feit dat hij olie lekt. Ik wees de garagist hierop en hij bekeek het maar hij wil het niet herstellen aangezien dit een dag werk is. "

En bovenstaande was geweten voor u de wagen kocht?
En u hebt het dus gezien...

sloeberken

#6 , 14 jan 2016 00:14

"Auto is in goede staat, buiten het feit dat hij olie lekt. Ik wees de garagist hierop en hij bekeek het maar hij wil het niet herstellen aangezien dit een dag werk is. "

En bovenstaande was geweten voor u de wagen kocht?
En u hebt het dus gezien...
Om in zijn recht te zijn, had verkoper het moeten vermelden op de factuur.

kvdw
Topic Starter

#7 , 14 jan 2016 04:15

Ok bedankt voor de info!

Terug naar “Consumenten Koop”