Geschil over garantie

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

Geschil over garantie

#1 , 02 dec 2015 13:31

Het zoveelste garantiegeschil-topic, ik weet het. Sorry. :P

Het betreft een voetenbankje dat bij onze tuinmeubelset is aangekocht bij *een bepaalde winkel die blijkbaar bekend staat vanwege zijn rotslechte klantenservice*.
Eén van de gaatjes in het frame is volgens mij te groot geboord geweest waardoor het "netje" waarop je je benen laat rusten plots aan één kant uit het frame losschiet.

Probleem: ik hou letterlijk elk kassaticket bij, maar deze specifieke factuur vind ik nergens meer. Wat ik wel nog heb is het kassaticket dat ik kreeg toen we gingen bestellen, en waarop staat "Aanbetaling op reservering voor ... euro Reserveringsnummer: etc.".
De rest van het openstaande bedrag heb ik bij afhaling van de meubels cash betaald aan de kassa, maw geen bewijs op mijn bankrekeninguittreksels.


Ik heb de winkel reeds telefonisch gecontacteerd en uitgelegd dat ik geen factuur heb waar alles opstaat, maar graag een dubbel wou. Ik heb toen het reserveringsnummer doorgegeven en mijn naam.
Een werknemer heeft mij opgebeld (en ingesproken op mijn voicemail) dat hij het nummer heeft nagekeken in de computer, maar dat het niet op mijn naam staat. Hij vroeg of ik hem daar even over wou terugbellen.
Klopt, want de aankoop stond op mijn vriendin haar naam. Dit heeft hij daarna via de telefoon bevestigd. Hij ging nakijken of een dubbel kon worden afgeleverd.


Na twee weken zonder antwoord heb ik vandaag dan maar zelf de touwtjes in handen genomen en ben naar de winkel getrokken met het ticket van de aanbetaling op reserveringsnummer XXX.

Antwoord 1: "U bent te vroeg voor een herstelling aan uw tuinmeubels. Kom in het najaar terug."
-- Uitgelegd aan de goede man dat ik niet zo dom ben om buiten garantietermijn terug te komen.

Antwoord 2: "Op dit kassaticket staat dit voetenbankje niet specifiek vermeld."
-- Ik heb toen gevraagd of hij niet even in zijn computersysteem wou kijken, zodat hij kon zien dat er effectief een voetenbankje is aangekocht op de naam van mijn vriendin zodat het reserveringsnummer van toen teruggekoppeld kan worden naar dit kassaticket.

Antwoord? "Dat wordt niet bijgehouden, die reserveringen zijn al lang verwijderd en ons systeem is geleegd".
Uiteraard is dit complete onzin, want anders kon de werknemer van enkele weken terug niet in de computer achterhalen dat de tuinmeubelset niet is verkocht aan mijnheer X die op dat adres woont, maar aan mevrouw Y die toevallig ook op hetzelfde adres woont.

__

Kan ik obv het kassaticket van de aanbetaling + de opgeslagen voicemail hen alsnog verplichten dit voetenbankje te herstellen? Ik ben er 100% zeker van dat het gewoon een kwestie is van opzoeken in hun systeem. En het is letterlijk een herstelling van een paar euro, dus ik begrijp niet waarom ze zo moeilijk moeten doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 dec 2015 13:41

Na 6 maand ligt de bewijslast bij de consument.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 02 dec 2015 13:47

Daar ben ik mij van bewust, maar ik als consument kan niet in hun computersysteem geraken, terwijl ik wel een bewijs heb dat ik er een aankoop heb gedaan (alleen staat er niet specifiek op wat allemaal).

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 02 dec 2015 13:48

In principe moeten zij zich aan de garantiewet houden en kan u ze inderdaad verplichten... Maar hoe gaat u dat doen zonder juridische rompslomp en de daarbij horende kosten? En dit voor een herstel van enkele euro's? Als ik uw verhaal lees hebben ze voor één of andere reden geen zin om u verder te helpen. Juridisch hebt u een zaak....

mjers
Berichten: 1788

#5 , 02 dec 2015 13:49

Na 6 maand ligt de bewijslast bij de consument.
een dwaze regel die binnenkort zal aangepast worden.

Daarbij kan de consument in dit geval een productiefout bewijzen.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#6 , 02 dec 2015 13:53

In principe moeten zij zich aan de garantiewet houden en kan u ze inderdaad verplichten... Maar hoe gaat u dat doen zonder juridische rompslomp en de daarbij horende kosten? En dit voor een herstel van enkele euro's? Als ik uw verhaal lees hebben ze voor één of andere reden geen zin om u verder te helpen. Juridisch hebt u een zaak....
Dat onverklaarbare gebrek aan "zin" hebben ze wel vaker, als ik zo de recensies lees op het internet....


Ik heb inderdaad geen intentie er een gerechtelijk geschil van te maken, maar ik sta wel graag op mijn strepen. Ik probeer ze gewoon even met de neus op de feiten te drukken, zodat ze zich (hopelijk) moreel verplicht voelen alsnog een herstelling te aanvaarden.

Als ik mij niet vergis hebben ze boekhoudkundig de plicht 7 jaar alle documenten (facturen) bij te houden, dus de smoes "Dat hebben wij niet meer" kan toch niet opgaan?

Lanox
Berichten: 3809
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 dec 2015 14:03

In principe moeten zij zich aan de garantiewet houden en kan u ze inderdaad verplichten...
Het is de TS die in eerste instantie beweert dat de garantiewetgeving van toepassing zou zijn. Hij is dan ook de eerste die hier bewijs van dient te leveren, dmv kasticket. Ik zie niet in op welke basis de winkel tot eender wat kan verplicht worden zolang de TS dit bewijs niet levert. En nee, juridisch gezien dient de winkel u geen toegang te geven tot hun administratie. Klantvriendelijkheid is een ander paar (niet-juridische) mouwen.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 02 dec 2015 14:06

In principe kunnen ze eender welke smoes gebruiken.
Als ze ervoor kiezen om de garantiewet niet toe te passen dan kunnen ze dit.
Mensen gaan simpelweg geen procedure starten voor kleine aankopen... en dat weet de verkoper.

Lanox
Berichten: 3809
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2015 15:07

Punt is echter dat in deze specifieke zaak de TS zelfs geen schijn van kans maakt.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#10 , 09 dec 2015 13:23

Na een kordate brief kreeg ik binnen de 24u telefoon dat de factuur op magische wijze was teruggevonden en ik mocht langskomen met het voetenbankje .

Vandaag binnengebracht en zelfs een kopie van de factuur meegekregen. Als ze willen kunnen ze het wel blijkbaar. :roll:

Terug naar “Consumenten Koop”