Beste,
Begin oktober tekende ik in op een offerte voor ramen en deuren bij een onderneming. De zaakvoerder beloofde me meermaals mondeling dat de ramen voor 2016 geplaatst konden worden, zodat we nog konden genieten van de renovatie premie van 2015 (verluchtingssysteem niet verplicht).
De zaakvoerder kwam de ramen opmeten in mijn bijzijn en stuurde mij de offerte met de opgemeten afmetingen door ter informatie (de offerte was reeds getekend).
Nu een maand na datum doken er enkele onaangename ontwikkelingen op:
Per toeval hebben we de afmetingen van de leverancier gecontroleerd en kwamen we tot de constatatie dat deze voor 60% van de ramen niet in orde was en bijgevolg de bestelde ramen niet zouden passen.
Toen we hiermee naar de zaakvoerder gingen, werd ons de schuld in de schoenen geschoven. We zouden de meting gecontroleerd moeten hebben en zouden moeten opdraaien voor de extra kosten De ramen worden namelijk bij een externe firma besteld en kunnen niet meer aangepast worden.
Gezien we reeds 50% van de offerte als voorschot diende te voldoen. Had ik graag mijn rechten in deze situatie achterhaald.
1. Moeten wij opdraaien voor de extra kosten omwille van foutieve metingen door de leverancier zelf?
2. Omwille van deze fout zullen we niet meer kunnen genieten van de huidige renovatie premie en nog extra kosten moeten maken. Kunnen we deze verhalen op de leverancier?
3. Bij de specificatie van de deur werd ons een speciale vloerafsluiting beloofd. Weken na de offerte kregen we melding dat dat type vloerafsluiting niet beschikbaar was bij die leverancier en dat een normale Duitse afsluiting (veel goedkopere) geleverd zou worden. Hoe kan ik hiervoor compensatie bekomen?
Het is een delicate situatie vermits we nog moeten samenwerken met de leverancier om tijdig onze ramen te bekomen. Toch had ik me graag geïnformeerd naar mijn rechten en plichten.
Alvast bedankt!
mvg,
Bert