#9 , 05 nov 2015 11:02
Is duidelijk disproportioneel, ze mogen dit m.i. niet opleggen als voorwaarde voor de verkoop van een goed dat niet aan restricties onderhevig is (zoals vb sigaretten, sterke drank etc) tenminste indien ze normaliter verkopen aan particulieren want hebben die gegevens niet nodig in het kader van hun relatie met u voor de transactie of voor het aantonen dat ze de wetgeving respecteren (en geen groothandel zijn die zogezegd aan anonieme particuliere aankopers hele dozen sjaals verkopen, goed wetende dat de kopers professionelen zijn) .
Heb een analoge discussie gehad bij een elektrozaak waar men dit wou doen onder het voorwendsel van 'het is voor de garantie'.
Doen wat ik doe: just say no en herinner hen eraan dat u betaalt om een goed te kopen, niet om hen gelukkig te maken of om hen te helpen u daarna te bestoken met publiciteit. Idem voor e-mails en gsm-nummers: allemaal niet nodig.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.