Factuur gedeeltelijk betaald, nooit aanmaning ontvangen, plots brief advocaat + kosten

dirkverv
Topic Starter

Factuur gedeeltelijk betaald, nooit aanmaning ontvangen, plots brief advocaat + kosten

#1 , 23 okt 2015 15:09

Korte schets van mijn situatie:
- in 2012 wordt in onze nieuwbouw een vloer geplaatst
- we ontvangen de factuur vooraleer de werken volledig zijn uitgevoerd
- we betalen een gedeelte van de factuur in shijven, naargelang de werken vorderen tot ongeveer 80% vd factuur
- de werken vallen stil, na vele pogingen om toch de laatste werken te laten afronden geven we de communicatie met de aannemer op
- in 2015 ontvangen we een aangetekende brief vd advocaat vd aannemer waarin wordt gevraagd de nog openstaande factuur te betalen (rest bedrag) + interesten van de afgelopen jaren

Gedurende al deze jaren hebben we nooit een aanmaning gekregen van de aannemer. We hebben natuurlijk wel communicatie die we kunnen aantonen (via email + antwoorden via email van de aannemer) waaruit blijkt dat de aannemer op de hoogte was van de nog uit te voeren werken.

Kan de aannemer (gezien het ontbreken van ook maar een enkele aanmaning) aanspraak maken op de extra kosten (interesten)? Ik heb er geen probleem mee om het openstaande bedrag te vereffenen (mits ook de laatste werken uitgevoerd zijn), maar ik heb wel een probleem met de kosten.

Een detail wat misschien in mijn nadeel kan spelen: het nu nog openstaande bedrag is in verhouding met de nog uit te voeren werken hoog.

Bedankt voor tips!
Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 okt 2015 15:52

Zodra u de factuur ontving, diende u deze aangetekend te betwisten, met de vermelding hoe u deze verder ging betalen, en onder welke voorwaarden. Heeft u het in de mails waarover u spreekt hierover gehad? Heeft de aannemer op deze mails geantwoord (en hiermee dus erkent dat hij deze ontvangen heeft)? Zo ja, stuur deze mails naar de advocaat, met de mededeling dat u het saldo pas zal betalen indien de werken volledig zijn uitgevoerd (zoals u reeds aan de aannemer heeft laten weten), en dat het plotse dreigen met een rechtszaak, terwijl men zeer goed wist dat men zelf in gebreke blijft, rechtsmisbruik vormt.

dirkverv
Topic Starter

#3 , 23 okt 2015 16:05

We hebben niet aangetekend gereageerd (toen hadden we nog goed vertrouwen in de aannemer). De aannemer heeft wel degelijk gereageerd op onze emails, bijvoorbeeld letterlijk: "Ondertussen is er toch het een en ander verder afgewerkt. Mag ik jullie dan ook vragen een groot gedeelte van dit bedrag deze week nog te betalen?" Dat "groot gedeelte" is dan ook betaald geweest.
(dit is trouwens het enige bericht dat we ooit van hen hebben ontvangen ivm betaling en openstaand saldo)

Reclame

Turaki

#4 , 23 okt 2015 18:43

De aannemer heeft wel degelijk gereageerd op onze emails, bijvoorbeeld letterlijk: "Ondertussen is er toch het een en ander verder afgewerkt. Mag ik jullie dan ook vragen een groot gedeelte van dit bedrag deze week nog te betalen?"
Hiermee heeft u bewijs dat men akkoord ging met betaling naargelang de werken vorderen. Lijkt mij voldoende om in een eventuele rechtszaak uw gelijk te halen, en een tegeneis wegens tergend en roekeloos geding in te dienen.

Daarnaast kunnen intresten maar aangerekend worden indien deze in de AV staan (die u expliciet moet goedkeuren, dat deze op de achterkant van een factuur of ander document staan is niet voldoende), of de wettelijke intrest nadat men u aangetekend in gebreke heeft gesteld. Kijk dus goed de AV na.

Antwoord van de aannemer aan de advocaat bezorgen (kopij naar aannemer), en aangeven dat mits er een akkoord was over de betaling, dat deze inhield dat u diende te betalen naargelang de vordering van de werken, waarbij de mail dient als bewijs van dit akkoord, u verbaasd bent dat men u plots vraagt het saldo te voldoen, terwijl de werken nog steeds niet afgewerkt zijn, en dat u zich bovendien afvraagt waarop men zich baseert om verwijlintresten aan te rekenen, daar u helemaal niet te laat bent. Bijkomend, indien de intrest niet in overeenstemming met de AV, wijst u hen hierop. Dat u het jammer vindt dat men meent hiermee eventueel naar de rechtbank te moeten stappen, temeer daar men zelf akkoord is gegaan met deze situatie, en dat u in voorkomend geval genoodzaakt zal zijn om te reageren met een tergend en roekeloos geding. Met vriendelijke groet uiteraard.

Advocaat zou de hint dan wel begrijpen, en zijn cliënt aanraden om hiermee niet verder te gaan.

Terug naar “Consumenten Koop”