Ik heb een probleem met mijn Ford Transit 2T dat al zeven maanden aansleept en waar geen oplossing voor in zicht lijkt. De zaak zit ook al een tijdje bij mijn rechtsbijstand en er is ook een expert aangesteld.
Ik zal even het probleem proberen te schetsen. Midden februari heb ik een nieuwe Ford Transit 2T Trend aangekocht. Ik had mijn garage gevraagd een Transit T2 te zoeken die +/- 1500kg kon laden. Mijn garagist stelde mij een wagen voor die volgens de online Ford brochure 1470kg kon laden voor een prijs van €27925 (deze prijs staat ook op de factuur).
Wagen werd perfect op tijd geleverd, er was weinig op aan te merken, maar een week later ga ik naar de keuring met mijn wagen en blijkt mijn wagen over een netto laadvermogen van 1125kg te beschikken, wat gezien het werk dat ik moet doen veel te weinig is.
Ik heb dit probleem direct telefonisch aangekaart bij mijn garage en die mensen hebben er direct werk van gemaakt. Maar na een paar weken kwam er absoluut geen reactie van Ford.
Hierna heb ik de volgende stap gezet en heb ik op aanraden van mijn garage gebeld en achteraf een mail gestuurd naar de klantendienst van Ford. Aan de telefoon waren deze mensen heel vriendelijk .... maar een paar weken later was er nog altijd geen oplossing.
Begin mei begon het stilaan belachelijk te worden met de excuses. De persoon in kwestie was ziek, niet op het werk, in vakantie, ziek, de dienst was op vakantie .... ik heb zowat elk excuus gehoord dat iemand kon verzinnen en ik was dus nog geen stap verder.
Begin mei heb ik dan maar mijn rechtsbijstand en verzekeringsmakelaar op de hoogte gebracht. Er werd me beloofd dat ze snel werk zouden maken van deze zaak want mijn economisch verlies begon natuurlijk op te lopen. (Volgens mijn berekening verloor ik zo'n €100 per werkdag en dat intussen gedurende drie maanden).
Begin juli was er nog steeds geen oplossing. Ford haalde weer elk excuus uit de kast tot een oplossing te komen. De rechtsbijstand had er intussen al een expert bijgehaald die de zaak moest oplossen. Na nog een rondje excuses van Ford om niets te doen, vond Ford Europa dat er een herweging moest komen. De fout zal wel in de technische keuring gebeurd zijn.
Uiteindelijk zijn we in september tot een door Ford opgelegde herweging kunnen komen. De herweging gebeurde door een bedrijf dat Ford had aangesteld weliswaar in het bijzijn van mijn expert en mezelf. Resultaat ... mijn wagen woog net even veel als op de technische keuring, het verschil was slechts een paar kilo en dus verwaarloosbaar. De wagen haalde nog steeds niet het laadvermogen dat Ford opgaf in zijn online brochure.
Intussen zijn we begin oktober en is er nog steeds geen oplossing in zicht. Ford blijft zijn paraplu opentrekken en trekt nu de kaart dat de fout bij mijn garagist en/of mezelf zit. Wij hebben de folder verkeerd gelezen of verkeerd geïnterpreteerd. De gewichten die zij opgeven in hun folder zijn die van een Transit Ambiente en niet van een Ford Trend.
Aangezien ik mij gebaseerd heb op hun online informatie heb ik een papieren folder nooit gezien voor ik mijn aankoop gedaan heb. Ik beschik trouwens over de online informatie van vorig jaar en heb ik ondertussen ook de papieren folder van vorig jaar (2014) op de kop kunnen tikken.
In de online Folder die 2/2015 online stond, staat het volgende vermeld "Netto laadvermogen = MTM - indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))".
Enkele bedenkingen hierbij :
_ Nergens in hun online folder vermelden ze het leeggewicht van een ambiente
_ Nergens vermelden ze de gewichten van de opties
_ Ze hanteren met andere woorden een wiskundige formule die je nooit kan oplossen
_ Bovendien is de omschrijving -indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))- op zijn zachtst uitgedrukt voor interpretatie vatbaar en alles behalve duidelijk.
Het voorstel dat Ford mij doet is €1500 cash + een jaar extra waarborg ( max 100.000km) op de aankoop van mijn volgende wagen + een paar procent extra korting op een nieuwe wagen. Bovendien moet de garage een overnemer zoeken voor mijn wagen, alleen gaat de garage nooit een overnemer vinden voor een wagen van 7 maanden oud met 56000km op de teller. Ford gaat het verlies in waarde dus niet compenseren, het verlies moet door mij gedragen worden. Het gaat hier dus om een commerciële oplossing die Ford buiten schot houdt.
Nog enkele leuke weetjes ivm deze zaak :
_ 2/2015 Ford vermeld op zijn website in een pdf een netto laadvermogen van 1470 kg
_ 5/2015 Na mijn klacht blijken de gewichten van dezelfde pdf te zijn verdwenen
_ 5/2015 De papieren folder van september 2014 vermeldt een nettolaadvermogen van 1404kg.
_ Mijn keuring, technische fiche en gelijkvormigheidsattest vermelden allemaal verschillende gewichten.
_ Ik beschik over alle briefwisseling waarin mijn garage nooit ontkend heeft dat ik een wagen wou die 1500kg kon laden, dit blijkt ook uit het bedrag op de aankoopfactuur.
_ Ford blijft zich wegsteken achter vage termen en komt nooit met absolute cijfers die te bewijzen zijn.
_ Bovendien haalt Ford een Europese wet aan die hen de vrijheid geeft om 5% af te wijken van de realiteit qua gewicht ivm met opties en dan willen ze bovendien het gewicht van de opties ook nog eens in rekening brengen om hun gelijk te halen.
Los van de discussie over het laadgewicht die ik volgens mijn expert, mijn garagist en mezelf altijd zou winnen, zit ik intussen met zeven maanden economisch verlies dat elke dag groter wordt en moet ik mijn huidige Transit echt wel kunnen vervangen.
Daarom heb ik een paar vraagjes :
_ Kan Ford wegkomen met het feit dat ze verschillende gewichten hanteren voor dezelfde wagen in hun online en en papieren fold? Moet Ford geen duidelijke en eensluitende informatie verschaffen? (De bewijzen zijn voorhanden)
_ Kan Ford wegkomen met het feit dat ze mij online verkeerde informatie hebben verschaft?
_ Kan Ford zich wegsteken achter hun formule -Netto laadvermogen = MTM - indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))- waarbij ze de onbekende factoren niet toelichten en dus ruimte laten voor interpretatie
_ Kan Ford of mijn garage wegkomen met het feit dat ik een wagen bestel die 1500kg moet kunnen laden en ze er eentje leveren die slecht 1150kg kan laden?
_ Als Ford zich wil wegsteken achter kleine lettertjes, punten en komma's (wat hun goed recht is uiteraard), mag ik dan ook vallen over kleine cijfertjes, enkele grammen en wiskundige formules die niet te berekenen zijn?
_ Bestaat er in heel deze zaak geen wetgeving die de consument beschermt?
_ Kent iemand een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort zaken? Ik krijg stilaan het idee dat ik die nodig ga hebben

Los van al deze vragen blijf ik dus nog steeds met het economisch verlies zitten. Door dat Ford zich al maanden wegsteekt begint dit aardig op te lopen. Mijn wagen zou ik eigenlijk met of zonder oplossing zo snel mogelijk willen verkopen. Alleen wil ik nu niet de verkeerde beslissing nemen. Moet ik mijn verkoop nog uitstellen tot een eventuele rechtszaak ivm een volgende herweging of mag ik ineens verkopen?