Probleem met Ford lichtevracht

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

Probleem met Ford lichtevracht

#1 , 03 okt 2015 11:41

Goedemorgen iedereen,

Ik heb een probleem met mijn Ford Transit 2T dat al zeven maanden aansleept en waar geen oplossing voor in zicht lijkt. De zaak zit ook al een tijdje bij mijn rechtsbijstand en er is ook een expert aangesteld.

Ik zal even het probleem proberen te schetsen. Midden februari heb ik een nieuwe Ford Transit 2T Trend aangekocht. Ik had mijn garage gevraagd een Transit T2 te zoeken die +/- 1500kg kon laden. Mijn garagist stelde mij een wagen voor die volgens de online Ford brochure 1470kg kon laden voor een prijs van €27925 (deze prijs staat ook op de factuur).

Wagen werd perfect op tijd geleverd, er was weinig op aan te merken, maar een week later ga ik naar de keuring met mijn wagen en blijkt mijn wagen over een netto laadvermogen van 1125kg te beschikken, wat gezien het werk dat ik moet doen veel te weinig is.
Ik heb dit probleem direct telefonisch aangekaart bij mijn garage en die mensen hebben er direct werk van gemaakt. Maar na een paar weken kwam er absoluut geen reactie van Ford.

Hierna heb ik de volgende stap gezet en heb ik op aanraden van mijn garage gebeld en achteraf een mail gestuurd naar de klantendienst van Ford. Aan de telefoon waren deze mensen heel vriendelijk .... maar een paar weken later was er nog altijd geen oplossing.

Begin mei begon het stilaan belachelijk te worden met de excuses. De persoon in kwestie was ziek, niet op het werk, in vakantie, ziek, de dienst was op vakantie .... ik heb zowat elk excuus gehoord dat iemand kon verzinnen en ik was dus nog geen stap verder.

Begin mei heb ik dan maar mijn rechtsbijstand en verzekeringsmakelaar op de hoogte gebracht. Er werd me beloofd dat ze snel werk zouden maken van deze zaak want mijn economisch verlies begon natuurlijk op te lopen. (Volgens mijn berekening verloor ik zo'n €100 per werkdag en dat intussen gedurende drie maanden).

Begin juli was er nog steeds geen oplossing. Ford haalde weer elk excuus uit de kast tot een oplossing te komen. De rechtsbijstand had er intussen al een expert bijgehaald die de zaak moest oplossen. Na nog een rondje excuses van Ford om niets te doen, vond Ford Europa dat er een herweging moest komen. De fout zal wel in de technische keuring gebeurd zijn.

Uiteindelijk zijn we in september tot een door Ford opgelegde herweging kunnen komen. De herweging gebeurde door een bedrijf dat Ford had aangesteld weliswaar in het bijzijn van mijn expert en mezelf. Resultaat ... mijn wagen woog net even veel als op de technische keuring, het verschil was slechts een paar kilo en dus verwaarloosbaar. De wagen haalde nog steeds niet het laadvermogen dat Ford opgaf in zijn online brochure.
Intussen zijn we begin oktober en is er nog steeds geen oplossing in zicht. Ford blijft zijn paraplu opentrekken en trekt nu de kaart dat de fout bij mijn garagist en/of mezelf zit. Wij hebben de folder verkeerd gelezen of verkeerd geïnterpreteerd. De gewichten die zij opgeven in hun folder zijn die van een Transit Ambiente en niet van een Ford Trend.

Aangezien ik mij gebaseerd heb op hun online informatie heb ik een papieren folder nooit gezien voor ik mijn aankoop gedaan heb. Ik beschik trouwens over de online informatie van vorig jaar en heb ik ondertussen ook de papieren folder van vorig jaar (2014) op de kop kunnen tikken.
In de online Folder die 2/2015 online stond, staat het volgende vermeld "Netto laadvermogen = MTM - indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))".

Enkele bedenkingen hierbij :
_ Nergens in hun online folder vermelden ze het leeggewicht van een ambiente
_ Nergens vermelden ze de gewichten van de opties
_ Ze hanteren met andere woorden een wiskundige formule die je nooit kan oplossen
_ Bovendien is de omschrijving -indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))- op zijn zachtst uitgedrukt voor interpretatie vatbaar en alles behalve duidelijk.

Het voorstel dat Ford mij doet is €1500 cash + een jaar extra waarborg ( max 100.000km) op de aankoop van mijn volgende wagen + een paar procent extra korting op een nieuwe wagen. Bovendien moet de garage een overnemer zoeken voor mijn wagen, alleen gaat de garage nooit een overnemer vinden voor een wagen van 7 maanden oud met 56000km op de teller. Ford gaat het verlies in waarde dus niet compenseren, het verlies moet door mij gedragen worden. Het gaat hier dus om een commerciële oplossing die Ford buiten schot houdt.

Nog enkele leuke weetjes ivm deze zaak :
_ 2/2015 Ford vermeld op zijn website in een pdf een netto laadvermogen van 1470 kg
_ 5/2015 Na mijn klacht blijken de gewichten van dezelfde pdf te zijn verdwenen
_ 5/2015 De papieren folder van september 2014 vermeldt een nettolaadvermogen van 1404kg.
_ Mijn keuring, technische fiche en gelijkvormigheidsattest vermelden allemaal verschillende gewichten.
_ Ik beschik over alle briefwisseling waarin mijn garage nooit ontkend heeft dat ik een wagen wou die 1500kg kon laden, dit blijkt ook uit het bedrag op de aankoopfactuur.
_ Ford blijft zich wegsteken achter vage termen en komt nooit met absolute cijfers die te bewijzen zijn.
_ Bovendien haalt Ford een Europese wet aan die hen de vrijheid geeft om 5% af te wijken van de realiteit qua gewicht ivm met opties en dan willen ze bovendien het gewicht van de opties ook nog eens in rekening brengen om hun gelijk te halen.

Los van de discussie over het laadgewicht die ik volgens mijn expert, mijn garagist en mezelf altijd zou winnen, zit ik intussen met zeven maanden economisch verlies dat elke dag groter wordt en moet ik mijn huidige Transit echt wel kunnen vervangen.

Daarom heb ik een paar vraagjes :
_ Kan Ford wegkomen met het feit dat ze verschillende gewichten hanteren voor dezelfde wagen in hun online en en papieren fold? Moet Ford geen duidelijke en eensluitende informatie verschaffen? (De bewijzen zijn voorhanden)
_ Kan Ford wegkomen met het feit dat ze mij online verkeerde informatie hebben verschaft?
_ Kan Ford zich wegsteken achter hun formule -Netto laadvermogen = MTM - indicatief leeggewicht ((leeggewicht (gebaseerd op Ambiente-versie(1)) omvat 75kg bestuurder en 90% volle brandstoftank (± 5% afwijking op leeggewicht is mogelijk))- waarbij ze de onbekende factoren niet toelichten en dus ruimte laten voor interpretatie
_ Kan Ford of mijn garage wegkomen met het feit dat ik een wagen bestel die 1500kg moet kunnen laden en ze er eentje leveren die slecht 1150kg kan laden?
_ Als Ford zich wil wegsteken achter kleine lettertjes, punten en komma's (wat hun goed recht is uiteraard), mag ik dan ook vallen over kleine cijfertjes, enkele grammen en wiskundige formules die niet te berekenen zijn?
_ Bestaat er in heel deze zaak geen wetgeving die de consument beschermt?
_ Kent iemand een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort zaken? Ik krijg stilaan het idee dat ik die nodig ga hebben :)

Los van al deze vragen blijf ik dus nog steeds met het economisch verlies zitten. Door dat Ford zich al maanden wegsteekt begint dit aardig op te lopen. Mijn wagen zou ik eigenlijk met of zonder oplossing zo snel mogelijk willen verkopen. Alleen wil ik nu niet de verkeerde beslissing nemen. Moet ik mijn verkoop nog uitstellen tot een eventuele rechtszaak ivm een volgende herweging of mag ik ineens verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15979
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2015 12:21

Wat zegt je rechtsbijstand van deze zaak?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 03 okt 2015 12:46

rechtsbijstand zegt nog niets, die wachten het verslag van de expert af,

de expert wil het in de minne regelen, gaat volgens hem te lang duren via rechtbank, maar ik ga mijn economisch verlies niet opgeven omdat het misschien wat lang kan duren.

Laat het nu al duidelijk zijn dat dit nooit in de minne geregeld gaat worden. Uit ervaring weet ik, dat ik vrij een advocaat kan kiezen om mij bijstaan als het niet in de minne geregeld wordt, daarom dat ik dus nu juridisch advies begin in te winnen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5809

#4 , 04 okt 2015 19:32

Een bestelwagen op B-rijbewijs vinden die maar 2.000 kg weegt (incluis bestuurder, brandstof en alle opties) om 1.500 kg te kunnen laden lukt gewoon niet. Je mag laden tot je aan je MTM zit.

In de Transitbrochures 2015 staan wel degelijk de waarschuwingen dat opties etc het leeggewicht verhogen. Stond dat er in 2014 nog niet in? Dat on-line info incompleet is is normaal; er zal op die website wel ergens een disclaimer staan.

Als contractueel niet overeengekomen was dat je effectief 1500kg moest kunnen laden schat ik de kansen om dit te winnen zeer zeer laag in. De definities van MTM, laadvermogen, ... vind je in de wegcode terug.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 04 okt 2015 19:46

Een bestelwagen op B-rijbewijs vinden die maar 2.000 kg weegt (incluis bestuurder, brandstof en alle opties) om 1.500 kg te kunnen laden lukt gewoon niet. Je mag laden tot je aan je MTM zit.

In de Transitbrochures 2015 staan wel degelijk de waarschuwingen dat opties etc het leeggewicht verhogen. Stond dat er in 2014 nog niet in? Dat on-line info incompleet is is normaal; er zal op die website wel ergens een disclaimer staan.

Als contractueel niet overeengekomen was dat je effectief 1500kg moest kunnen laden schat ik de kansen om dit te winnen zeer zeer laag in. De definities van MTM, laadvermogen, ... vind je in de wegcode terug.
2
Met een gewoon B rijbewijs schat ik de kansen nihil in om een voertuig te vinden waarmee je 1,5-2k kan laden.

Sirkii
Berichten: 5809

#6 , 05 okt 2015 00:09

@Inazuma : kan je me 1 LV opnoemen met een MTM van 3500kg die leeg (met bestuurder er volle brandstoftank) slechts 2000 kg weegt ?

Voor dergelijke specificaties moet je een vrachtwagentje kopen maar da s dan rijbewijs C1, tacho en gedaan met vliegen aan 120/130km per uur....

giserke
Berichten: 2434

#7 , 05 okt 2015 12:35

Idd dit vind je niet.
Ter illustratie een Opel Movano L1H1 is al 2,8t leeg. En dat is de kleinste versie.

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 08 okt 2015 10:34

Het gaat ook niet over het laadvermogen, het gaat over de foutieve informatie die Ford gebruikt om een wagen te verkopen en het economisch verlies dat daar het gevolg van is.
Laatst gewijzigd door pennywise71174 op 08 okt 2015 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 08 okt 2015 10:45

Idd dit vind je niet.
Ter illustratie een Opel Movano L1H1 is al 2,8t leeg. En dat is de kleinste versie.
Ff ter info voor sommige mensen hier, mijn vorige Peugeot Boxer had een netto laadvermogen van 1485kg na aftrek van gewicht chauffeur. (En daar stak standaard nog een airco in van +/- 100kg). Heb hier in het bedrijf nog een Ducato die ook +/-1500kg kan laden en nog eentje in bestelling met net zelfde laadvermogen.

Een Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroen Jumper zitten trouwens allemaal rond hetzelfde netto laadvermogens (worden in dezelfde fabriek gemaakt). Mercedes kan ook eentje leveren rond dit laadvermogen.
Laatst gewijzigd door pennywise71174 op 08 okt 2015 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 08 okt 2015 10:57

Idd dit vind je niet.
Ter illustratie een Opel Movano L1H1 is al 2,8t leeg. En dat is de kleinste versie.
kan je de goede informatie doorgeven, je haalt aantal termen door mekaar ...

een Opel Movano L1H1 heeft een MTM van 2.8 Ton, met ander woorden het maximum laadvermogen dat hij op de weegbrug mag hebben in geladen toestand is 2.8 Ton. (http://www.autocentrumvanvliet.nl/postn ... o_2014.pdf).

Het leeggewicht van een L1H1 +/- 1820 kg (folder :http://www.opel.nl/apps/Media/Showroom/ ... _specs.pdf)

Rekeninghoudend met een MTM van 2800kg, een leeggewicht van 1820kg, een gemiddeld gewicht van de chauffeur 75kg en 90% gevulde dieseltank van 70L ( en een densiteit van diesel, denk 0.86) is het effectieve laadvermogen van een Movano L1H1 : 830kg

pennywise71174
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 08 okt 2015 11:19

Een bestelwagen op B-rijbewijs vinden die maar 2.000 kg weegt (incluis bestuurder, brandstof en alle opties) om 1.500 kg te kunnen laden lukt gewoon niet. Je mag laden tot je aan je MTM zit.

In de Transitbrochures 2015 staan wel degelijk de waarschuwingen dat opties etc het leeggewicht verhogen. Stond dat er in 2014 nog niet in? Dat on-line info incompleet is is normaal; er zal op die website wel ergens een disclaimer staan.

Als contractueel niet overeengekomen was dat je effectief 1500kg moest kunnen laden schat ik de kansen om dit te winnen zeer zeer laag in. De definities van MTM, laadvermogen, ... vind je in de wegcode terug.
Alle informatie die een bedrijf gebruikt zijn bindend en spijtig genoeg ben ik zo'n irritante persoon die die informatie direct bewaart op zijn computer. Desinformatie is de klant bedriegen en dat mag niet, bovendien is het ook liegen en dat mag wettelijk al helemaal niet. En volgens mij is er ook nog een wet op de bescherming van de consument. Ik heb bovendien de disclaimer ook gelezen, staan nergens cijfers is. Je mag van een klant niet verwachten dat ze iets juist begrijpen als je de juiste informatie niet geeft.

Mijn klacht kwam bij Ford binnen en welgeteld 24h later was de onlinefolder weg, nog eens 24h later stond hij terug online zonder laadgewichten.

Een mondeling contract dat later schriftelijk niet werd ontkend (en volgens mij de laatste zeven maand ooit wel is bevestigd) is even bindend als elk ander contract.

Bovendien blijft Ford met het probleem zitten dat hun folder vol foutieve info staat, het probleem is dus niet elke mijn 1470kg die ze niet halen, ze halen zelfs hun laagste netto laadvermogen niet. En als Ford terug wil vallen op hun kleine lettertjes, dan vallen wij over een laadvermogen van 1 GRAM TE WEINIG.

Volgens mijn expert is de kans dat ik deze zaak verlies 0.0 de vraag is alleen wil ik 2 jaar procederen of wil ik een commerciële oplossing. Snelste en beste manier is een commerciele oplossing, maar spijtig genoeg is dit ook de manier waar Ford haar eisen kan stellen. Uiteindelijk zal deze zaak neerkomen op kiezen tussen cholera en de pest

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 08 okt 2015 13:03

En volgens mij is er ook nog een wet op de bescherming van de consument.
Is niet van toepassing als je handelaar bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”