Huren van auto zonder contract

mot83
Topic Starter

Huren van auto zonder contract

#1 , 22 sep 2015 12:27

Beste,

In Mei 2014 werd bij een bevriende garagist van mijn vriendin een wagen gehuurd waar ik met gereden heb, daarbij werd een schappelijk bedrag afgesproken voor 8 maand huur. Een groot deel werd cash betaald bij afhaling van de wagen en nog later werd een volgende bedrag door mijn vriendin overgeschreven naar de rekening van het autobedrijf. Zonder in detail te gaan had hij zijn redenen om dit allemaal als een vriendendienst te doen voor mijn vriendin en er werd dan ook geen contract opgesteld. Maar later is er ruzie ontstaan en de auto werd na de periode teruggebracht en verder hebben we geen contact meer gehad.

Een maand terug krijg ik een brief van de advocaat van het verhuurbedrijf dat er 2 facturen openstaan op mijn naam plus schadevergoeding, interest en dergelijke en dat ik deze binnen een week moet betalen of ik word gedagvaard. Ik heb gevraagd naar de facturen en het gaat om een factuur die werd opgesteld in november en een factuur in december en werden naar een verkeerd adres gestuurd. Deze bedragen op deze facturen hadden wij echt niet afgesproken en de bedragen die voorheen betaald werden afgeboekt op DEZE facturen waardoor het lijkt alsof ik akkoord ben met deze facturen en er deelbetalingen heb op uitgevoerd.

Ik heb gezegd dat ik niet akkoord ging en werd vandaag dus gedagvaard. Kan de verhuurder mij zonder overeenkomst of wat dan ook verantwoordelijk stellen voor deze facturen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 sep 2015 13:46

Een mondelinge overeenkomst is ook geldig. Aangezien de auto in uw bezit was en een overschrijvingen zijn gebeurt, kan men er wel van uit gaan dat deze overkomst bestaat. Over welk bedrag het dan zou gaan, is niet zo duidelijk.

Sirkii

#3 , 22 sep 2015 19:07

Garagisten zijn een ras apart ;-)

Als je de gunstige voorwaarden niet kan bewijzen en de gefactureerde bedragen zijn marktconform (pakweg 500€/maand voor een kleine wagen excl brandstof) zal betalen de enige optie zijn.

Is er een Aangetekende ingebrekestelling geweest?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”