Foute aanduiding prijs op webshop

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Foute aanduiding prijs op webshop

#31 , 27 jul 2015 11:41

Welk bewijs?
De koop is gesloten. Een webshop is net als een uitstal raam.
Als daar peren liggen aan zoveel de kg, dan stelt de verkoper zich akkoord voor die prijs.
Niet vergeten dat bij "verzendingskosten op aanvraag" wel vermeld stond dat de verkoper de koper zou contacteren om de exacte verzendkosten mee te delen. Hieruit kan de koper wel opmaken dat de verzending niet gratis zal zijn. OK, het systeem geeft dit foutief zo aan, maar de website vermeld wel expliciet dat de verkoper de koper zal contacteren met de correcte verzendkosten. De koper heeft in dit geval niet gewacht op de correcte verzendkosten, maar gewoon verdergegaan met de "gratis" verzending, tegen de vermelding op de website in.

Ik zou niet te snel zeggen dat de koper in dit geval sowieso gelijk zou krijgen voor een rechtbank. Er is immers een zeer duidelijke vermelding op de website dat "verzendkosten op aanvraag" betekend dat de verzendkosten door de verkoper zullen berekend een meegedeeld worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#32 , 28 jul 2015 09:31

OK, die "gratis" staat er wat ongelukkig, maar verder staat wel héél erg duidelijk aangegeven dat de verzendkosten nog zouden meegedeeld worden.
Die staat er zo ongelukkig dat het misleidend is. En dat mag nu eenmaal niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 28 jul 2015 10:28

OK, die "gratis" staat er wat ongelukkig, maar verder staat wel héél erg duidelijk aangegeven dat de verzendkosten nog zouden meegedeeld worden.
Die staat er zo ongelukkig dat het misleidend is. En dat mag nu eenmaal niet.
Anderzijds moet een klant ook begrijpen dat je 50kg niet voor een halve euro kunt versturen.
Moest dit voor de rechtbank komen, denk ik dat de rechter de gulden middenweg zal kiezen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#34 , 28 jul 2015 10:45

OK, die "gratis" staat er wat ongelukkig, maar verder staat wel héél erg duidelijk aangegeven dat de verzendkosten nog zouden meegedeeld worden.
Die staat er zo ongelukkig dat het misleidend is. En dat mag nu eenmaal niet.
Anderzijds moet een klant ook begrijpen dat je 50kg niet voor een halve euro kunt versturen.
Zoals ik al heb aangehaald, zijn er perfect situaties mogelijk waar je gratis 50kg kan versturen. Klant moet niet weten hoe verkoper dit regelt, alleen dat dit mogelijk is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 28 jul 2015 11:00

Maar zal een klant die voor de rechtbank brengen, wetende dat de kans dat hij gelijk zal krijgen niet zo zeker is? Zoals eerder gezegd: ik zou de topic starter aanraden de koper gewoon de correcte factuur met de correcte verzendkosten te sturen. Indien de koper hiermee niet akkoord gaat, is er geen koop. Ik acht de kans klein dat deze laatste hiervan een zaak gaat maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#36 , 28 jul 2015 11:01

Mijn zoon vroeger ik krijg maandelijks zendingen van uit Nederland met zakken van 25 kg stuk, onze leverancier staat ook met een webshop op het internet en de levering is ook gratis, ik geloof vanaf 250€
dit word door TNT gebracht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 28 jul 2015 12:08

en de levering is ook gratis, ik geloof vanaf 250€
Het ging hier om een bestelling van €15... Toch wel een verschil met een bestelling van €250
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum
Berichten: 574

#38 , 29 jul 2015 09:27

OK, die "gratis" staat er wat ongelukkig, maar verder staat wel héél erg duidelijk aangegeven dat de verzendkosten nog zouden meegedeeld worden.
Die staat er zo ongelukkig dat het misleidend is. En dat mag nu eenmaal niet.
Anderzijds moet een klant ook begrijpen dat je 50kg niet voor een halve euro kunt versturen.
Moest dit voor de rechtbank komen, denk ik dat de rechter de gulden middenweg zal kiezen.

Gratis bestaat nooit. Maar als je het aanbiedt aan consumenten, moet je je er wel aan houden.

De consumentenbescherming bestaat net om dit soort discussies uit te sluiten. De klant moet niks begrijpen, de klant moet duidelijk geinformeerd worden omdat de wetgever er nu eenmaal van gaat uit dat de consument in de zwakste positie zit. De consument heeft het recht om een slechte verstaander te zijn om het zo te stellen. In dit geval lijkt het mij ook volkomen terecht, wat er staat is misleidend.

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#39 , 29 jul 2015 09:30

en de levering is ook gratis, ik geloof vanaf 250€
Het ging hier om een bestelling van €15... Toch wel een verschil met een bestelling van €250

Ja maar de prijs moet wel op voorhand vermeld staan op de website, wat hier duidelijk niet het geval is..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 29 jul 2015 10:00

Als ik TS was en de klant houd vol, zou ik de goederen op eigen kosten opsturen, die 65€ is nu ook niet van die aard om zijn firma op allerlei forums, een negatief beeld op te hangen.
Beschouw het als een les, en laat u webshop voor u ze online plaatst, eerst grondig controleren door specialisten terzake.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 30 jul 2015 09:40

Ja maar de prijs moet wel op voorhand vermeld staan op de website, wat hier duidelijk niet het geval is..
Enkel als je van slechte wil bent, kan je inderdaad stellen dat de levering gratis was, maar je kan niet zeggen dat er nergens op voorhand gezegd was dat de "prijs op aanvraag" (dit kan je al moeilijk als "gratis" interpreteren) moest berekend worden door de verkoper en zo meegedeeld aan de koper.

Laat ons hier eerlijk zijn: de koper in dit geval wil duidelijk misbruik maken van het foutje op de website, hé. Of hij dit juridisch al dan niet "mag" doen, laat ik in het midden. De slechte bedoelingen van de koper zijn wel duidelijk denk ik, maar juridisch maakt dit uiteraard weinig uit, tenzij de zaak voor een rechter komt en de rechter dit wel belangrijk vindt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#42 , 31 jul 2015 09:59

Als ik TS was en de klant houd vol, zou ik de goederen op eigen kosten opsturen, die 65€ is nu ook niet van die aard om zijn firma op allerlei forums, een negatief beeld op te hangen.
Beschouw het als een les, en laat u webshop voor u ze online plaatst, eerst grondig controleren door specialisten terzake.
Idd, voor 65€ laat je best geen klant je reputatie om zeep helpen. Want dit is via internet tegenwoordig een koud kunstje.

Website laten in orde zetten door een communicatiebureau is de beste oplossing.

Terug naar “Consumenten Koop”