bestelling op internet geannuleerd en toch geleverd

sabo
Topic Starter

bestelling op internet geannuleerd en toch geleverd

#1 , 20 mei 2015 00:00

Ik heb een bestelling gedaan van sportschoenen op een Franse site, betaald via kredietkaart en enkele uren later de bestelling geannuleerd.
Aan de hand van de nodige printscreens kan ik de annulatie bewijzen met als gevolg dat de betaling onder voorbehoud wordt teruggestort door de kredietkaartverstrekker en waarschijnlijk wel in orde komt.

De weliswaar Chinese leverancier heeft de goederen toch verstuurd (pure namaak en helemaal niet conform de bestelling) via FEDEX, die de goederen hebben aangeboden wanneer ik niet thuis was.
Ik heb telefonisch contact opgenomen met FEDEX met de boodschap dat ik de goederen niet aanvaard en gevraagd me dit per mail te bevestigen, wat niet gebeurd is.
Een week later werden de goederen opnieuw aangeboden en door de buren in ontvangst genomen. Ik heb FEDEX gebeld en kreeg antwoord dat dit inderdaad een vergissing was, de goederen werden terug opgehaald.

Een dag na de terugname van het pakket krijg ik een factuur van FEDEX met betrekking tot 'te betalen BTW bij invoer' van het onterecht geleverde pakket.
Ik moet dus kosten betalen, voor iets wat nooit geleverd had mogen worden.
Wat kan ik hier tegen doen?

Sabo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mei 2015 07:21

Contacteer hen om het te laten rechtzetten. FedEx treedt op als douaneagent voor u: zij doen de inklaring en voldoen de rechten en BTW aan de douane (en rekenen die uiteraard door aan u).

Bij een geweigerde zending doen ze in principe afstand van de goederen (de verzender wenst dergelijke dingen meestal niet terug + als het namaak is mag het zelfs niet teruggezonden worden) en recupereert de rechten en BTW (en factureert uiteraard niet aan u dan).

1 vraag: uw opmerking 'pure namaak en niet conform de bestelling' geeft aan dat u het pakket geopend heeft. Dat spoort niet met uw verklaring dat u reeds voor de verzending annuleerde en de goederen bijgevolg weigerde. Goederen initieel weigeren maar wel de verpakking openen is een vreemde combinatie. Ik denk dat FedEx gelep op de geopende verpakking in principe perfect zou kunnen weigeren ze terug te nemen en u alsnog de rechten en BTW aanrekenen + hun fee. Komt nog bij dat u geluk hebt gehad want indien de douane het pakket met namaakgoederen had gecontroleerd bij binnenkomst dan was het in beslag genomen en had u nog een boete mogen betalen ook, 'geweigerd' of niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2015 10:19

Bij sommige postorderbedrijven via internet, wordt uw bestelling aan doorgegeven aan het magazijn en de verzender amper een paar tellen nadat jij op de OK knop hebt gedrukt.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”