voorschot betaald maar geen levering

Frederika
Topic Starter

voorschot betaald maar geen levering

#1 , 11 mei 2015 16:11

goedemiddag

Wij hebben in ovember vorig jaar een zetel besteld op een beurs, hebben een voorschot betaald van 500€ maar krijgen sindsdien geen gehoor meer bij de leverancier over een mogelijk levering.
We hebben ondertussen al verschillende mails, telefoons en sms verstuurd maar krijgen geen reactie los, enkel loze beloftes. We hebben ook al gevraagd om gewoon ons voorschot terug te storten, maar ook daar krijgen w geen reactie op.
we hebben ook al een aangetekende brief gestuurd maar die werd niet opgehaald.

wie kan ons hiermee verder helpen?

een gerechtelijke procedure opstarten loont allicht niet de moeite maar we willen die 500€ ook niet zomaar laten schieten.

alvast bedankt

frederika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 mei 2015 17:44

een gerechtelijke procedure opstarten loont allicht niet de moeite maar we willen die 500€ ook niet zomaar laten schieten.
Je kan boven op u voorschot een schadevergoeding vragen (meestal de som van voorschot) alle kosten zijn voor de verliezende partij.
AS ongeopend bewaren en een advocaat raadplegen./-
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Frederika
Topic Starter

#3 , 12 mei 2015 10:01

Beste

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik zie dat je in onze regio woont (Aalst), ken je mss een advocaat die dergelijke zaken behandelt?

we proberen eerst wat druk te zetten via andere kanalen (FOD Economie, cosnumentenprogramma's/organisties, organisatoren van de beurzen waar hij staat) maar als dat niet helpt zullen we toch verdere stappen moeten zetten.

groeten

Reclame

sloeberken

#4 , 12 mei 2015 10:30

Beste

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik zie dat je in onze regio woont (Aalst), ken je mss een advocaat die dergelijke zaken behandelt?

we proberen eerst wat druk te zetten via andere kanalen (FOD Economie, cosnumentenprogramma's/organisties, organisatoren van de beurzen waar hij staat) maar als dat niet helpt zullen we toch verdere stappen moeten zetten.

groeten
Of dit allemaal veel gaat uithalen weet ik niet, heb u een PB gestuurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#5 , 12 mei 2015 10:48

Aangetekend in gebreke te stellen, en eisen dat binnen de 8 dagen ofwel de zetel of het voorschot wordt terug gestort als ze juridische stappen willen vermijden.

Turaki

#6 , 12 mei 2015 11:02

Aangetekend in gebreke te stellen, en eisen dat binnen de 8 dagen ofwel de zetel of het voorschot wordt terug gestort als ze juridische stappen willen vermijden.
Wel niet zomaar het voorschot terugeisen, maar stellen dat, indien ze niet binnen een redelijke termijn u een leveringsdatum kunnen geven, u ervan uitgaat dat ze de koop willen verbreken. Als u de koop verbreekt bent u zelf uw voorschot kwijt, dus duidelijk maken dat het hun schuld is.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 mei 2015 15:04

Wat staat er op de bestelbon qua leveringstermijn? Indien niets dan moet het een 'redelijke' termijn zijn, afhankelijk van wek product e.d. (heb zelf eens 6 maanden moeten wachten op een sofaset maar dat wist ik reeds bij bestelling). Aangetekende brief schrijven met ontvangstbewijs, vragen dat men u binnen een periode van 14 dagen een concrete leveringstermijn geeft (schriftelijk), dat u indien dat niet gebeurt en gelet op de tijd sinds de bestelling en het gebrek aan reactie, u niet anders kan dan ervan uitgaan dat ze de overeenkomst niet willen respecteren maar dat u bij wijze van gunst akkoord kan gaan met een verbreking mits men u binnen dezelfde termijn het betaalde voorschot integraal terugbezorgt.

En als ze daar niet op reageren, naar de rechtbank (koophandel of vredegerecht indien de som onder de limiet blijft).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”