Niet verkregen diensten

Milo72

Re: Niet verkregen diensten

#16 , 07 mei 2015 09:11

Je kan toch "opdrachtgever" uit bovenvermeld topic (een werkgever die werknemers in't zwart aan't werk zet in de bouw) toch niet vergelijken met de "opdrachtgever", de klant van (iemand die zich voordoet als) zelfstandig fotograaf in dit geval ?

Trouwens, hoe kan TS in godsnaam op voorhand weten dat de persoon die zichzelf voorstelt als "fotograaf" dat in't zwart doet ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#17 , 07 mei 2015 09:26

De soep zal inderdaad niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend in een occasioneel geval waarin 1 prestatie wordt geleverd. Maar hoe kon TS het vermoeden: 1) geen schriftelijke overeenkomst of bestelbon ondanks aandringen 2) geen factuur of afrekening 3) betaling op persoonlijk rekeningnummer. Indien 'fotograaf' e.e.a. geregeld doet zou hij/zij me dunkt alleszins een BTW-nr moeten hebben.

Anderzijds: heb zelf al één keer gezien hoe in een betwisting de eiser een serieuze sigaar mocht roken toen hij aan kwam dragen met een historie waarvan de rechter meende dat hij goed genoeg wist dat eea in het donkergrijs was (herinner me geen details, was toevallige toehoorder). Geen idee hoe het afgelopen is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Bart 01

#18 , 07 mei 2015 09:35

Als die fotograaf een vrijgestelde btw belastingplichtige is moet er geen factuur of afrekening opgemaakt worden. En een mondeling contract (alhoewel niet verstandig), volstaat ook.
En vooral: een betaling via overschrijving. Dan zou ik al sowieso niet meer aan zwartwerk denken. Veel van die vrijgestelde kleine zelfstandigen gebruiken daarenboven slechts één rekeningnummer, zowel voor hun zaak als voor hun privé.

TS kon wel via deze link wel voorafgaandelijk nagaan of de fotograaf een ondernemingsnummer heeft, maar of dat verwacht wordt van een particulier om zwartwerk vermoedens te voorzien weet ik niet.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... C.worker4b" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

jaimy84
Topic Starter

#19 , 10 mei 2015 11:21

Bedankt voor jullie antwoorden.
We zullen eerst eens proberen een aangetekend schrijven te sturen om ons geld terug te betalen en dan zien we wel verder.

Groetjes,

Terug naar “Consumenten Koop”