Omgekeerde aanmaningsonkosten aanrekenen

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Omgekeerde aanmaningsonkosten aanrekenen

#1 , 15 apr 2015 09:38

Deze morgen zat ik in de Auto te luisteren naar het consumentenprogramma van Radio 2.
Het ging over aanmaningskosten die leveranciers aanrekenen aan klanten als ze te laat betalen.

Toen werd er een reactie gestuurd door een luisteraar 'wat als je als klant nog geld tegoed hebt van een leverancier'?
Als voorbeeld werd volgende situatie gegeven:

Een nutsbedrijf rekende teveel aan. Klant protesteert factuur, en er werd hem gezegd dat ze onmiddellijk het teveel betaalde bedrag zullen terug betalen.
Nutsbedrijf stort geld op verkeerde rekening.
Klant belt met de vraag waar zijn geld blijft.
Ze verzekerden hem dat binnen de 10 dagen het geld zouden terug betalen.

10 dagen later had hij het geld nog niet.

Zou je in dit geval aanmaningskosten mogen aanrekenen aan het nutsbedrijf?
Ze betaalden te laat en hebt al verschillende keren hen moeten aanmanen te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 apr 2015 10:49

Aanmaningskosten dienen om het personeel, en nadere kosten (briefpapier, postzegels, enz...) te betalen dat die aanmaning en uw dossier dient op te volgen. Als particulier heb jij dergelijke kosten niet, en kan je dan ook niet doorrekenen..

Den Tist
Berichten: 59

#3 , 15 apr 2015 17:34

Aanmaningskosten dienen om het personeel, en nadere kosten (briefpapier, postzegels, enz...) te betalen dat die aanmaning en uw dossier dient op te volgen. Als particulier heb jij dergelijke kosten niet, en kan je dan ook niet doorrekenen..
En als je hen nu met een AS in gebreke stelt, omdat je de centen niet krijgt.... dan maak je toch ook kosten ?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 apr 2015 21:14

Aanmaningskosten komen vaak niet overeen met de werkelijke kosten, maar liggen er vaak een veelvoud boven (15€ om een brief te versturen, zelfs rekening houdend met de kost van het personeel, lijkt mij onmogelijk te verantwoorden). Dus lijkt het mij ook perfect mogelijk als consument om een gelijkaardige kost aan te rekenen. Eenzijdig aanmaningskosten aanrekenen lijkt mij trouwens een overtreding van het gelijkwaardigheidsprincipe.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 apr 2015 11:45

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek).

Die schadevergoeding omvat de noodzakelijke aanmaningskosten.

“Art.1289.Wanneer twee personen elkaars schuldenaar zijn, heeft tussen hen schuldvergelijking plaats, waardoor de twee schulden teniet gaan, op de wijze en in de gevallen hierna vermeld.Art.1290. Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”