GSM vlat uit tijdens update gaat niet meer aan - valschade?

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

GSM vlat uit tijdens update gaat niet meer aan - valschade?

#1 , 09 apr 2015 08:22

Beste,

Mijn GSM is 4 maanden oud. In het scherm zit een klein scheurtje, 3-4 mm groot, een haar breed.
Tijdens een nieuwe update ging m'n gsm niet meer aan.

Ik heb hem opgestuurd voor te maken onder garantie. Nu krijg ik te horen dat de GSM niet onder garantie valt wegens valschade/stootschade.
IS een kras in het scherm stootschade/valschade? Volgens mij is dit een spoor van gebruik.
De fout ligt volgens mij aan de software, het scherm deed het perfect voor de update.

Nu wil de leverancier wel de GSM maken, maar tegen een fors bedrag.

Welke opties heb ik? (indien jullie ook van mening zijn dat de garantie niet meer telt dan zal ik me er maar bij neerleggen en een GSM van ee nander merk aankopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 apr 2015 08:38

stootschade/valschade (als kras) is natuurlijk een spoor van gebruik, maar niet van normaal gebruik, tenzij je kan aantonen dat die kras er zou gekomen zijn door een productiefout.

Beweert de leverancier dat de kras dé valschade is? Of beweert de leverancier gewoon dat door valschade er een technisch defect (voor jou mss onzichtbaar) is? Vraag hen om het oorzakelijk verband te bewijzen.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2015 09:03

Aangezien u zich bevindt in de eerste zes maanden na aankoop, ligt de bewijslast bij de verkoper. Meedelen dat dit valschade/stootschade is is niet voldoende, het dient bewezen te worden.

Reclame

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

#4 , 09 apr 2015 11:29

Ik had net telefonisch contact opgenomen.

Ze zeggen dat het moederbord stuk is. En dat een gevolg is van het kapotte scherm (barstje van paar mm).

Is dit het bewijs waar Lanox over sprak? Of op welke manier dient dit bewezen te worden?

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 09 apr 2015 11:31

Neen, dit is geen bewijs, maar gewoon een bewering van hen.Vraag hen om bewijsstukken die aantonen dat de schade aan het moederbord het gevolg is van de schade aan het scherm.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 apr 2015 11:32

Laat de verkoper weten dat het scherm voor de update gewoon werkte, ondanks het haarscheurtje, en dat je dat deel niet gerepareerd wil hebben


Dit zijn typische praktijken in dit wereldje : elke vorm van externe schade wordt aangegrepen om het toestel niet in garantie te herstellen, zelfs als die niets te maken heeft met het probleem, maar in plaats daarvan tegen exorbitante tarieven te laten herstellen

berenod
Berichten: 942

#7 , 10 apr 2015 06:18

Zijn spijtig genoeg standaard praktijken.
Niet zozeer van de fabrikanten zelf (met uitzondering van het fruitig merk misschien), maar de hersteldiensten die de verkopers gebruiken voor de waarborgherstellingen.

Er is 1 bedrijf in België (naam begint met een D en eindigt op fix) die door vele merken en verkopers (telenet bijvoorbeeld) worden gebruikt, die vermoedelijk verantwoordelijk zijn voor een grote hoop van de klachten zoals de TS. Het internet staat er vol van!

Spijtig genoeg zeer weinig aan te doen, behalve dan misschien naar de onafhankelijke herstellers gaan die kunnen herstellen aan een fractie van de officiële herstelprijs. Het pijnlijkste is meestal het losgeld dat word gevraagd om je defecte toestel terug te krijgen.
Indien dit 10 tot 20 Euro is kan je er nog mee leven (er zijn wel degelijk kosten gemaakt voor de diagnose), maar zeer dikwijls is dit tussen de 50 en 75 Euro, wat toch al een serieuze som is...

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

#8 , 10 apr 2015 15:00

Besten,

Ik heb een mail verstuurd.
Ik heb de volgende reactie gehad.

Ze hebben een foto gestuurd. (ik Had een glassprotector die ze eraf hebben gehaald.
http://imgur.com/yWoiAjG" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik verwijs naar uw klacht waarbij u niet akkoord bent met de diagnose van onze herstellingsdienst.

U vindt als bijlage een foto van uw gsm toestel waarop schade aan het scherm te zien is.

XXXX werkt uitsluitend met erkende service centra van de merken, net om de beste kwaliteit van diagnose en behandeling te kunnen waarborgen.

We hebben er geen enkel belang bij om een garantie te weigeren. Ook het door het merk aangestelde service center heeft er alle belang bij om de garantie te kunnen aanvaarden. Immers, ze kunnen dan naast de diagnosekost ook de werkuren en wisselstukken aan de fabrikant aanrekenen. Bij een garantieweigering worden hun inkomsten dus sterk verminderd. Enkel indien de schade objectief kan vastgesteld en aangetoond worden zullen ze de garantie (moeten) weigeren.

Op het reparatiedocument staan ook onze reparatievoorwaarden dewelke door de FOD Economie is goedgekeurd. We garanderen u dat de garantiebepalingen en –wetgeving correct worden nageleefd.

U hebt inmiddels een prijsopgave ontvangen. Mogen wij u vragen aan het service center door te geven of u al dan niet toestemt met de herstelling? Uw toestel wordt standaard tot 3 maanden na de aanmeldingsdatum op de reparatiebon bijgehouden.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

LeenW
Berichten: 12955

#9 , 10 apr 2015 15:35

Hiermee is nog steeds geen oorzakelijk verband aangetoond.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 apr 2015 18:59

Hiermee is nog steeds geen oorzakelijk verband aangetoond.
Heel de achterkant van mijn iPhone ligt in frennen vanéén ... ding werkt nog gewoon.

Langs de buitenkant kan men geen oorzakelijk verband tussen de zeer minieme schade aan het scherm, en die aan het moederbord vaststellen.

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

#11 , 13 apr 2015 16:31

Voor vrijwel alle merken smartphones geldt dat de leverancier de reparatie van val- en stootschade niet dekt binnen de garantievoorwaarden.

Indien een toestel wordt ingestuurd ter reparatie waaraan van- en stootschade wordt vastgesteld, zijn zij genoodzaakt een prijsopgave voor reparatie uit te sturen.

Verder is het zo dat wanneer de monteur het toestel opent, het scherm waarschijnlijk nog verder zal barsten. Ook is het vrijwel onmogelijk om een gebarsten scherm terug te plaatsen.

U vindt als bijlage het servicebulletin van XXX, de officieel erkende hersteldienst van oa. gsm leveranciers.

Wij hopen dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven.

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 apr 2015 16:50

Voor vrijwel alle merken smartphones geldt dat de leverancier de reparatie van val- en stootschade niet dekt binnen de garantievoorwaarden.

Indien een toestel wordt ingestuurd ter reparatie waaraan van- en stootschade wordt vastgesteld, zijn zij genoodzaakt een prijsopgave voor reparatie uit te sturen.

Verder is het zo dat wanneer de monteur het toestel opent, het scherm waarschijnlijk nog verder zal barsten. Ook is het vrijwel onmogelijk om een gebarsten scherm terug te plaatsen.

U vindt als bijlage het servicebulletin van XXX, de officieel erkende hersteldienst van oa. gsm leveranciers.

Wij hopen dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven.
Dit is uitsluitend een probleem voor de verkoper. De (particuliere) consument wordt gedekt door de wettelijke garantie die nul komma niks te maken heeft met de garantievoorwaarden die een leverancier oplegt. Maak de verkoper duidelijk dat u beroep doet op de wettelijke garantie die bij wet geleverd dient te worden door de verkoper en niet door de leverancier. Indien ze dan nog moeilijk doen, ze via AS in gebreke stellen en tegelijk FOD economie en test-aankoop inlichten. Verbaal van uw oren gaan maken aan de balie van de winkel kan naar het schijnt ook helpen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 13 apr 2015 19:39

1. Voor vrijwel alle merken smartphones geldt dat de leverancier de reparatie van val- en stootschade niet dekt binnen de garantievoorwaarden.

2. Indien een toestel wordt ingestuurd ter reparatie waaraan van- en stootschade wordt vastgesteld, zijn zij genoodzaakt een prijsopgave voor reparatie uit te sturen.

3. Verder is het zo dat wanneer de monteur het toestel opent, het scherm waarschijnlijk nog verder zal barsten. Ook is het vrijwel onmogelijk om een gebarsten scherm terug te plaatsen.

4. U vindt als bijlage het servicebulletin van XXX, de officieel erkende hersteldienst van oa. gsm leveranciers.

5. Wij hopen dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven.
Indien u zin hebt in een even agressief antwoord, dan antwoordt u als volgt:

1. Wat de deal betreft tussen uw leverancier en uzelf, doet niets ter zake. Ik heb enkel een deal met mijn leverancier en dat bent u. U bent gebonden aan de garantievoorwaarden die de wet bepaalt en waarin de eerste 6 maand de bewijslast (oorzakelijk verband tussen defect en verantwoordelijkheid) voor u is. Gelieve deze na te komen.

2. Opnieuw, wat hun werkwijze is, doet hier niet ter zake. Men mag mij gerust een prijsopgave voor reparatie van de val- en stootschade opsturen, ik wens enkel een herstelling van het door mij gemelde defect.

3. Indien uw technicus niet in staat is om een toestel te open en terug te sluiten mét een kleine barst in het scherm, ben ik bereid op uw kosten een andere hersteldienst te contacteren die wél in staat is om dit te doen. Uw technicus kan dan de noodzakelijke herstelling doen, mijn gezochte technicus kan dan (op uw kosten) het scherm terugplaatsen. Een geschoolde technicus kan dit immers zonder moeilijkheden.

4. U kan in bijlage de wet betreffende consumentengarantie vinden. Gelieve me ook te laten weten door wie de hersteldienst officieel erkend is. Toevallig toch niet uw leverancier, de producent of uwzelf? Deze hebben alle drie baat bij het verhalen van herstelkosten op mezelf of het aanschaffen van een nieuw toestel.

5. Wij hopen dat wij u hiermee voldoende informatie hebben gegeven.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 13 apr 2015 23:32

Voor vrijwel alle merken smartphones geldt dat de leverancier de reparatie van val- en stootschade niet dekt binnen de garantievoorwaarden.
U vraagt echter geen garantie voor de val- of stootschade.
U wil het toestel weer aan de praat krijgen na een fout gelopen update - zoek even op bricked samsung .

(of eender welke andere not-so-smart phone ...)
Indien een toestel wordt ingestuurd ter reparatie waaraan van- en stootschade wordt vastgesteld, zijn zij genoodzaakt een prijsopgave voor reparatie uit te sturen.
Die noodzaak is er niet, aangezien u dat niet vraagt.
Het is waarschijnlijk de politiek van het bedrijf of merkverdeler, maar geen "noodzaak", en daar heeft u geen uitstaans mee.

Men kàn een prijsopgave maken voor bijkomende reparaties, maar het is een ongevraagde (en dus niet factureerbare) dienst in dat geval.
U kan dan beslissen daar al dan niet op in te gaan.

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

#15 , 14 apr 2015 09:29

JPV, ik heb uw schrijven gebruikt om een reactie te sturen naar Telenet.
Ik heb de hoop eigenlijk al opgegeven maar ik ga toch proberen om in te gaan tegen deze praktijken.

Bedankt voor de hulp mensen. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.

Terug naar “Consumenten Koop”