Probleem bij verkoop

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

Re: Probleem bij verkoop

#16 , 17 mar 2015 20:23

Maar nu is de koop gesloten.
Ik heb zo het idee dat mijn forumgenoten ziend blind zijn geworden. In heel de communicatie is er geen enkele uitwisseling waaruit blijkt dat de verkoop gesloten zou zijn. Zelfs indien de zin met de "minimumprijs" aanzien zou kunnen worden als een bindend aanbod (waar in mijn ogen op zijn minst twijfel over is), dan nog "aanvaardt" X dit bod onder voorwaarden. Voorwaarden die niet voldaan zijn en die de TS ook niet aanvaardt, zoals hij in zijn volgende communicatie aangeeft. Einde verhaal voor X.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

#17 , 17 mar 2015 20:30

Maar nu is de koop gesloten.
Ik heb zo het idee dat mijn forumgenoten ziend blind zijn geworden. In heel de communicatie is er geen enkele uitwisseling waaruit blijkt dat de verkoop gesloten zou zijn. Zelfs indien de zin met de "minimumprijs" aanzien zou kunnen worden als een bindend aanbod (waar in mijn ogen op zijn minst twijfel over is), dan nog "aanvaardt" X dit bod onder voorwaarden. Voorwaarden die niet voldaan zijn en die de TS ook niet aanvaardt, zoals hij in zijn volgende communicatie aangeeft. Einde verhaal voor X.
Bedankt voor de reactie, dit is hetgeen ik ook dacht. Ik heb de minimum constant gebruikt om het niet tot een aanbod te laten komen. En zoals gezegd, ik heb geen toezegging gedaan omtrent iets. De vraagprijs(zoals gepubliceerd) zonder enige voorwaarden werd door de andere geïnteresseerde geboden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 17 mar 2015 21:02

Helemaal niet ziende blind!
TS is gewoonweg zijn belofte "Ik ga nog niks toezeggen totdat je de wagen hebt bekeken" niet nagekomen door
de wagen op de afgesproken dag aan een andere persoon te verkopen zonder zich aan deze verbintenis te houden.
Over de prijs was er trouwens al een overeenkomst. Voor de rest heeft hij de koper een optie om die wagen te kopen (afhankelijk van enkele voorwaarden)
gegeven die niet werd gehonoreerd.

Tegenpartij maakt reuzekans op schadevergoeding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

#19 , 17 mar 2015 21:28

Nogmaals, ik heb niets toegezegd en gewoon gezegd dat ik voor mezelf een minimum had gezet tot onderhandelingsbasis. Daarvoor heb ik hem constant daarop gewezen.
Ik zeg dus ook duidelijk dat ik niks ga toezeggen, dus daar geef ik geen akkoord. Dus van mijn kant ging ik niet akkoord. Ik zeg tweemaal dat ik geen toezegging doe. Hij vraagt zelf of dit oke is voor mij, waarop ik niet toezeg.

meesje
Berichten: 475

#20 , 17 mar 2015 21:37

Waarom komt u hier raad vragen als u het toch allemaal beter weet?
Maar bon. Als u wordt gedagvaard zal u wel zien wie gelijk krijgt.
Waar een weg is is een wil.

ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

#21 , 17 mar 2015 22:03

Ik vraag toch om raad, ik probeer gewoon mijn argumenten aan te halen en wil weten wat anderen ervan denken. Ik val hier toch niemand aan ofzo en ben respectvol tov iedereen... Daarom vraag ik de mening hier van anderen, indien ik het beter wist zou ik hier niet de vraag stellen. Het is toch een discussieforum
Ik wilde hier in ieder geval niet onrespectvol overkomen, mijn excuses als het zo over kwam.

LeenW
Berichten: 12944

#22 , 17 mar 2015 22:53

Mij hebt u zeker niet die indruk gegeven. Ik begrijp uw kant van het verhaal, maar voor mij blijft het toch riskant om dit voor de rechtbank te laten komen. Het gaat afhangen van hoe die ene mail geïnterpreteerd gaat worden.

Om even te vergelijken: U vraagt 1000 euro voor de wagen, X gaat meteen akkoord en dan beseft u dat de wagen meer had kunnen opleveren. Om dat moment kunt u niet meer gaan zeggen dat de wagen eigenlijk 2000 euro kost. Uw verhaal is veel genuanceerder natuurlijk, maar het gaat wel in die richting.

ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

#23 , 18 mar 2015 07:04

Bedankt nogmaals.

Om even terug te komen op uw voorbeeld, ik wist wat de wagen waard was en stond al enkele maanden te koop met verschillende geïnteresseerden. Hij had voordien meerdere biedingen gedaan en ik heb altijd gezegd minimumprijs(voor begin onderhandeling) van ..... , juist omdat ik met meerdere personen aan het onderhandelen was. Aan niemand heb ik een toezegging gedaan, ik heb van niemand een voorschot gevraagd.
Voor de vraagprijs(zoals hij gepubliceerd stond) mocht hij onmiddellijk weg. De vraagprijs stond aanmerkelijk hoger. Dit maak ik ook duidelijk daar nog niet toe te zeggen. Daarenboven doe ik ook geen toezegging op zijn bijkomende voorwaarden.

Dus de wagen stond op verschillende verkoopsites te koop voor een hogere prijs, dit was mijn vraagprijs zonder enige voorwaarde.

mjers
Berichten: 1788

#24 , 18 mar 2015 07:44

@ ktc1990... Ik raad u aan om deze situatie even aan volgende forum-leden voor te leggen: Vandenbos of JPV, dit zijn moderators en weten meestal wel waarover ze praten.

De leden die hier antwoorden hebben niet de reputatie de meest betrouwbare antwoorden te geven. (en al zeker niet als ik sommige antwoorden lees)

naar mijn mening is er ook op geen enkel moment een verkoop bedongen. In de communicatie heb je ook nooit bevestigd.

als je een minimumbedrag vraagt dan hoef je nog niet per sé akkoord te gaan als dit minimumbedrag geboden wordt.

Voorbeeld: als je auto voor 10.000 euro te koop staat, dan is de verkoop niet gesloten als iemand 10.000 euro biedt op voorwaarde dat hij de wagen mag komen nakijken op eventuele gebreken. Enkel als je daarop een mail terugstuurt met jouw akkoord is de verkoop rond.
Dit laatste ontbreekt...

DUS heeft MR X ook geen officieel bod gedaan. Zoals al opgemerkt door ktc, is een bod enkel rechtsgeldig als het losstaat van opschortende voorwaarden... Mr X doet een bod onder enkele voorwaarden... Dan kan er nooit sprake zijn van een overeenkomst, en is dit ook niet bindend.

mjers
Berichten: 1788

#25 , 18 mar 2015 08:17

Helemaal niet ziende blind!
TS is gewoonweg zijn belofte "Ik ga nog niks toezeggen totdat je de wagen hebt bekeken" niet nagekomen door
de wagen op de afgesproken dag aan een andere persoon te verkopen zonder zich aan deze verbintenis te houden.
Over de prijs was er trouwens al een overeenkomst. Voor de rest heeft hij de koper een optie om die wagen te kopen (afhankelijk van enkele voorwaarden)
gegeven die niet werd gehonoreerd.

Tegenpartij maakt reuzekans op schadevergoeding.
Roharro, met alle respect hoor, maar wat zeg je hier toch... De wet zegt exact het tegenovergestelde.

Van het moment dat de koper een voorwaarde aan zijn bod vasthangt kan de verkoper dit zonder problemen afwijzen. Dit is toch ook logisch?

Als Mr X het minimumbod uitbrengt zonder voorwaarden dan is het bod geldig en moet dit aanvaard worden. Maar X maakt de fout om er enkele voorwaarden aan vast te hangen. KTC heeft deze voorwaarden op geen enkel moment aanvaard, dus het bod van X heeft geen enkele waarde en is gewoon een niet aanvaard (dus afgewezen) bod.

De zin: "Ik ga nog niks toezeggen totdat je de wagen hebt bekeken" betekent dat de verkoop NIET rond is zolang de wagen door X niet is goedgekeurd. Maar ook al keurt X de wagen goed, dan nog heeft ktc de optie om de wagen niet aan X te verkopen, als er ondertussen al een andere verkoopsovereenkomst is. Eigenlijk heeft X het recht niet meer om de wagen te bekijken. Want op het moment dat X naar de wagen komt kijken is er al een overeenkomst met Y.

ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

#26 , 18 mar 2015 08:53

@ ktc1990... Ik raad u aan om deze situatie even aan volgende forum-leden voor te leggen: Vandenbos of JPV, dit zijn moderators en weten meestal wel waarover ze praten.

De leden die hier antwoorden hebben niet de reputatie de meest betrouwbare antwoorden te geven. (en al zeker niet als ik sommige antwoorden lees)

naar mijn mening is er ook op geen enkel moment een verkoop bedongen. In de communicatie heb je ook nooit bevestigd.

als je een minimumbedrag vraagt dan hoef je nog niet per sé akkoord te gaan als dit minimumbedrag geboden wordt.

Voorbeeld: als je auto voor 10.000 euro te koop staat, dan is de verkoop niet gesloten als iemand 10.000 euro biedt op voorwaarde dat hij de wagen mag komen nakijken op eventuele gebreken. Enkel als je daarop een mail terugstuurt met jouw akkoord is de verkoop rond.
Dit laatste ontbreekt...

DUS heeft MR X ook geen officieel bod gedaan. Zoals al opgemerkt door ktc, is een bod enkel rechtsgeldig als het losstaat van opschortende voorwaarden... Mr X doet een bod onder enkele voorwaarden... Dan kan er nooit sprake zijn van een overeenkomst, en is dit ook niet bindend.
Bedankt voor de info en doorverwijzing.

Zoals gezegd, ik ben geen advocaat noch handelaar noch jurist. Ik wil hier ook niemand tegen de schenen stampen.

Zoals u het zegt bedoelde ik het uiteindelijk ook, daarom dat ik het woord minimum constant heb gebruikt. Ik denk dat ik dus nog altijd moet toezeggen, zeker als hij er nog extra voorwaarden aan vasthangt.

Ik besef ook wel, mocht de vraagprijs geboden zijn door X, dat ik dan een overeenkomst heb met X want de vraagprijs zoals hij gepubliceerd stond, daar hingen geen voorwaarden aan vast. Mocht hij de vraagprijs geboden hebben, waar hij ver verwijderd van was, dan had ik de wagen zonder problemen aan hem verkocht.

Nogmaals aan allen dank voor de info.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#27 , 18 mar 2015 12:17

I rest my case!
Indien er geen verkoop was dan was er nog steeds een optie die werd verleend aan de koper en die nog niet was verstreken.

Hier stopt het voor mij.
Geef geen verder commentaar meer hierover.

TS moet maar afwegen in welke mate hij risico wil lopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12944

#28 , 18 mar 2015 12:46

De koper heeft inderdaad extra voorwaarden heeft opgelegd in zijn antwoord, dat gaat in zijn nadeel spelen. Ik heb mij iets teveel vastgepind op de mail van TS zonder het antwoord van de koper te bekijken. Daaruit blijkt inderdaad dat een koop moeilijk afdwingbaar gaat zijn aangezien de koper voorwaarden wou toevoegen die de verkoper niet aanvaard heeft.

Vandebos
Berichten: 16087

#29 , 18 mar 2015 13:36

TS heeft inderdaad de voorwaarden die de kandidaat-koper stelde bij het eindelijk geven van het minimumbod niet aanvaard, hij heeft daarentegen zijn tegenvoorstel gedaan waarop de kandidaat-koper niet meer heeft gereageerd.

In die optiek lijkt het me voorbarig om te spreken over het aanvaarden van een bod.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 mar 2015 14:42

Ik antwoord op een bepaald moment:
'Nogmaals dank voor het nieuwe bod maar ....€ heb ik voor mezelf als minimum gezet en daar wijk ik niet vanaf, sorry.'
Hier geeft de topic starter aan welke prijs hij wil. Als X hier onvoorwardelijk op in gaat, is de koop gesloten.
Ik krijg als antwoord van X:
'Oke wij zijn akkoord voor ....€, met de voorwaarde dat de auto in België moet staan en gekeurd moet zijn in België. Ook zullen wij samen met een garagist de wagen komen bekijken en een korte testrit maken voor alle zekerheid. Ok? '
X gaat hier echter niet onvoorwaardelijk op in. Hij stelt voorwaarden en vraagt de topic starter of hij deze voorwaarden aanvaard. Koop is dus nog helemaal niet gesloten.
Ik stuur terug:
'De wagen zal in België staan. Ik ga nog niks toezeggen totdat je de wagen hebt bekeken, ik heb al teveel beloftes de laatste tijd meegemaakt. Vandaar zal ik op dit moment nog geen definitieve toezegging doen. Ik zal de wagen enkel naar de keuring brengen nadat je hem bekeken hebt, ik wil geen onnodige kosten maken.'
Topic starter gaat dus niet akkoord met de gestelde voorwaarden. Koop nog steeds niet gesloten.

Ik kan me dus alleen maar bij Vandebos aansluiten... X is wel akkoord gegaan met de prijs, onder bepaalde voorwaarden, die door de topic starter helemaal niet aanvaard zijn. Er is dus helemaal geen overeenkomst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”