Voorschot dat niet wordt terugbetaald

Svh5
Topic Starter

Voorschot dat niet wordt terugbetaald

#1 , 02 mar 2015 12:00

Graag zou ik weten waar is sta in de volgende situatie, en wat ik eventueel zou kunnen doen:

December 2013:
Ik bevestig de aankoop van een salonmeubel per email. Verkoop vraagt 1000 euro voorschot en de andere 2500 euro zal betaald worden bij oplevering van meubel.
Meubel zou juni 2014 geleverd worden. Door verhuis vraag ik de verkoper of het meubel eind september 2014 geleverd kan worden. Geen probleem voor verkoper (per email)

November 2014:
Verkoper contacteerde me telefonish. De zetel zou niet meer geleverd kunnen worden.
Ik vroeg om het voorschot terug te betalen.

December 2014:
Nog geen voorschot terug gekregen van verkoper. Ik verstuur in een email dat de verkoper het voorschot moet terugbetalen.

2 maar 2015:
Na veel uitvluchten / smoezen / ... Nog altijd geen geld gezien. Telefoonnummers van mij die hij herkend worden niet meer beantwoord. Indien ik met een nieuwe nummer bel neemt hij wel nog steeds op. De verkoper leren kennen op een meubelbeurs. Hij is een verkoper die samenwerkt met verschillende belgische alsook buitenlandse meubelfabrikanten.

Het zou leuk zijn om te horen hoe ik er voor sta...

Waiting for reply...

Mvg,
Simon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 mar 2015 12:34

U vraagt via AS het voorschot dubbel terug, zoals voorzien in art 1590 BW (Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.). U verwijst in dit AS naar het telefoontje (en eventuele andere communicatie waaruit duidelijk is dat de verkoper de koop annuleert, eventueel kopies hiervan toevoegen), en geeft hem ook een termijn van 2 weken om dit op uw rekening te storten. Dat indien u dit tegen het einde van de termijn niet ontvangen heeft, u dit op zijn kosten voor de rechtbank zal vorderen, samen met de gerechtelijke intrest vanaf het verlopen van de opgegeven termijn. Dat dit schrijven geldt als enige ingebrekestelling.
Kopie versturen met de gewone post (in brieven naar elkaar verwijzen), en met vriendelijke groeten uiteraard.

Svh5
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 15:48

U vraagt via AS het voorschot dubbel terug, zoals voorzien in art 1590 BW (Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.). U verwijst in dit AS naar het telefoontje (en eventuele andere communicatie waaruit duidelijk is dat de verkoper de koop annuleert, eventueel kopies hiervan toevoegen), en geeft hem ook een termijn van 2 weken om dit op uw rekening te storten. Dat indien u dit tegen het einde van de termijn niet ontvangen heeft, u dit op zijn kosten voor de rechtbank zal vorderen, samen met de gerechtelijke intrest vanaf het verlopen van de opgegeven termijn. Dat dit schrijven geldt als enige ingebrekestelling.
Kopie versturen met de gewone post (in brieven naar elkaar verwijzen), en met vriendelijke groeten uiteraard.
Turaki, bent u zeker dat een voorschot hetzelfde is als 'handgeld'? Ik ben helemaal niet thuis in deze termen. Het voorschot is overgeschreven via bankoverschrijving.
Waar staat AS voor?
Ik zal proberen deze week iets op te stellen. Mocht het u niet storen, zou ik graag dan u mening will vragen via PM.

Mvg,
Simon

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 02 mar 2015 16:04

Beste Simon

Mijns inziens is er geen sprake meer van een verkoopbelofte, maar is de verkoop hoe dan ook gesloten. Bovendien ondertekende u een bestelbon waarin de werking van art. 1590 B.W. naar alle waarschijnlijkheid werd uitgesloten.

U stuurt best een aangetekend schrijven (wat hier werd afgekort als AS), waarin u zegt dat bij gebreke aan reactie vanwege de verkoper u de verkoop als ontbonden beschouwt.

Krijgt u geen reactie dan zal u aan de rechter de ontbinding van de verkoop vragen.

Vergeet daarbij niet om teruggave van het voorschot en de rechtsplegingsvergoeding te vragen. Als u de rechter kan overtuigen dat het om een niet in geld waardeerbare vordering gaat, bedraagt de rechtsplegingsvergoeding 1.320,00 EUR (bovenop het terug te betalen voorschot).
Laatst gewijzigd door ddanck op 02 mar 2015 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Tope

#5 , 02 mar 2015 16:19

AS = afkorting voor "aangetekend schrijven".

Turaki

#6 , 02 mar 2015 19:03

Bovendien ondertekende u een bestelbon waarin de werking van art. 1590 B.W. naar alle waarschijnlijkheid werd uitgesloten.
Meeste bestelbonnen zijn voorzien van een clausule die de verkoper een schadevergoeding toekent bij annulatie door de koper. Wederkerigheidsprincipe geeft aan de koper dan ook hetzelfde recht, dus kijk na wat er op uw bestelbon staat.

En voor de duidelijkheid, indien art 1590 uitgesloten wordt in de AV, maar deze niet ondertekend zijn door de koper (bv wel op achterkant bestelbon, maar geen vermelding op getekende voorkant), zijn de AV niet van toepassing, en is art 1590 onverminderd van kracht.

Terug naar “Consumenten Koop”