Garantie tweedehandswagen

TimAl
Topic Starter

Garantie tweedehandswagen

#1 , 15 feb 2015 14:06

Ik heb eind vorig jaar in september een tweedehandswagen gekocht bij een garage met 1 jaar garantie. Als ik deze auto volgende maand verkoop kan ik deze dan verkopen met de belofte dat er tot dit jaar september nog garantie op is?

Bedankt bij voorbaat!

Mvg,
Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2015 14:14

Neen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 15 feb 2015 19:33

Eigenlijk wel, maar dan is TS verantwoordelijk voor de garantie, niet de garagist :wink:

Reclame

denlowie

#4 , 15 feb 2015 19:44

Eigenlijk wel, maar dan is TS verantwoordelijk voor de garantie, niet de garagist :wink:
Onder particulieren bestaat toch geen garantie !

En de koper moet niet naar de garage van TS gaan!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#5 , 15 feb 2015 19:51

Onder particulieren bestaat toch geen garantie !

En de koper moet niet naar de garage van TS gaan!
Nee, maar als de particulier contractueel garantie geeft, telt die wel. Hij moet het dan wel zelf oplossen, de garage komt niet meer tussen.

TimAl
Topic Starter

#6 , 17 feb 2015 20:34

Voor wat staat TS? :) Bedankt voor de antwoorden al!

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 feb 2015 08:27

TS = topic starter (de persoon die het onderwerp begon, jij dus)

de reden

#8 , 18 feb 2015 11:35

Ik heb eind vorig jaar in september een tweedehandswagen gekocht bij een garage met 1 jaar garantie. Als ik deze auto volgende maand verkoop kan ik deze dan verkopen met de belofte dat er tot dit jaar september nog garantie op is?
waarom stuurt u geen mailtje naar de verkoper of deze overdraagbaar is, naast de wettelijke is er ook de commerciele garantie

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rantiewet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens deze wet is de eindverkoper aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering. Deze termijn kan voor tweedehandsgoederen contractueel worden beperkt tot minimum 1 jaar.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Meeboo

#9 , 18 feb 2015 16:04

Dus als ik die redenering doortrekt zijn bvb tweedehands laptops die nog onder garantie zijn ook hun garantie kwijt bij het doorverkopen?

Redrum

#10 , 20 feb 2015 08:55

De wettelijke garantie geldt tussen professionele verkopers en consumenten. Bij een eventuele tweedehandsverkoop tussen particulieren is die wetgeving eenvoudigweg niet van toepassing.

Om het zo eenvoudig mogelijk te stellen: als je koopt van een particulier ben je geen consument, en heb je dus ook niet de rechten of bescherming van een consument.
Het is niet zo dat de wettelijke garantie iets is dat aan een goed blijft 'kleven', het 'kleeft' eigenlijk enkel aan de relatie verkoper/koper en verbindt de verkoper alleen tov zijn koper.

Meeboo

#11 , 20 feb 2015 11:38

in dit geval is TS ook particulier denk ik.

en bij doorverkoop van de wagen vervalt de garantie?

dan is een laptop die ik koop met 2 jaar garantie en die ik (particulier) binnen het jaar ook niet meer in garantie?

die garantie blijft dan toch doorlopen en de verkoper van de laptop aan mij blijft toch verantwoordelijk voor de garantie?

dus in deze is toch ook de wagen nog onder garantie bij doorverkoop binnen garantie?

bartvdv

#12 , 20 feb 2015 12:18

De garantie zit op de wagen en niet op de eigenaar. Dus als je de wagen - waar nog garantie op zit (gegeven door de garage/merkhouder) - doorverkoopt, dan moet die garantie gehonoreerd worden door de garage/merkhouder, ongeacht de eigenaar van de wagen.

mjers

#13 , 20 feb 2015 13:48

Klopt niet!

Een garantie is altijd tussen de verkoper en de koper... Indien de koper op een bepaalde termijn binnen de garantie zijn auto doorverkoopt aan een 2de eigenaar vervalt de garantie op die auto.

Dit kan je makkelijk nakijken op een site als nnc... Voorbeeld u koopt op die site een mercedes van 1 jaar oud. De meeste auto's van die site hebben een garantie van 1 jaar. Dus als je auto 3 jaar oud is valt hij buiten de garantie. Ondanks dat de mercedes een oorspronkelijke fabrieksgarantie van 4 jaar garandeerd.

Tenzij anders vermeld in de voorwaarden. Kia geeft bijvoorbeeld 7 jaar garantie, ook op de volgende eigenaars... Staat er niets in, dan is de garantie niet overdraagbaar.

Zie ook: "www.zichtopuwautogarantie.be"

Terug naar “Consumenten Koop”