Offerte keukenkasten - wanneer bindend

Jerre00
Topic Starter

Offerte keukenkasten - wanneer bindend

#1 , 27 jan 2015 13:05

Mijn ouders hadden enkele weken terug een offerte gekregen van een keukenexpert voor het aankopen van enkele keukenkasten die nog bij hen in stock stonden. Ze zouden de kasten aan -50% krijgen. Dit stond ook zo in de offerte, die ze via mail hebben ontvangen.
Ze hebben de offerte echter nooit getekend, doch echter enkel mondeling aanvaard in de winkel zelf.

Vandaag komt de winkel terug op haar beslissing en kunnen ze de kasten niet meer aan -50% aankopen. Ze zouden de volle pot moeten betalen als ze de kasten nog willen.

Ik vermoed dat de offerte niet bindend is gezien ze niet werd getekend door mijn ouders. Wat is hun mondelinge toestemming waard?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jan 2015 13:08

Voorwaarden lezen vermeld op de offerte.
Bijv. hoe lang geldig, enz....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jerre00
Topic Starter

#3 , 27 jan 2015 13:23

Net even nagevraagd en de offerte bevat geen voorwaarden...

Reclame

LeenW

#4 , 27 jan 2015 16:49

Hun mondelinge toestemming is voldoende, doch moeilijk te bewijzen.

WP002

#5 , 28 jan 2015 16:54

Net zoals de winkel niet kan bewijzen dat uw ouders toegezegd hebben kunnen uw ouders niet bewijzen dat de winkel 50 % korting heeft beloofd. Patstelling dus.

Turaki

#6 , 28 jan 2015 17:44

Net zoals de winkel niet kan bewijzen dat uw ouders toegezegd hebben kunnen uw ouders niet bewijzen dat de winkel 50 % korting heeft beloofd. Patstelling dus.
Euhm, er is een bindend document waarin de winkel een korting van 50% aanbiedt?

sloeberken

#7 , 28 jan 2015 17:48

Ouders hebben dit ontvangen via mail.

Een offerte is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract. De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door de offerte te ondertekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#8 , 28 jan 2015 18:01

Euhm, er is een bindend document waarin de winkel een korting van 50% aanbiedt?
Inderdaad zo heb ik het ook begrepen?

Als de TS een geschreven document heeft met een offerte waarin die 50% korting staat, en er staat bij de algemene voorwaarden (op de offerte) geen tijdlimiet dan is die winkel wel degelijk gebonden aan die offerte wanneer ze de meubelen zouden willen.

WP002

#9 , 28 jan 2015 22:43

Ouders hebben dit ontvangen via mail.

Een offerte is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract. De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door de offerte te ondertekenen.
Ah, verkeerd gelezen.

Jerre00
Topic Starter

#10 , 04 feb 2015 11:16

Inderdaad, mijn ouders hadden de offerte via mail ontvangen, doch niet ondertekend teruggestuurd. Ze hebben hun mondelinge instemming gegeven en ze hadden de intentie om het document dan ter plaatse te tekenen wanneer ze een en ander nog doorsproken hadden (organisatorisch, rond plaatsing en dergelijke).

Momenteel hebben mijn ouders dan (noodgedwongen) alsnog voor een andere set kasten gekozen, die goedkoper waren, waarop ze nog een korting zouden moeten krijgen. Deze korting dient nog te worden "beslist" door de directeur.

Ikzelf vind dit allemaal onzin en zou er niet mee gediend zijn, maar het zijn mijn keukenkasten niet natuurlijk.

Wordt vervolgd ;)

Chaccamacca

#11 , 04 feb 2015 15:39

Naar andere keuken winkel gaan.

giserke

#12 , 04 feb 2015 16:14

Inderdaad, een winkel die me zoiets lapt zouden mij ook kwijt zijn als klant.

Jerre00
Topic Starter

#13 , 19 feb 2015 12:20

Ze blijven dus bij de winkel. En hebben een aangepaste offerte gekregen, inclusief korting waar zij blijkbaar mee kunnen leven.

Ik heb ook nog een nieuwe keuken nodig in de toekomst... Maar weet wel al waar ik deze NIET ga halen.

Terug naar “Consumenten Koop”