Eind november 2014 informeer ik mij op het internet om een grote bestelling led-lampjes aan te kopen. Ik bekijk verschillende webshops en heb contact met enkele eigenaars. Een Belgische webwinkel spreekt mij het meest aan, omdat hij gevestigd is in België en de eigenaar antwoordde op mijn mails. De reviews waren voor 99% positief.
Ik plaatste een bestelling van een kleine 500 euro op 3/12/2014. Deze bestelling zou voor het grootste deel met ecocheques betaald worden en het restbedrag via overschrijving. De ecocheques (voor een waarde van 470 euro) werden via een aangetekend schrijven opgestuurd. Het aangetekend schrijven werd ontvangen, heb ik kunnen vaststellen via de bPost tracking.
Op 9/12/2014 had ik nog niets gehoord van het bedrijf van ontvangst van mijn cheques, waarop ik hen contacteer via mail. Op 12/12 stuur ik hen een reminder omdat ik me ongerust begon te maken. Dezelfde dag nog (12/12) krijg ik antwoord:
Hier heb ik volgens mij voldoende bewijs dat 1) de cheques en de overschrijving ontvangen zijn en 2) de cheques voor een bedrag van 470 euro waren aangezien hij hier laat blijken dat de betaling in orde is.Bestelling en betaling zijn correct ingeboekt, waarvoor dank. De levering zal in principe tussen kerst en nieuwjaar zijn.
Op 29/12 stel ik vast dat de prijzen op hun website zijn gezakt (promotie) en tot op heden heb ik nog altijd geen extra nieuws ontvangen. Ik mail hen dus ook om een update en zeg hen dat ik niet gediend ben met de lange levertermijn en de daling van de prijzen. Ook dezelfde dag nog krijg ik een antwoord terug dat ik ook de extra korting zal krijgen. Ik vraag hen via wederkerende mail om mij vier extra lampjes op te sturen ipv de korting cash te krijgen.
Na 29/12 hoor ik niets meer van hen (heb ook zelf niet meer geïnformeerd) tot 14/1. Ik ontvang een geautomatiseerd bericht dat de bestelling werd verzonden. Er is een trackingnummer van bPost vermeld in de mail. Als ik na enkele dagen nog niets heb ontvangen ga ik kijken op de website van bPost, waar alleen een eerste lijntje 'aankondiging van een zending' staat. Verder zijn er geen extra handelingen geweest met het pakket.
Op 19/1 mail ik hen om te vragen of de verzending nu effectief verzonden is ja dan nee. Hier krijg ik geen antwoord meer op.
Sindsdien probeer ik hen meermaals, op verschillende tijdstippen en met verschillende gsm-nummers, te bereiken. Er is slechts één GSM-nummer weergegeven op de website.
Vandaag bekijk ik de zaak wat verder, en vind ik enkele reviews met ongeveer hetzelfde verhaal op de website van goudengids. Ik neem contact op met de lokale politie, waar ze mij ook weten te vertellen dat er nog gelijkaardige klachten zijn over deze persoon/winkel.
Graag had ik geweten wat ik best kan doen om ofwel mijn goederen alsnog te krijgen ofwel mijn cheques te recupereren.
- klacht indienen bij mijn lokale politiezone
- ingebrekestelling versturen via mail/gewone post/aangetekende brief
- dagvaarding vredegerecht?
Alvast bedankt voor het advies