Garantie suzuki

biekewave
Topic Starter

Garantie suzuki

#1 , 09 jan 2015 11:24

Geachte,
Ik heb een suzuki sx4, gekocht in februari 2010. Op deze wagen is een garantie voorzien van 5 jaar. Mijn instrumentenbord vertoond een fabrieksfout. Deze bestaat erin dat de leds of kristallen, waarmee cijfers getoond worden op het instrumentenbord, volledig zijn uitgelopen en de cijfers dus niet meer leesbaar zijn. Na contactopname met de distributeur Suzuki België, werd gevraagd een online document in te vullen en ook een kopij van het onderhoudsboekje. Nu bleek dat ik 5000 km over tijd was voor het 2e onderhoud. Na heen en weer geschreven te hebben met de hoofdzetel blijkt dat er geen garantie kan worden toegestaan omdat het onderhoud niet is gebeurd. Aan Suzuki België heb ik dan uiteindelijk de vraag gesteld wat dit euvel met onderhoud te maken heeft??? Ik had 3 vragen hieromtrent gesteld en slechts 1 korte reactie heb ik terug ontvangen, het werd gewoon herhaald dat de overeenkomst bepaald dat het nalaten van onderhoud, de garantie doet vervallen.
Als men een wagen koopt, is het dan normaal dat alles af hangt van een onderhoud?
Ik vind dat dit euvel niets te maken heeft met onderhoud? Als je dak plots gaat vliegen door een slechte las, hangt dit dan af van ONDERHOUD????
Trouwens, als je een wagen koopt, wie leest er een berg kleine lettertje waarmee je uren zoet bent? Is het niet zo dat de GROTE AUTOVERKOPERS een " on the rocks"-mentaliteit hebben opgesteld om zoveel mogelijk schadegevallen te kunnen schuiven in de schoenen van de kleine man door eigen regels te hanteren die haast niemand kent?
Is het eigenlijk niet rechtmatig dat ik gebruik wil maken om het euvel in garantie te laten herstellen omdat dit euvel NIETS te maken heeft met ONDERHOUD, maar een fabricagefout is??
Ik heb geschreven aan Suzuki dat ik dit in de media zou brengen, dus met deze heb ik de eerste stap gezet. Wie geeft mij een antwoord in mijn zoektocht naar een doorbraak in een probleem met een GIGANT ???? Zijn ze echt zo machtig dat alle wettelijkheid naar hen toe gaat???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2015 11:42

Trouwens, als je een wagen koopt, wie leest er een berg kleine lettertje waarmee je uren zoet bent? ?
Dat is nu juist uw grote fout. Ook uw wagen 5000 km te laat binnenbrengen voor onderhoud is er één, waardoor ze alle redenen hebben de garantie niet meer te laten spelen,..

BrechtS

#3 , 09 jan 2015 11:45

Wel euh, ik denk dat fabrieksfouten bij hun dan ook onder garantie vallen. Maar met wat u allemaal zegt over het in de media brengen, denk ik dat er hier niet veel advies meer kan gegeven worden omdat u die weg in slaat. Ik zou u alvast voorbereiden dat ze een antwoord hebben klaarliggen om de media in te sturen, en dat ze u misschien aanklagen wegens eerroof of dergelijke.
Wat me wel raar lijkt: we zijn nu bijna 5 jaar na de aankoop, en pas nu zou u de fabrieksfout melden? Is er geen geschiedenis aan verbonden? Zoals wanneer je merkte dat ze uitloopten en dergelijke? En heb je daar ooit al melding van gemaakt? Want ze kunnen de schuld van zich proberen af te schuiven doordat je het zo laat maar meldde.

Reclame

biekewave
Topic Starter

#4 , 09 jan 2015 12:00

Begin November hebben wij het uitlopen der kristallen in het paneel opgemerkt, het begon met een klein spietje. Op 17 november 2014 hebben wij met Suzuki België contact opgenomen, nadat we bij de garage geweest zijn waar de wagen voor onderhoud zou binnen gaan. Het is dus niet zo dat dit euvel al een tijdlang bezig was. Wij hebben bij de garage dezelde melding gemaakt, een dag eerder, maar deze zei in eerste instantie dat dit geen garantie nwas. Enkele dagen later belde de garagehouder ons op om te zeggen dat ook hij vond dat dit niets met onderhoud had te maken. Hij zou ook contact opgenomen hebben met Suzuki België, maar heeft er blijkbaar niets van gehoord, wellicht omdat ikzelf contact met Hen had.

Lanox

#5 , 09 jan 2015 12:16

Een consument kan volgens de wet gedurende 2 jaar garantie opeisen. Elke garantie die langer loopt dan 2 jaar is een contractuele garantie en dus afhankelijk van wat in dat contract staat. Blijkbaar heeft u zich niet aan dat contract gehouden door geen tijdig onderhoud te laten doen, waardoor deze garantie nu vervallen is. Dat het onderhoud en het euvel niet met elkaar verbonden zijn is misschien wel correct maar naast de kwestie. U doet beroep op de garantie voor dit euvel en dat heeft via het garantiecontract zeer veel te maken met het onderhoud.

biekewave
Topic Starter

#6 , 09 jan 2015 12:25

Dus, valt er wellicht niet veel aan te doen. Zo kan dus iedereen een wet opstellen, zolang die boven de wettelijke termijnen te boven gaat!
Veel beloven dus, en weinig geven, op de manier die zij hebben geformuleerd, en de manier waarop ze de kleine lettertje niet naar voor brengen.

Lanox

#7 , 09 jan 2015 12:27

Nee, u moet de dingen niet om keren. U bent in de fout gegaan, niet zij.

Milo72

#8 , 09 jan 2015 12:35

"Ze", zijnde Suzuki, hebben geen WET maar een CONTRACT opgesteld. En ja, iedereen kan een contract opstellen, zolang dit niet in strijd is met de wet. En jij bent, door dit contract te ondertekenen, akkoord gegaan met de voorwaarden hiervan. En U hebt voorwaarden uit dit contract niet nageleefd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

biekewave
Topic Starter

#9 , 09 jan 2015 12:55

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. We zullen onze auto zo verder gebruiken, niets aan te doen.

Gebruiker21

#10 , 09 jan 2015 16:29

Zeer slechte commerciële ingesteldheid van dit automerk! Juridisch gezien staan ze inderdaad volledig in hun gelijk (de wettelijke garantieperiode is immers al gedaan), maar aangezien dit overduidelijk geen probleem is dat aan gebrek aan onderhoud te wijten is, maar een productiefout, zou een commerciële geste toch op zijn plaats zijn. Jammer dat ze dit niet doen. Misschien Test-Aankoop eens contacteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#11 , 09 jan 2015 20:06

Zeer slechte commerciële ingesteldheid van dit automerk! Juridisch gezien staan ze inderdaad volledig in hun gelijk (de wettelijke garantieperiode is immers al gedaan), maar aangezien dit overduidelijk geen probleem is dat aan gebrek aan onderhoud te wijten is, maar een productiefout, zou een commerciële geste toch op zijn plaats zijn. Jammer dat ze dit niet doen. Misschien Test-Aankoop eens contacteren?
Test Aankoop zal ook wel weten dat het vrij dom is een contract niet te lezen alvoor men tekent, daar eindigt de juridische discussie en begint de morele.

Gebruiker21

#12 , 12 jan 2015 08:34

Zelfs zonder een "extended garantie" contract, zou een fatsoenlijk fabrikant voor dit soort gebreken de herstelling op zich moeten nemen. Contract of geen contract. Om toch eens een merk te noemen: ooit een gelijkaardig probleem gehad (niet met display, maar een andere overduidelijke productiefout) die pas na 6 jaar aan het licht kwam bij een Ni**an. Probleem is opgelost zonder dat ik er een cent moest voor betalen, aangezien de dealer het ook als productiefout aanzag. Zo kan het dus ook, terwijl de dealer juridisch gezien helemaal niets verplicht was aan mij. Uiteraard is mijn volgende wagen ook daar gekocht (tot volle tevredenheid nog steeds).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”