Telefoonopname rechtsgeldig bewijs?

skabalie
Topic Starter

Telefoonopname rechtsgeldig bewijs?

#1 , 18 dec 2014 20:49

Hi,
deze namiddag, was ik opgebeld, dat ik een pakket gewonnen had van 50€ via een enquete, maar om dit pakket te krijgen, moest ik wel een verzend kost van 3,90€ betalen.
Toen ik daarmee instemde zei de mevrouw:
ik start nu een opnameband, waar ik de bestelling kosten en dergelijk voorlees met ook enkele vragen en U moet daar duidelijk op antwoorden.
Ik ben dus duidelijk op de hoogte gebracht van die opname, en heb dus ook geantwoord dat ik die bestelling aanvaard.
Dit zal ik dus ook wel doen, maar zei melde me, dat die telefoonopname een rechtsgeldige koopverbinding sluit.
Klopt dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2014 20:51

Klopt.

WP002

#3 , 24 dec 2014 10:38

Ze moeten het wel expliciet melden, maar dat hebben ze dus gedaan.

Reclame

Turaki

#4 , 24 dec 2014 10:45

Ze moeten het wel expliciet melden, maar dat hebben ze dus gedaan.
Neen, slecht 1 deelnemer aan het gesprek moet toelating geven voor de opname. Indien de telefoniste deze toelating heeft gegeven (wat waarschijnlijk wel ergens in haar contract staat), kan het volledige gesprek worden opgenomen zonder hiervan ook maar iets te vermelden aan TS.

Daarnaast is de overeenkomst sowieso rechtsgeldig, ook zonder opname. Een mondeling contract is perfect legaal, alleen soms moeilijk te bewijzen, en vandaar de opname.

LeenW

#5 , 24 dec 2014 11:26

Turaki, kunt u hiervoor de bestaande wetgeving linken? Ik zou dit graag eens willen nalezen, want dit lijkt mij toch iets te vergaand qua privacy. Met dank!

Vandebos

#6 , 24 dec 2014 11:51

http://www.elfri.be/opname-eigen-telefo ... elefoontap" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#7 , 24 dec 2014 12:10

Hmm, hangt er dus van af wat men onder die "redelijke privacyverwachting" verstaat. Ook wel raar dat er een verschil bestaat tussen beeldopnames maken en geluidsopnames maken met dezelfde smartphone.

Vandebos

#8 , 24 dec 2014 12:38

Het verschil is er, als ik het juist begrepen heb, vanwege portretrecht en het feit dat een visuele presentatie van een spreker zonder diens toestemming wordt beschouwd als een beduidend zwaardere inbreuk op de privacy. Deze laat immers immers veel makkelijker toe aan een derde om iemand te identificeren.

Terug naar “Consumenten Koop”