Wanneer is een verkoopsovereenkomst rechtsgeldig?

Christel1976
Topic Starter
Berichten: 1

Wanneer is een verkoopsovereenkomst rechtsgeldig?

#1 , 08 dec 2014 15:02

De auto in kwestie is 10 jaar oud en begint sleet te tonen. Aangezien hij niet door de keuring was geraakt en we er wat kosten aan hebben dachten we er over na om de auto te verkopen. Omdat we geen idee hadden van een vraagprijs en we wat op internet aan het surfen waren kwamen we uit bij een website [gespecialiseerd in de verkoop van auto's via het internet] ; De website belooft "volledig vrijblijvend en gratis" een offerte. Geen 3 uur nadat we de auto hadden aangeboden op de site krijgen we telefoon. "een handelaar" wenst 1500 euro te bieden voor de auto. We gaan niet expliciet akkoord tijdens dit gesprek en vragen de gegevens van de geïntereseerde koper naar ons door te mailen. Na er een nachtje over te hebben geslapen besluiten we de auto toch niet te verkopen. We laten de website weten dat we afzien van een verkoop. Ze hadden ons ondertussen reeds een sms en een mail gestuurd met hierop "gefeliciteerd met de verkoop van uw wagen". Vandaag krijgen we een mail dat we de zogenaamde verkoopsovereenkomst hebben geschonden en dat we ofwel de wagen moeten verkopen volgens de overeenkomst ofwel een bedrag van 300 euro moeten betalen.
Wij hebben de verkoop nooit bevestigd. Is deze zogenaamde "schending van de verkoopsovereenkomst" wel rechtsgeldig?

[naam website verwijderd / webmaster]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 dec 2014 15:19

Waar halen ze vandaan dat er een verkoopovereenkomst zou zijn geweest?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 dec 2014 16:33

Eens op google die website opzoeken, dan zal je verstelt staat welke klachten hier al over zijn. Dit zijn Nederlanders. Als je een factuur krijgt onmiddellijk met AS protesteren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ronl
Berichten: 11

#4 , 08 dec 2014 18:12

Een en al klacht....https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 6&t=150800" onclick="window.open(this.href);return false;

Sirkii
Berichten: 5818

#5 , 08 dec 2014 21:11

Je hebt natuurlijk,wel hun algemene voorwaarden geaccepteerd die die vieze boeteclausules bevatten. Voorts hebben die ollanders wel degelijk kantoren in Belgie en verwijzen ze naar Belgische rechtbanken.

Desalniettemin zou k niet reageren (zelfs niet op dreigbrieven van incassobureau) omdat ze om deurwaarder te sturen hoedanook een gerechtelijke uitspraak nodig hebben. Hou wel alle correspondentie etc bij om te kunnen bewijzen dat je de koop niet geaccepteerd hebt. (Ben effe te "lui" om te proberen snappen hoe ze in hun AV "bevestiging van verkoop" definiëren. Mogelijks doe j r goed aan om NU per AS te melden dat je nooit een akkoord tot verkoop gegeven hebt om sterker te staan mocht het escaleren.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2014 21:14

Die handelaar biedt maar u zegt toch niet dat u akkoord gaat ...u wil nog bedenktijd.
Trouwens mogelijk belt er nog een andere 'handelaar' die meer wil geven.
Hier al eens lezen
http://www.ikwilvanmijnautoaf.be/veelgesteldevragen" onclick="window.open(this.href);return false;

ikwilvanmijnautoaf
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee
Locatie: Leuven
Contacteer: Website

#7 , 10 dec 2014 12:58

Beste Christel

Bedankt voor uw feedback. Het spijt ons te moeten lezen dat uw ervaringen met Ikwilvanmijnautoaf.be niet aan uw verwachtingen voldeden.

Ikwilvanmijnautoaf.be is het Belgische filiaal van een Nederlandse onderneming. Het bedrijf heeft een vestiging in België en wil particulieren helpen bij de verkoop van hun tweedehandsauto. De service van Ikwilvanmijnautoaf.be is gratis en vrijblijvend, maar als er een akkoord bereikt is, spreken we van een overeenkomst. Wanneer die overeenkomst door een van de partijen, hetzij de verkoper, hetzij de koper, verbroken wordt, rekenen wij daarvoor een annulatiekost aan, zoals ook vermeld in de Algemene Voorwaarden.

We willen ons verontschuldigen voor de slechte communicatie. Zou u contact met ons kunnen opnemen via mail op klantenservice@ikwilvanmijnautoaf.be of via telefoon op het nummer 02 80 80 146, zodat we een oplossing kunnen zoeken voor uw probleem?

Vriendelijke groet,
Ikwilvanmijnautoaf.be

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 dec 2014 13:40

Hopelijk word het in de toekomst beter met jullie onderneming, zodat er geen klachten meer moeten opgenomen worden in dit forum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 dec 2014 14:13

Niet vergeten melding van uw klacht te maken bij ministerie economische zaken.
Kan via de website.

En worden blijkbaar goed in de gaten gehouden.

Laat in elk geval weten hoe het is afgelopen.

Terug naar “Consumenten Koop”