Dit jaar in Mei vond ik op het internet een wagen die mij wel aansprak. Zes jaar oud en 90000km. Hij stond te koop 90km van bij mij thuis bij een handelaar. Omdat de verkoper in zijn advertentie vermeldde dat hij het contract van Federauto gebruikt ging ik toch eens een kijkje nemen. Op 28-05-2014 ter plaatse een proefrit gedaan en de wagen beviel mij echt. Toen ik zei dat ik hem wilde kopen, zei hij me dat hij de wagen verkocht i.o.v. een kennis die daar geen tijd voor had. Als ik de wagen wou kopen moest ik wel een blanco contract van Federauto ondertekenen waarvan ik géén dubbel meekreeg, wat wel de bedoeling is bij zulke contracten. Zijn woorden: zo kan ik mij indekken indien er toch iets zou stukgaan.
Enkele weken geleden startte de wagen niet meer. Ik heb hem moeten laten takelen en kreeg vijf dagen een vervangwagen via de verzekering.
Omdat de wagen binnen de vijf dagen hersteld moest zijn én omdat ik dacht dat de herstelling wel zou meevallen én omdat de verkoper zelf geen werkplaats heeft én hij 90km van bij mij woont, liet ik hem naar een garage in mijn buurt slepen waar ook de herstelling gedaan werd. De herstelling kostte meer dan 600 euro. ( electronische stuurkolomvergrendeling, programmeersleutel en arbeidsloon) Via mail bracht ik de verkoper hiervan op de hoogte en hij is niet van plan om deze herstelling te vergoeden.
Ik weet niet of het verhaal van de handelaar "de auto verkopen voor een kennis" klopt, maar op de verkoopfactuur staat wel zijn naam met BTW-nr, HR-nr.....enz. Dus officieel heb ik de auto wel degelijk van hem gekocht. Op de factuur staat niets vermeld i.v.m. garantie.
Nu besef ik dat ik nooit een blanco Federauto contract had mogen tekenen, maar daar is het nu te laat voor.
Mijn vragen:
1.Ik heb de wagen nog geen vijf maanden in mijn bezit. Is de verkoper in deze situatie toch nog verplicht om garantie te verlenen niettegenstaande ik door bovenvermeldde omstandigheden de wagen op eigen initiatief liet herstellen? Bovendien heeft hij nog dat blanco contract waarop hij alle gebreken kan invullen die hij maar wil.
2.Is de verkoper, wettelijk gezien, niet zwaar in de fout gegaan door mij een blanco Federauto contract te laten tekenen? Kan ik daar een klacht voor indienen? Bij de economische inspectie, Federauto of een andere instantie.
3.Is dit een hopeloze zaak of kan ik toch nog iets doen? En hoe?
Alvast bedankt voor alle goede raad.