Verkoopcontract zonder leveringsdatum

Marathonloper
Topic Starter

Verkoopcontract zonder leveringsdatum

#1 , 10 jul 2014 11:21

Einde Mei bestelden wij een nieuwe matras in een grote keten.
Intussen werd door de keten tot driemaal toe een belofte gemaakt om deze matras bij ons thuis te komen leveren, maar steeds werd hierin verzaakt.
Wij hebben nooit een goed gevoel overgehouden aan deze aankoop en deze moeizame levering draagt hier zijn steentje toe bij.
Liefst zouden we afzien van deze aankoop en ik heb mogelijk een manier gevonden om dit rechtsgeldig te kunnen regelen.

Het verkoopcontract werd opgesteld zonder enige leveringsdatum. Wat voorziet de wet hierin? Is het vermelden van een leveringsdatum verplicht? Is het contract zonder leveringsdatum nog rechtsgeldig?

Er is wel melding gemaakt van een 'geldigheidsdatum'.

Graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2014 13:51

Dat is volgens mij geen reden om de levering te verbreken. Meer dan de helft van de bestelbonnen bevat geen datum of enkel de vermelding "zo spoedig mogelijk" Je had die datum moet eisen bij aankoop. Een slimme verkoper zal die nooit vermelden, omdat ze ook weten dat hun leveranciers, zelfs als de zaak uit het buitenland moet komen,
Enkel als de zaak onnatuurlijk lans zou aanslepen (bvb meer dan 6 maanden) zou je kunnen opzeggen, maar ben je waarschijnlijk ook uw voorschot kwijt.

Franciscus

#3 , 10 jul 2014 16:41

Met aangetekend schrijven een leveringsdatum vragen die ten laatste begin augustus ligt .
Ze uw die leveringsdatum schriftelijk bevestigen

Reclame

Marathonloper
Topic Starter

#4 , 10 jul 2014 17:17

Dank maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag. Is het verkoopcontract zonder leveringsdatum rechtsgeldig? Zoniet; heb ik dan het recht de overeenkomst te verbreken?

Franciscus

#5 , 10 jul 2014 17:31

Mijn antwoord geeft u de mogelijkheid dat nadat er door uw schrijven een datum bepaald werd daarna via aangetekend schrijven de verbintenis te verbreken.

Is er een voorschot betaald?

Burgerlijk wetboek :
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Marathonloper
Topic Starter

#6 , 10 jul 2014 17:36

Dus; ik vraag via aangetekend schrijven om een leveringsdatum te bepalen en na bepaling van deze leveringsdatum (die uiteraard in de toekomst zal liggen), heb ik de mogelijkheid kosteloos van de bestelling af te zien?
Vreemde logica...?

Franciscus

#7 , 10 jul 2014 17:49

Enkele weken NADAT de leveringsperiode verstreken is natuurlijk.
Door de leveringsdatum/periode VAST te leggen krijgt u de kans na x tijd e levering te verbreken.
Hier de voorwaarden van naven :
http://www.navem.be/popup.php?action=te ... elwaarborg" onclick="window.open(this.href);return false;.

Kan uzelf invullen dat standaard leveringstermijn 4 maanden is ... ik dacht 5 maanden... sorry voor mijn vergissing.
Dus wordt juni - juli - augustus- eind september.

Niets weerhoudt u echter in de AS antwoord binnen de 14 dagen te vragen .... maar in de voorwaarden van de koepel staat 4 maanden...
Zal dus van de rechter afhangen of matrassen daar ook onder vallen.

Dus de voorwaarden van uw contract en de voorwaarden vermeld in de tekst van de koepel eens goed lezen.

Turaki

#8 , 10 jul 2014 19:28

Beter nog, de fout bij hen leggen, dan kan u een schadevergoeding eisen gelijk aan uw voorschot.

Dus via AS verwijzen naar datum bestelling, en de verschillende leveringsdata die beloofd zijn geweest (in beste geval heeft u deze op mail). Vragen om een definitieve en redelijke leveringstermijn (u mag er zelf een voorstel bij doen, hierbij verwijzend naar standaard termijn gegeven dooe Franciscus), en stellen dat indien ze deze termijn niet halen, zij verantwoordelijk zijn voor het verbreken van de koop, en u volgens artikel 1590 BW recht heeft op een schadevergoeding gelijk aan het voorschot (u kan al meteen uw rekeningnr waarop u uw voorschot en schadevergoeding wenst te zien indien ze wensen te annuleren opgeven).

Als ze merken dat u goed op de hoogte bent van uw rechten, lukt het meestal wel om plots toch nog tijdig te leveren.

Franciscus

#9 , 10 jul 2014 19:35

Klopt over gelezen ...."steeds door hen verzaakt" dus hebben ze al voorstellen gedaan .... als u deze op papier hebt doen zoals Turaki schrijft.
Je ziet samenlezend / werkend hier heeft resultaat.

j.demoor

#10 , 12 jul 2014 11:57

“Art.VI.43.§ 1. Tenzij de partijen een ander tijdstip voor de levering zijn overeengekomen, levert de onderneming de goederen door het fysieke bezit van of de controle over de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 30 dagen na de sluiting van de overeenkomst over te dragen aan de consument. § 2. Indien de onderneming niet voldaan heeft aan zijn verplichting om de goederen op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bedoelde termijnen te leveren, verzoekt de consument hem de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien de onderneming de goederen niet binnen de aanvullende termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst te beëindigen. Het eerste lid van deze paragraaf is niet van toepassing op verkoopovereenkomsten waarbij de onderneming heeft geweigerd de goederen te leveren, of waarbij de levering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen, dan wel waarbij de consument de onderneming vóór de sluiting van de overeenkomst ervan in kennis stelt dat levering uiterlijk op of op een bepaalde datum essentieel is. In deze gevallen, als de onderneming de goederen niet op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bepaalde termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst onverwijld te beëindigen. § 3. Bij beëindiging van de overeenkomst vergoedt de onderneming onverwijld alle uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen. § 4. Dit artikel is van toepassing onverminderd de gemeenrechtelijke sancties.”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”