mag een garage een 'veiling' organiseren?

doddeltje
Topic Starter

mag een garage een 'veiling' organiseren?

#1 , 17 jun 2014 13:48

ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat als een huis te koop staat bij een immo, en je de vraagprijs biedt, niemand een hoger bod mag doen

geldt dit ook voor de verkoop van een auto via een garage?

maw, als je de vraagprijs hebt geboden, en als je aan halve dag later langs gaat om voorschot te betalen, en ondertussen blijkt iemand een hoger bod gedaan te hebben waardoor ze niet meer aan jou willen verkopen, kan dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 17 jun 2014 14:04

En waarom zou niemand een hoger bod mogen doen?

Wat van belang is, is of jouw bod aanvaard werd of niet.
Als het aanvaard werd, is op die moment de koop gesloten en valt er niets meer te verkopen aan een ander.

Als je gewoon je bos hebt 'ingediend' en je geen akkoord hebt, dan is de garage (of de verkoper van een woning) vrij om van andere mensen ook een bod te ontvangen.
Pas wanneer zij je bod aanvaarden, is de koop gesloten. En dat doe je dan best schriftelijk, want ook een mondeling akkoord is geldig, maar zeer moeilijk te bewijzen.

doddeltje
Topic Starter

#3 , 17 jun 2014 14:08

het bod is (telefonisch) aanvaard door een andere verkoper dan de persoon met wie ik de wagen 's morgens had bezichtigd. Toen ik op basis van dat telefoongesprek dus terug naar de garage ben gegaan, was de mededeling: jamaar, blijkbaar heeft mijn collega ondertussen een hoger bod gekregen

allemaal mondeling, dus idd lastig te bewijzen

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 jun 2014 14:25

ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat als een huis te koop staat bij een immo, en je de vraagprijs biedt, niemand een hoger bod mag doen

Dat is een kwakkel. Klopt niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#5 , 17 jun 2014 15:10

De verkoper verkoopt aan wie hij wil. Uw mondeling akkoord is inderdaad geldig, maar het zal onmogelijk zijn dit te bewijzen.

professionalgamer

#6 , 18 jun 2014 08:59

De verkoper verkoopt aan wie hij wil. Uw mondeling akkoord is inderdaad geldig, maar het zal onmogelijk zijn dit te bewijzen.
tenzij deze persoon het gesprek heeft opgenomen denk ik.

duma

#7 , 19 jun 2014 08:55

Inderdaad, maar ik vermoed dat TS daar op die moment niet aan zal gedacht hebben.

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jun 2014 10:13

bieden is onvoldoende je moet het aanbod aanvaarden

als je het aanbod aanvaard hebt is er een overeenkomst tot stand gekomen en kan je zich op artikel 1134 bw. 21 maart 1804 beroepen
eens een overeenkomst geldig is aangegaan geld deze als wet...........................;

Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

en is er nog zoiets van schriftelijk boven de 375€
Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Consumenten Koop”