garantietermijn bij tweedehandsauto dubbel gebruik

klliev
Topic Starter

garantietermijn bij tweedehandsauto dubbel gebruik

#1 , 22 mei 2014 18:05

Begin oktober kocht ik een minibus bij een garagist, die me volgens de factuur 3 maand garantie gaf. Nu, halverwege mei en dus een 8-tal maanden verder, staat die minibus zwaar in panne: een defect vliegwiel, zware slijtage aan de krukas en de turbo zou ook olie verliezen. Er zouden voor dik 3000€ vervangstukken moeten gestoken worden, werkuren ca.1000€.

De officiële merkgarage, waar ik sinds de aankoop ga voor onderhoud, verklaart nu (ze lijken trouwens heel oprecht behulpzaam in het zoeken naar een oplossing) dat het de oorspronkelijke verkoper is die sowieso minstens 2 jaar garantie moet geven. Dit geldt echter alleen voor particulieren, lees ik op diverse bronnen. Wat als de auto voor dubbel gebruik dient? De minibus werd aangekocht als zelfstandige in bijberoep, maar dient eveneens voor privé gebruik (we hebben dus geen 2de wagen).
Heb ik dan ook recht op die wettelijke garantietermijn?

Wat kunnen we verwachten van de oorspronkelijke garagist?
Stel dat hij alles wil herstellen, is er dan ook garantie op die vervangstukken?

Het lijkt me heel bizar dat enkel particulieren beschermd worden, is er dan geen wet die zelfstandigen beschermt??

Met dank voor alle info en tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2014 18:35

Staat de factuur op naam particulier of is deze ingebracht in de zaak.
In geval één particulier
in geval twee hebt u de contractuele garantie overeengekomen in de factuur en algemene voorwaarden verkoper waar u mee akkoord gegaan bent.

Dus kopen op naam van firma en dan de garantie vragen van als particulier. Maar als factuur op naam van firma staat gaat dat niet.

LeenW

#3 , 22 mei 2014 18:48

Inderdaad, enerzijds de btw gaan aftrekken als zelfstandige en anderzijds wel de bescherming als particulier willen, van twee walletjes eten mag niet he ;)

Reclame

sloeberken

#4 , 22 mei 2014 19:01

Op tweedehandswagens is max waarborg 1 jaar en geen 2 jaar. Voor zelfstandige telt enkel de verkoopsvoorwaarden die je zelf aanvaard hebt. Als garage de vervangstukken betaald is daar geen waarborg op. Zoals ik lees is de motor opgeblazen of u distributie riem gebroken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

klliev
Topic Starter

#5 , 22 mei 2014 19:45

@Leenw: los van de discussie over de garantie, toch even melden dat bij dubbel gebruik je niet alle BTW kan recupereren, slechts een bepaald percentage daarvan. Dus dat van twee walletjes eten,l wil ik toch even nuanceren...
Het frappantst vind ik gewoon dat er geen wettelijke bescherming blijkt te bestaan voor zelfstandigen...

Franciscus

#6 , 22 mei 2014 23:54

Jawel ofwel brengt u de factuur in bij uw zaak en dan is het een bedrijfsvoertuig.
Met dubbel gebruik wat bedoeld u daarmee?
http://verkeerweb.be/tcontr/art01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ofwel is het een particulier voertuig en wordt er NIETS ingebracht ter recuperatie BTW.

sloeberken

#7 , 23 mei 2014 07:45

Dit kan wel, een deel bedrijf en deel particulier als je maar een wagen hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#8 , 23 mei 2014 09:21

Het is ook niet omdat je maar een deel van de btw terugkrijgt, dat de auto ook gedeeltelijk privé is. Je zit immers met de beperking van 50%, dus zelfs al is de auto 100% beroepsmatig, kan je maar 50% aftrekken. Maar zodra er ook maar 1% beroepsmatig gebruik is, is het geen particulier voertuig meer en vervalt de garantie dus.

Redrum

#9 , 23 mei 2014 09:34

Het frappantst vind ik gewoon dat er geen wettelijke bescherming blijkt te bestaan voor zelfstandigen...
Zowel u als de verkoper zijn beiden een onderneming. U bent als dusdanig gelijkwaardige partners, en geen van beiden heeft daarom buiten het standaard kader rond bv contracten, bijzondere bescherming nodig.
U moet als zelfstandige actiever uw contractuele voorwaarden onderhandelen. Dat is soms een nadeel, maar evengoed soms een voordeel.

denlowie

#10 , 23 mei 2014 11:37

Dit is een zeer veel voorkomend geval bij bijberoepers als men het maar kan aftrekken, !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

klliev
Topic Starter

#11 , 23 mei 2014 12:21

Dit is een zeer veel voorkomend geval bij bijberoepers als men het maar kan aftrekken, !
Inderdaad, maar vergeet aub ook niet dat die inkomsten als zelfstandige in bijberoep ook zwaar worden belast. Enfin, dit is volledig off-topic. Gelukkig zijn er wel nog zinvolle reacties en antwoorden gekomen. Bedankt daarvoor!

Terug naar “Consumenten Koop”