2dehandswagen niet door de keuring, wat met mijn voorschot?

Monsecourcaroline
Topic Starter

2dehandswagen niet door de keuring, wat met mijn voorschot?

#1 , 21 mei 2014 17:44

Hoi,

Dit weekend ging ik bij een erkend autohandelaar een oudere 2dehandswagen kijken.
Bij de advertentie stond dat er voor de keuring 150 euro bij kwam.
Dus ik mailde dat ik interesse had in de wagen maar dan enkel met keuring voor verkoop.
Hij verwachtte geen problemen bij de keuring voor verkoop op misschien een kleinigheidje na zoals bvb afstellen van de lichten ofzo. Dus ik ging akkoord.

Voor de keuring voor verkoop kwam er 150 euro bij het verkoopsbedrag.

Ik moest een voorschot betalen van 150 euro

Nu kreeg ik net een mail dat de wagen is afgekeurd op de achteras, en er 350 euro extra kosten bij komen voor een occasie achteras te plaatsen en opnieuw te keuren.

Ik wil graag van mijn aankoop afzien, gezien deze kosten onverwacht zijn

Volgens de handelaar ben ik dan mijn 150 euro voor de verkoopskeuring kwijt

Klopt dit of kan ik mijn 150 euro terug vragen?

Mvg Caroline

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 mei 2014 17:53

Hij vraagt 150€ extra voor keuring, terwijl dit wettelijk verplicht is? U bent terecht gekomen bij een handelaar die het duidelijk niet altijd even "netjes" speelt.

U heeft een voorschot gegeven voor een gekeurde wagen, met vast prijs. U eist dus voor de overeengekomen prijs dat hij de wagen in orde brengt en laat keuren, en dat hij anders de koop mag verbreken, maar dat u dan wel verwacht dat hij u het voorschot terugbezorgd, plus een schadevergoeding gelijk aan het voorschot (volgens artikel 1590 Burgerlijk Wetboek).

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 mei 2014 17:53

Wat die handelaar doet is onwettig. Hij overtreedt de wet op verschillende wijzen.
De wagen die hij verkoopt moet in orde zijn met de keuring en bovendien moet hij een waarborg geven van 12 maanden.
Hij moet dus op zijn kosten die wagen in orde brengen en daarna nog 12 maanden garantie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Monsecourcaroline
Topic Starter

#4 , 21 mei 2014 18:03

Het gaat om een wagen van bouwjaar 98 en op een wagen van die leeftijd wou hij geen garantie geven, daar moesten we mee akkoord gaan en ben ik ook mee akkoord gegaan.

Hij had ook gezegd dat eventuele kleine bijkomende kosten voor mij zouden zijn moest de wagen bvb afgekeurd worden op een kleinigheidje
Hij zou me dan zowiezo eerst bellen om te vragen of ik akkoord was met die extra kost, maar zoals eerder gezegd verwachtte hij geen problemen

Ik vind een kapotte achteras nu niet echt een kleinigheidje, en 350 euro voor een occasie achteras ook wel veel geld.
De wagen heeft ook nog andere opmerkingen zoals roest en dergelijke.

Toen ik vroeg of ik mijn 150 euro nog terug kreeg als ik van de aankoop afzie kreeg ik als antwoord dat die kosten voor de keuring waren.

LeenW

#5 , 21 mei 2014 19:24

Een handelaar is verplicht garantie te geven. Leg desnoods klacht neer.

Voor uw voorschot, vraag hem dat per aangetekend schrijven terug en vraag meteen ook een schadevergoeding aangezien de koop niet kon doorgaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2014 19:47

Ongeacht de leeftijd van de auto.
Is iets anders als u onderdelen hebt gekocht.

Aangifte doen bij fod economie wegens fraude.
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
In principe is politie ook bevoegd voor economische misdrijven dus kunnen ook PV opstellen.

sloeberken

#7 , 21 mei 2014 19:51

Zo snel mogelijk een aangetekend schrijven richten aan de handelaar dat u door de feiten afziet van de koop en dat je u voorschot terug eist, bij niet terug betaling dat je klacht indient bij politie, en ook een fikse schadevergoeding zal eisen via de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#8 , 21 mei 2014 20:24

Wat staat er op de verkoopsovereenkomst die je ondertekend hebt ? Zelfs als dit er niet goed uitziet is er niets wat je belet om je tanden te laten zien met een AS doch ik ben niet optimistisch over de goede afloop want zo n handelaars doen dat dagelijks en rechtspleging is pokkeduur: je gewone rechtsbijstandsverzekering van je auto dekt immers geen contractuele geschillen. Suc6.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2014 21:01

ook eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”