Garantie afhandeling

CCfan
Topic Starter
Berichten: 2

Garantie afhandeling

#1 , 05 mei 2014 11:20

Goedemorgen iedereen,

Onlangs (17 april) heb ik een nieuwe smartphone (HTC One M8) gekocht in een Belgische webshop (verkoop op afstand). Deze is bij mij aangekomen op 22 april. Op het eerste zicht vertoonde het toestel geen gebreken, dus heb ik het in gebruik genomen en ook de lader en usb-kabel uitgepakt. Echter na enkele uren gebruik bleek dat het toestel last had van enkele afwerkingsfouten (die volgens opzoekwerk op het internet wel meer voorkomen). Zo zit de volumeknop vrij los in de behuizing en ratelt deze hoorbaar heen en weer tijdens het uitvoeren van bepaalde handelingen (bewegen van het toestel, het scherm aanraken in de buurt van de volumeknop). Daarnaast komt het scherm lichtjes uit de behuizing aan zowel de linker- als rechterbovenhoek (niet in het midden), waardoor je tijdens het gebruik vaak op de rand van het scherm stoot. Dit allemaal voor een toestel dat als zijnde 'premium, stijlvol' geadverteerd wordt.

Ik heb via webchat dan contact opgenomen met de fabrikant, en zij verwezen mij door naar de retailer met de boodschap 'dit hoort niet meneer, omruilen bij de retailer'.

Ik ben vervolgens op 23 april bij de winkel langsgegaan met het toestel volledig intact en terug ingepakt, echter weigerden zij om het toestel om te ruilen, want 'dit doen wij niet' (of terug te nemen onder het herroepingsrecht, omwille van de reden 'gebruikt en dus niet meer verkoopbaar'). Ze stelden in de plaats hiervan voor om het toestel via garantie te verwerken, en vermeldden hierbij dat het daar dan waarschijnlijk zou omgeruild worden. Ik kreeg van hun ook een document mee met gegevens om dit proces te volgen.

Vandaag zag ik dat het externe centrum hun 'reparatie' had gedaan, echter stond er geen informatie bij. Omdat ik de gsm graag snel in gebruik wou nemen, belde ik dit externe centrum (dynafix, dus niet in de winkel zelf) al eens op. Blijkt dat zij 'de klacht niet geconstateerd hebben'. Het toestel wordt deze week dan teruggestuurd naar de winkel.

Ik zit nu ondertussen al 2 weken zonder de gevraagde gsm en zou dit graag snel willen afhandelen (met andere woorden niet nog eens opsturen). Ik heb de website van de overheid eens geraadpleegd en het is met niet duidelijk of ik nu om een omruil kan eisen of niet, er wordt daar gesproken van een 'redelijke termijn'. En ontbinding van de koopovereenkomst lijkt me hier niet helemaal van toepassing (alhoewel het uiteindelijk wel een defect is dat niet te negeren valt door het ratelen/contact met de scherpe rand).

Aangezien ik dus deze week waarschijnlijk bij de retailer langs moet om het op te lossen, had ik gehoopt via deze weg eerst al wat input te krijgen op mijn probleem.

Alvast bedankt voor het lezen,
Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39723
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2014 15:03

eens op http://www.tik.be" onclick="window.open(this.href);return false; aanmelden
ook garantiewetgeving:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.themobilerevolution.be/2013/ ... -recht-op/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”