klant komt niet achter koopwaar

Jef 007
Topic Starter

klant komt niet achter koopwaar

#1 , 24 apr 2014 17:31

mijn vrouw verkoopt meubelen wanuit magazijn via kapaza en 2de hands webside.
een klant komt niet achter zijn meubelen.
tijdslijn :
27.3 : klant mailt achter korting hetgeen we per mail toestaan.
28.3: klant bevestigt per mail de aankoop en schrijft dat hij op 5.4 de meubelen komt ophalen en betalen.
klant komt goederen NIET ophalen.
6.4 : ik stuur een eerste herinneringsmail : geen antwoord
11.4 : ik stuur een tweede herinneringsmail : geen antwoord
24.4 : ik telefoneer naar de klant : hij verklaart mondeling geen aankoop te willen doen

wat te doen nu ? Klant is Belg die in Duitsland woont, ik heb zijn adres en telefoonnummer.
eerst aangetekende brief met factuur?
of met mails naar de vrederechter( het gaat over 950 euro)

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 apr 2014 19:40

Gaat dit over tweedehands meubelen, omdat die websites bedoeld zijn als tweedehands artikelen onder particulieren. Heb je dat in dat zoekertje vermeld dat u geen particulier bent maar zelfstandige verkoper met vermelding van u ondernemersnummer. Als dit niet het geval is kan je nog een boete krijgen. Voor de verkoop hebben ze u verkoopvoorwaarden kunnen inkijken, en heb je bewijs dat ze ermee akkoord waren. Hoe moest de betaling gebeuren.
Stel dat ze die goederen toch nemen en na 8 dagen besluiten dat ze van de verkoop afzien, wat hun recht is met aankoop op afstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jef 007
Topic Starter

#3 , 24 apr 2014 19:53

het gaat om nieuwe meubelen, mijn ondernemingsnummer en adres staat volledig op die websides, alsook dat ik zelfstandige ben.
betaling zou gebeuren contant bij afhaling. er is nooit een annulatie van de verkoop gebeurd

Reclame

sloeberken

#4 , 24 apr 2014 20:10

Ook de aankoopvoorwaarden. Is wel een slechte weg om nieuwe artikelen op een tweedehands websites te verkopen. Iedereen is daar anoniem onder een naam sommige enkel als naam xxxx dit.

Jef 007
Topic Starter

#5 , 24 apr 2014 21:22

beste sloeberken, ik vraag eigenlijk juridisch advies : is de verkoop gesloten, dient de koper te betalen of een schadevergoeding te betalen, wat zijn mijn kansen bij de vrederechter?etc

sloeberken

#6 , 24 apr 2014 22:59

Volgens wat ik heb meegemaakt miniem, met verkoop op die tweedehands websites. Had een verschil geweest op een eigen webshop met duidelijke verkoopsvoorwaarden.

Turaki

#7 , 24 apr 2014 23:03

Juridisch gezien is de koop gesloten, en kan u trachten de uitvoering te vorderen via de rechtbank, of een schadevergoeding te eisen. Wat de zaak wel moeilijker maakt, is dat de klant in het buitenland woont. In uw geval zou ik eens een verkennend gesprek met een advocaat hebben om de haalbaarheid hiervan in te schatten, voor u verdere stappen neemt.

Sirkii

#8 , 25 apr 2014 19:49

Juridisch is de koop duidelijk geloten doch er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Procederen gaat je veeeeel meer kosten dan de winstmarge op de gederfde verkoop. Geoon effe in eenhoekje vijf minuten boos zijn en de spullen verkopen aan de volgende klant.

Jef 007
Topic Starter

#9 , 25 apr 2014 22:17

raar detail : als de klant "morgen" achter zijn kasten komt, moet ik ze leveren!!

dus verkopen aan derden is riskant vermits"klant" nooit heeft afgebeld

Turaki

#10 , 25 apr 2014 22:30

Zorg dan dat u op papier (of via mail) bewijs krijgt dat hij afziet van de koop.

sloeberken

#11 , 26 apr 2014 00:15

Door als handelaar te verkopen op tweedehands websites staat je al heel zwak, dat is niet u eigen websites waar de wet verplicht alle nodige informatie te vermelden. Zou me niet verwonderen dat je in dit geval een vergunnen voor ambulante activiteit moet hebben, daar de verkoop op een externe websites gebeurd.

Door de nieuwe wet van 10 mei 2010 voor online verkopen is de consument enorm beschermd.
De algemene regel bepaalt dat deze informatie aan de consument moet worden meegedeeld voordat de consument door een overeenkomst is gebonden.

Wanneer het verkoopaanbod en de aanvaarding van dit aanbod op afstand gebeuren, dus zonder de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en van de consument, wordt de reglementering toegepast.

De reglementering is gebaseerd op 2 pijlers: de voorlichting van de consument en het recht van afstand.

De onderneming moet eveneens het door de wet opgelegde verzakingsbeding vermelden. Wanneer de consument hier geen recht op heeft, moet de onderneming uitdrukkelijk vermelden dat er geen sprake is van een verzakingsbeding. De verkoper moet ook het adres vermelden van de vestiging waar de consument terecht kan met zijn klachten en voor informatie over de commerciële garantie en de dienst na verkoop.

Het recht van afstand

De WMPC verleent de consument een termijn van minstens 14 kalenderdagen aan elk contract afgesloten op afstand gedurende dewelke men kan afzien van het contract. Met andere woorden, gedurende deze termijn van 14 kalenderdagen kan de consument de onderneming informeren dat hij zijn goed of zijn dienst niet meer van haar wenst te kopen zonder boetes en zonder een reden op te geven.
En op aandringen van Europa gaat dit nog verstrengd worden.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... 1rd2IF_vh4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.storefront.be/blog/online-ve ... -mei-2010/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.b-right.be/nl/de-impact-van- ... ce-160.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.oximo.be/nl/nieuws/de-regels-van-een-webshop" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien ook een intessant artikel :
http://tweakers.net/nieuws/80014/belgis ... laars.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”