Garantie op een tweedehandse keuken geven of niet?

boos
Topic Starter

Garantie op een tweedehandse keuken geven of niet?

#1 , 25 mar 2014 14:25

Hallo

wij zijn een eenmanszaak en verkopen apparatuur, maar daarnaast hebben we heel soms een tweedehandse keuken te koop, moeten wij hier op garantie geven van 1 jaar?
De keuken is al gedemonteerd en de klant kan die meteen ophalen, de apparatuur werken goed, maar hoe kan ik mijn indekken?
Want als ze de keuken opnieuw gaan monteren en het is niet goed gemonteerd kan het zijn dat de apparatuur niet werken, of schade van water hebben gelopen etc?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2014 15:26

Als handelaar denk ik dat u verplicht bent garantie te geven, ja. Als de klant echter de keuken zelf beschadigd, en u kan dit bewijzen, valt dit niet onder de garantie. Maar hoe gaat u dit bewijzen, natuurlijk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

boos
Topic Starter

#3 , 26 mar 2014 12:20

Ja en hoe gaat de klant bewijzen dat de fout aan ons ligt?

Reclame

LeenW

#4 , 26 mar 2014 12:44

Bewijslast ligt bij u, u moet kunnen aantonen dat het gebrek nog niet bestond bij de verkoop. U kunt bijvoorbeeld een beschrijving doen van de keuken bij de verkoop, zo kan er ook geen discussie zijn over kleine beschadiging bij de eerste eigenaar.

boos
Topic Starter

#5 , 26 mar 2014 15:12

Bewijslast ligt bij u, u moet kunnen aantonen dat het gebrek nog niet bestond bij de verkoop. U kunt bijvoorbeeld een beschrijving doen van de keuken bij de verkoop, zo kan er ook geen discussie zijn over kleine beschadiging bij de eerste eigenaar.
U bedoeld wanneer ik een keuken koop bij de eerste eigenaar dat die mij een bewijs moet geven en ondertekend dat er geen mankementen zijn?

denlowie

#6 , 26 mar 2014 16:28

Een particulier moet je geen garantie geven, het is enkel een handelaar die een garantie moet geven , en u als handelaar dient geen kat in een zak aan te kopen dit is u stiel kennis !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#7 , 26 mar 2014 22:35

U bedoeld wanneer ik een keuken koop bij de eerste eigenaar dat die mij een bewijs moet geven en ondertekend dat er geen mankementen zijn?
Nee, dat eventuele gebreken aan alle partijen gekend zijn voor de verkoop.

Gebruiker21

#8 , 27 mar 2014 09:07

Inderdaad, dus kort samengevat:
1. Particulier verkoopt aan topic starter => particulier moet helemaal geen gerantie geven.
2. Topic starter is handelaar en verkoopt aan particulier => Topic starter MOET een jaar garantie geven, waarvan
a. De eerste zes maanden de topic starter moet bewijzen dat bij een gebrek de fout bij de koper lag, om niet aan de garantie te moeten voldoen.
b. De laatste zes maanden de koper zal moeten bewijzen dat de fout bij de verkoper lag, om recht te hebben op de garantie.

Dus zoals hierboven gezegd: best een gedetailleerde, gedateerde beschrijving van héél de keuken op papier zetten, alles overlopen met de koper, en beide partijen ondertekenen voor akkoord.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

boos
Topic Starter

#9 , 28 mar 2014 00:35

een gedetailleerde, gedateerde beschrijving van héél de keuken op papier zetten, alles overlopen met de koper, en beide partijen ondertekenen voor akkoord.
Als de koper getekend heeft voor akkoord, heeft de koper dan als nog recht op de eerste 1 jaar garantie aangezien hij zelf getekend heeft voor gebreken of wat dan ook en achteraf niet moet gaan klagen dat dit stuk is, als het al in het contractje opgenomen is?

Gebruiker21

#10 , 28 mar 2014 09:14

Als de koper getekend heeft voor akkoord, heeft de koper dan als nog recht op de eerste 1 jaar garantie aangezien hij zelf getekend heeft voor gebreken of wat dan ook en achteraf niet moet gaan klagen dat dit stuk is, als het al in het contractje opgenomen is?
Jazeker, de gerantie blijft. Het enige dat je met die ondertekende beschrijving bekomt, is dat u het makkelijker zal hebben de 1e 6 maanden om te bewijzen dat de fout bij de klant ligt.

Als er echter een gebrek opduikt de eerste 6 maand, en hierover is niets terug te vinden in de beschrijving (u kan niet bewijzen dat de fout bij de klant light), zal u alsnog garantie moeten geven. Onder de garantieplicht als handelaar kan u niet onderuit. Vreemd dat u zo slecht op de hoogte bent hiervan als handelaar?

Terug naar “Consumenten Koop”