Verplichtingen bij een mondeling akkoord

RudigerDesmet
Topic Starter

Verplichtingen bij een mondeling akkoord

#1 , 07 feb 2014 18:14

Recent ging ik prijs vragen voor een vloersysteem in een winkel.
Ik kreeg telefonisch een bedrag en ze zeiden me dat dit een korting van 15% inhield op de totaalprijs.
Ik ging de week erna naar de winkel en zei dat ze mochten bestellen, maar dat ik wel een offerte op papier wilde zodat ik achteraf niet voor verrassingen zou staan. Ik dacht ook dat ze mij een bestelbrief zouden laten ondertekenen, maar dat was niet het geval.

Nu, één week later, heb ik van de leverancier van ditzelfde vloersysteem een prijs gekregen die maar liefst 1030 € goedkoper is (2600€ ipv 3630€). Ik heb naar de eerste winkel gebeld om de bestelling af te zeggen.
Ze waren hier uiteraard niet tevreden mee en gaan mij nu een factuur sturen voor transportonkosten. Ze beweerden immers dat de levering ondertussen bij hen al was binnengekomen en dat ze alles nu moeten terugsturen naar Nederland.

Ik heb echter NIETS op papier gekregen in deze winkel. Ik heb geen officiële offerte ontvangen (enkel een telefoontje met hun prijs) en bij mijn mondelinge bestelling werd ook geen officiële bestelbrief opgemaakt en heb ik niets ondertekend.

In hoeverre kunnen ze mij dan die transportonkosten factureren? Ik heb niets ondertekend.

Of volstaat het mondeling bestellen hier al?
Wie kan mij hierover adviseren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 feb 2014 19:37

Een mondelinge overeenkomst is even bindend als een geschreven, dus ze zijn volledig in hun recht om een schadevergoeding van u te vragen. Natuurlijk, als u weigert, is het aan hen om te bewijzen dat er een overeenkomst is, wat moeilijk zal zijn als u dit ontkent (tenzij ze het gesprek hebben opgenomen).

RudigerDesmet
Topic Starter

#3 , 07 feb 2014 22:47

Ik heb natuurlijk geen enkele controle op het feit of mijn bestelling al effectief binnen was in hun winkel of niet.
Al gesteld dat het effectief zo was, op welke manier kan ik de transportkosten "controleren" op hun echtheid?
Ik kan me niet voorstellen dat een winkel speciaal voor één klant een vrachtwagen van of naar Nederland laat rijden voor een relatief kleine bestelling.

Reclame

Turaki

#4 , 07 feb 2014 23:21

Transportkosten worden normaal niet aangerekend, maar een schadevergoeding van 10% is niet abnormaal. Bekijk dus wat voor u het beste zou uitkomen.

RudigerDesmet
Topic Starter

#5 , 28 feb 2014 17:27

Wij hebben vandaag het factuur ontvangen voor "transportkosten retour van uw bestelling".
Op de keerzijde van dit factuur staan de ALGEMENE VOORWAARDEN NV TAPIGRO.

In Artikel 2. "Offertes en totstandkoming overeenkomst" lees ik het volgende:

"De overeenkomst komt tot stand na uitdrukkelijke bevestiging in hoofde van de NV TAPIGRO van de door de klant teruggezonden goedgekeurde en ondertekende offerte".

1. er is door NV TAPIGRO geen offerte opgesteld voor de gefactureerde goederen
2. er werd door ons dan ook geen offerte ondertekend en teruggezonden
3. er werd door NV TAPIGRO dus al evenmin uitdrukkelijke bevestiging gegeven van een door ons teruggezonden goedgekeurde en ondertekende offerte

Gelet op voorgaande kan er dan ook geen sprake zijn van een overeenkomst volgens hun eigen ALGEMENE VOORWAARDEN.

Aangezien er geen overeenkomst gesloten is, kan er mijns inziens dan toch ook geen factuur worden aangeboden?

Turaki

#6 , 28 feb 2014 17:36

En bovendien gelden de AV niet voor u, aangezien u zich daar niet expliciet mee akkoord heeft verklaard.

Laat hen weten (via AS best) dat u geen contract heeft met hen, dat u bijgevolg de factuur betwist, en dat u verder geen communicatie hierover wenst te ontvangen tenzij om u bewijs van het bestaan van een contract te bezorgen.

Terug naar “Consumenten Koop”