Ontbinding koopcontract wagen

Timmy69
Topic Starter
Berichten: 6

Ontbinding koopcontract wagen

#1 , 19 feb 2014 20:34

Beste,

Ik heb een probleem met een tweedehands Mini Cooper S, gekocht in een garage met garantie.
1 week later waren er problemen met de wagen, de garagist doet alle moeite, dat moet gezegd worden maar de wagen is intussen al 4 maanden binnen
en ze vinden het probleem maar niet. Ik ben het wachten beu en zou graag een ontbinding van het koopcontract vragen.
Zoals ik kan lezen op de site van FOD Economie denk ik van wel, maar zou natuurlijk graag zeker zijn alvorens contact op te nemen met de verkoper.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

LEES: 2.Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.

Moet dit dan via een aangetekend schrijven?
Dank bij voorbaat,

Timmy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2014 23:57

Inderdaad via AS ... maar eindig uw brief met. Voor de goede order sturen we deze brief ook via gewone post.
Onder voorbehoud van alle rechten en zonder nadelige erkentenis ( mocht u iets verkeerd hebben geschreven)

U moet ze nog vb wel 15 dagen de tijd geven om de zaak op te lossen.
Indien niet terugbetaling van de wagen en alle kosten schade die u geleden hebt.

Timmy69
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 20 feb 2014 09:56

LEES: 2.Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.
Dus 4 maanden is niet binnen een 'redelijke termijn'. Want wat is een onredelijke termijn? 4mnd 8 mnd 12 mnd? Dan kan misschien ook voor discussie zorgen?
Wat is mijn kostenschade dan? de 5 mnd dat ik mijn wagen al afbetaald heb bij de bank? De verzekering die ik al 5 mnd betaal?

Reclame

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2014 17:04

Daarom moet u nu een Aangetekend schrijven sturen.
Hierin stelt u betrokkene in gebreke.
Feit dat u de AS stuurt bewijst dat u de termijn onredelijk vindt.
Dat u nog een 10 dagen geeft om de wagen te herstellen of te antwoorden bewijst dat u de garagist nog een kans geeft zich in regel te stellen.
Feit dat u al schrijft dat bij nu niet in orde u terugbetaling en schadevergoeding wil (geen gebruik extra kosten) bewijst dat u het meent.
U hebt uiteraard in de brief ook een chronologische volgorde van alle feiten - acties- telefoontjes die u hebt gedaan me telkens in het kort de reactie of het gebrek eraan van de garage.
Feit dat u de AS en de gewone brief stuurt geeft u voor de rechtbank de kans om uw gelijk te halen.

Een in gebreke stelling is een niet alleen nuttig maar een juridisch noodzakelijk element om uw gelijk te bekomen.

Anders zegt de garagist ...maar edelachtbare de man vond het helemaal geen probleem ik mocht rustig naar de fout zoeken tijdens mijn vrije tijd.. het was niet dringend.... en waar sta je dan?

Timmy69
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 24 feb 2014 20:35

Beste Franciscus,
Bedankt voor je duidelijke antwoorden.
We gaan er onmiddelijk werk van maken... ik hou je zeker op de hoogte.

Groetjes, Timmy

Terug naar “Consumenten Koop”