Geachte forummers,
Ik zit met een situatie die ik volgens het Nederlands recht goed begrijp maar niet volgens het Belgische recht. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Situatie:
Sinds november heb ik contact met een fokker voor exclusieve katten. We hebben regelmatig contact gehad over een bepaalde katsoort en ik heb aangegeven dat ik graag een kat wil kopen wanneer deze kat jongen krijgt. De fokker heeft aangegeven dat dit mogelijk is. We hebben het over de kosten gehad en ik ben akkoord gegaan met het bedrag van 750 euro. Begin januari kreeg ik het bericht dat de kat jongen heeft gehad en dat er een voor mij tussen zit, ik ben vanuit Nederland naar België afgereist om het beestje te bekijken en kennis te maken met de fokkers.
Vragen
1) naar mijn mening is er sprake van een (voorlopige) koopovereenkomst waar ik mij op kan beroepen. Ik heb het aanbod en de prijs aanvaard. De fokker beroept zich nu op het feit dat er geen overeenkomst is en dat er alleen sprake is van wederzijdse interesse. Dit terwijl ze 3 keer heeft bevestigd via WhatsApp dat deze kat voor mij is. Ik heb haar hiermee geconfronteerd en zij heeft het contact verbroken.
Wat is mijn juridische positie in dit geval? Kan ik naleving eisen en mij beroepen op de voorlopige overeenkomst, ik heb bewijzen dat ze deze kat aan mij heeft toegezegd in de vorm van WhatsApp screenshots.
2) Hoe zit het met het bedrag van 750 euro, heeft dit betrekking op het feit dat we een overeenkomst zijn aangegaan op basis van aanbod en aanvaarding en dat zij verplicht is de kat aan mij te leveren? Ik ga er van uit dat ik bij het halen van het dier een overeenkomst teken voor het kopen, omdat de kat meer dan 375 euro kost. Kortom: kan zij besluiten om de kat niet te leveren en aan iemand anders te verkopen omdat ze mij geen contract heeft gegeven omdat de kat duurder is dan 375 euro? Wat stelt in dit geval dan de (voorlopige) koopovereenkomst voor op basis van aanbod en aanvaarding?
Ik hoop dat u mij kunt helpen, want ik ben nu mijn kans op mijn droomkat kwijt doordat de fokker nu zegt dat er hoogstens sprake is van interesse en dat ik geen poot heb om op te staan. Ik hoor graag hoe dit volgens Belgische wetgeving is geregeld.