Autolening op andere naam

Canarias
Topic Starter
Contacteer: Website

Autolening op andere naam

#1 , 29 jan 2014 22:12

Via mijn werkgever kan ik als personeel een wagen aankopen met een serieuze korting.
Mijn zoon die niet thuis meer woont is toe aan een nieuwe wagen en dus kan ik voor hem een wagen aankopen aan dezelfde voorwaarden van personeel.
Nu het probleem is dat de banken geen autokrediet willen toestaan omdat de naam op de bestelbon mijn naam is en mijn zoon de lening wil aangaan.
Dus met andere woorden de naam van de ontlener moet hetzelfde zijn dan op de bestelbon. Maar dat kan niet omdat ik enkel op mijn naam kan aankopen. De inschrijving en verzekering nadien kan uiteraard op mijn zoon zijn naam.
Is dit wel wettelijk of wat kan ik hieraan doen aub ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2014 22:48

Op wie zij naam staat de factuur?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 jan 2014 22:51

Mijn zoon die niet thuis meer woont is toe aan een nieuwe wagen en dus kan ik voor hem een wagen aankopen aan dezelfde voorwaarden van personeel.
Indien het toegelaten is dat ook uw zoon aan die voorwaarden een auto koopt dan koopt u die toch op zijn naam? Dan is er geen probleem met de lening.

Is dit wel wettelijk
Blijkbaar niet, anders zou het probleem met de lening zich niet stellen. Vermoedelijk mag u enkel aan die voorwaarden kopen voor uw eigen gebruik....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lightning

#4 , 29 jan 2014 23:03

...Is dit wel wettelijk... ?
Ja, een bank is niet verplicht krediet te verlenen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2014 23:06

Zeker indien zou blijken dat de wagenfactuur dus de eigendom op iemands anders naam staat.
Een inschrijvingsbewijs is geen titel van eigendom staat er duidelijk opgedrukt zodoende.
Mogelijk als u zich borg stelt voor de lening dan doen ze het wel.
Beperk de borg dan wel in bedrag en in tijd.

basejumper

#6 , 31 jan 2014 20:54

Borgstelling om niet kan wettelijk niet meer voor particulieren. Dat is dus geen oplossing. Het is maar evident dat je enkel kan lenen voor iets dat je zelf koopt en waar dus aan jou gefactureerd wordt. Ofwel koop jij, ofwel koopt je zoon.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Consumenten Koop”