Terug gezonden goederen, geen geld terug.

Sa79
Topic Starter
Berichten: 4

Terug gezonden goederen, geen geld terug.

#1 , 21 jan 2014 11:24

Even een korte situatieschets, iemand die mij advies/ervaring heeft:

Een familielid kocht een een paar op maat gemaakte laarzen.
Deze laarzen werden aangekocht bij een Italiaanse Firma, op maat gemaakt (sportlaarzen). Deze werden opgemeten door een vertegenwoordiger van de firma in België. En dan aan de firma doorgestuurd.
Laarzen gemaakt, verkeerde paar gekregen, opnieuw maten opgenomen, opnieuw laarzen gekregen, weer verkeerd. Dit een x aantal keren.
Totaal al twee jaar aan het wachten op het correcte paar, door eerst te zijn wijsgemaakt dat geld terug krijgen nooit een optie was. Nu las ik op hun website dat indien je de goederen terug stuurt binnen de 14 dagen je als consument het recht hebt om je geld terug te krijgen.
Dit dan vermeld aan de vertegenwoordiger van het merk, nu was het dus ineens wel mogelijk om geld terug te krijgen. Laarzen aangetekend terug gezonden naar Belgische vertegenwoordiger.
Nu speelt er zich een spelletje af tussen firma en vertegenwoordiger, beiden steken de schuld op elkaar. En het geld is nu na 45 dagen nog altijd niet terug betaald op de rekening.
Dus ik heb geen laarzen en geen terugstorting van mijn geld.
Ook contact is er zeer moeizaam, schepen u af aan de telefoon, beloven van terug te bellen (doen dit niet). Eigenlijk word je van het kastje naar de muur gestuurd.
Om een lang verhaal kort te maken, welke mogelijkheden heb ik hier?
De kosten voor een procedure op te starten en eventuele advocaatkosten? Laarzen zijn rond de 1000 euro dus indien het uiteindelijk duurder uitkomt heeft het allemaal geen zin? Kunnen die verhaalt worden op de tegenpartij? Ik weet dat dit in Duitsland kan, maar in België hoorde ik van niet?
Wat is mijn beste kans? Deurwaarder?
Heb je dan als consument geen rechten?
Alvast vriendelijk bedankt voor eventueel advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2014 13:39

Wat is het statuut van die vertegenwoordiger? Eigen firma?

Sa79
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 jan 2014 14:13

Het betreft hier een winkel waarvan zij verdeler zijn van het Italiaanse merk.
Ik heb wel enkel het italiaanse merk op papierwerk (o.a. bestelbon) geen enkel document van de winkel.
Ik heb het gevoel dat hier misschien ook niets niet klopt.
Mvg

Reclame

Sa79
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 21 jan 2014 14:54

Een officiële factuur is ook nooit ontvangen ,niet van deze Belgische vertegenwoordiger en niet van de ItaLiaanse Hoofdzetel. Heb enkel bestelbon als bewijs met totaal en de overschrijving naar het italiaanse rekeningnr.

Is er iemand op dit forum die me kan advies geven hoe ik dit best aanpak ,door direct naar advocaat te gaan of een deurwaarder/ incassobureau vermits ze ons maar aan het lijntje blijven houden met de uitleg een oplossing te vinden en terug te bellen maar hoor ze niet meer. Dus hoe pak je dit best aan want gaat toch om 1000 euro.

LeenW

#5 , 21 jan 2014 16:17

Facturatie naar particulieren toe is niet verplicht.

M.I. is de Belgische winkel verantwoordelijk, en moeten zij het maar oplossen met hun leverancier. Aangetekende ingebrekestelling aan hun adres lijkt mij een goede eerste stap.

Sa79
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 21 jan 2014 16:33

hallo Leen,

bedankt voor de Feedback. Een aangetekende ingebrekestelling ,moet je dat via je advocaat sturen?

Want heb bij het terugzenden naar de Belgische vertegenwoordiger ook nog eens extra aan aangetekende brief bijgestoken om het geld terug te krijgen volgens de wetterlijke bepalingen en volgens de bepalingen op de website van de Italiaanse fabrikant. Je kon bij ontvangst, binnen de 10 werkdagen sturen en na ontvangst zouden ze dan binnen de maand het geld terugstorten staat op hun website.

Maar nu na 45 dagen niks terugbetalen en ze houden me aan het lijntje en ben het nu zo beu dat ik graag zou willen weten hoe je hen onder druk kan zetten zodat ik het geld toch ontvang.

LeenW

#7 , 21 jan 2014 17:30

Nee, dat kun je ook zelf. Feiten opsommen, 10 dagen tijd geven om het geld terug te storten.

Terug naar “Consumenten Koop”