Verplaatsingskosten onder garantie?

Davidvd73
Topic Starter

Verplaatsingskosten onder garantie?

#1 , 07 jan 2014 19:56

een goed jaar geleden kochten wij een nieuwe keuken; met inbouwapparaten

een drietal weken geleden stopte ineens de vaatwasser met werken. deed helemaal niets meer.
wij meldden dat onmiddellijk aan de keukenverkoper. daar vertelden ze onmiddellijk dat dat geen probleem was en dat dat onder garantie was.
zij gingen het nodige doen voor de herstelling.

en inderdaad diezelfde avond kregen we bevestiging van de toestellen-leverancier dat er een technieker zou langskomen.

technieker kwam langs - terwijl wij niet thuis waren; maar wel onze ouders.

de technieker stelde vast dat de vaatwasser wel werkte maar dat het probleem ligt bij een stopcontact. daar zou maar 130 volt op staan (raar want heeft iets meer dan een jaar gewerkt)

Nu kregen we gisteren een factuur in de bus van de leverancier van de vaatwasser tbv 125 EUR wegens onnodige verplaatsing???

wij meldden onmiddellijk dat we niet akkoord gaan met deze factuur - wegens onder garantie en omdat de keukenleverancier de nodige stappen ondernam

maar zij vertellen dat dit standaard procedure is indien hun toestellen niet defect zijn. en dat wij maar moesten checken of het stopcontact wel degelijk werkte...

is dit zo? kunnen zij zomaar een factuur opmaken? wij hebben toch geen "relatie" met hen; ik dacht dat de wet op consumentenbescherming dit regelde en dat alles via verkoper keuken moest verlopen (die nu opeens meldden dat wij dit rechtstreeks met de leverancier van de toestellen moeten opnemen)
Dienen zij niet een conforme keuken te leveren??

alvast bedankt voor jullie input

mvg
David

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2014 19:58

En wat was nu het 'defect' werkt de vaatwasser nu wel?

Davidvd73
Topic Starter

#3 , 07 jan 2014 20:38

vaatwasser blijkt nu inderdaad te werken - via verlengdraad naar ander stopcontact

Reclame

roharro

#4 , 07 jan 2014 20:59

Als de vaatwasser normaal werkt dan kan men geen beroep doen op de waarborg.
Vaatwassergarantie geldt immers niet voor het stopkontakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Davidvd73
Topic Starter

#5 , 07 jan 2014 21:06

klopt; maar waarom zou ik die verplaatsingsonkosten moeten betalen??
ik heb enkel de keukenleverancier gevraagd voor het probleem... is het niet aan hen om t ezorgen dat alles correct werkt?
ik heb helemaal geen contract of iets dergelijks met de toestellenleverancier..
daarnaast vind ik het vreemd dat ze zomaar een bedrag van 125 EUR kunnen vragen; moet dat niet eerst meegedeeld worden dat er eventuele kosten kunnen zijn?

roharro

#6 , 07 jan 2014 21:17

klopt; maar waarom zou ik die verplaatsingsonkosten moeten betalen??
ik heb enkel de keukenleverancier gevraagd voor het probleem... is het niet aan hen om t ezorgen dat alles correct werkt?
ik heb helemaal geen contract of iets dergelijks met de toestellenleverancier..
daarnaast vind ik het vreemd dat ze zomaar een bedrag van 125 EUR kunnen vragen; moet dat niet eerst meegedeeld worden dat er eventuele kosten kunnen zijn?
Hebt u dan liever dat de keukenman de factuur van de hersteldienst betaalt en daarna op zijn beurt een (wellicht hogere) factuur aan u stuurt?
Want dat is wat u wellicht in de hand zult werken.

Het zou toch niet redelijk zijn om twee partijen die geen enkele schuld hebben aan uw slecht werkend stopkontakt daar te laten voor opdraaien?

Davidvd73
Topic Starter

#7 , 07 jan 2014 21:42

euh??
de keuken - inclusief stopcontacten ed - werd nieuw aangekocht..
waar ligt mijn schuld bij het slecht functioneren van stopcontact?

roharro

#8 , 07 jan 2014 21:53

euh??
de keuken - inclusief stopcontacten ed - werd nieuw aangekocht..
waar ligt mijn schuld bij het slecht functioneren van stopcontact?
Wie heeft het stopkontakt geplaatst? Keukeninstallateur?
Waarom werkt het niet? Is het stopkontakt zelf de oorzaak of is het een probleem met uw electrische installatie?

Franciscus

#9 , 07 jan 2014 21:58

Wie heeft stopcontact geplaatst?
130 ipv 240 ??? en dan een ganse periode werken... wat voor stopcontact is dat????

denlowie

#10 , 07 jan 2014 22:42

Wie heeft stopcontact geplaatst?
130 ipv 240 ??? en dan een ganse periode werken... wat voor stopcontact is dat????
Er ligt een fase draad af, zo kom je met de nul leider aan de 130 volt, ik denk dat het dit is als ik me het herinner, maar veel te lang geleden.

Zulke leidingen heb je nog in het Antwerpse !

Dit kan je hebben door trillingen dat een draad loskomt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#11 , 13 jan 2014 15:13

Als wat denlowie zegt de oorzaak is, en het stopcontact is door de firma die de keuken geplaatst heeft geïnstalleerd, dan is het inderdaad de keukenfirma die er voor moet opdraaien. Leverancier van de toestellen kan dit moeilijk weten. Standaard worden stopcontacten niet geplaatst door firma's die keukens plaatsen. Meestal zeggen zijn waar ze stopcontacten moeten hebben voor de toestellen en is het aan de klant om te zorgen dat die stopcontacten er zijn.

Dus kortom: als het stopcontact onder de verantwoordelijkheid van de keukenfirma valt, laat de keukenfirma dan weten dat "hun" stopcontact niet deugt en dat je dan ook de factuur die je reeds gekregen hebt terugvordert van hen + de herstelling van het stopcontact.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fluppe zuutes

#12 , 13 jan 2014 17:29

Wat "denlowie" zegt klopt wel, als hij zulk een net heeft.
Maar zal niet simpel zijn om de faktuur zomaar door te schuiven, het hangt er vanaf waar dat die fase dan is losgekomen.
En dat kan in de tellerkast zijn, en als de keukeninstalteur daar niets aan gewijzigd heeft, dan ........ ja dan zal zijn installatie ok zijn, maar de tellerkast niet.
Eigenlijk zouden er dan ook wel dat er nog meerdere stopkontakten die fout vertonen als het in de tellerkast is.
Via een goede aarding en 1 fase komt men ook wel aan 130, dus enkel het stopkontakt kan ook.

Persoonlijk zou ik als technieker dat stopkontakt heel effe bekijken, dat is niet zo moeilijk, en als het daar zit dan herstel je dat en is de faktuur ergens beter te verantwoorden, zit het hem daar niet dan zou ik het wel zeggen. Maar ja dat ben ik he ;-)

Gebruiker21

#13 , 14 jan 2014 08:42

het hangt er vanaf waar dat die fase dan is losgekomen.
Ik ga er idd van uit dat de draad dan in het stopcontact losgekomen is. Als de draad ergens anders (zekeringkast, ergens in de leiding) losgekomen is, en deze zijn niet geplaatst door de keukenfirma, heeft de TS inderdaad geen punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”