Ingebrekestelling product

zoomit
Topic Starter

Ingebrekestelling product

#1 , 08 jan 2014 22:31

Beste forumleden

Een tijdje geleden (april 2013) kocht ik bij een particulier een buitenboordmotor voor mijn motorboot. Tijdens de eerste vaart startte de motor al enorm moeilijk en maakte soms vreemde geluiden. Nu is het zover gekomen dat de motor helemaal niet meer wilt starten. Er is contractueel overeengekomen dat de verkoper mij 2 vaarseizoenen (2jaar) garantie geeft op eventuele gebreken.

Toen de eerste problemen zicht voordeden heb ik de verkoper per mail en sms gecontacteerd, deze beloofde een oplossing maar telkens kon hij niet komen omdat er iets tussenkwam (de auto werkt, zijn vrouw is ziek, etc.) Ik beschik nog steeds over deze mails en sms'en.

Omdat het mij enorm beu was had ik op 20 december de persoon in kwestie een aangetekende brief gestuurd met daarin de vraag de motor te herstellen en te reageren binnen de twee weken. Na twee weken heeft de persoon immers nog niks van hem laten weten.

Mijn vraag is nu wat ik hiermee moet doen. Ik zie het in ieder geval niet meer zitten om die persoon nog te contacteren want er scheelt toch altijd iets mee.

Iemand een idee naar eventuele volgende stappen?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2014 23:26

Kostrprijs van de buitenboordmotor hoger of lager dan €1860 ?
Indien lager kan u naar de vrederechter anders naar de RB eerste aanleg burgerlijke kamer.

zoomit
Topic Starter

#3 , 09 jan 2014 15:13

De kostprijs van de buitenboordmotor was 1400 euro.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2014 22:24

Dan zou u in verzoening en daarna via dagvaarding ( rolrecht €40) naar vrederechter kunnen.

j.demoor

#5 , 11 jan 2014 08:58

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek).
Voornoemde artikelen zijn echter slechts van analogische toepassing in uw geval vermits verkoper en koper particulieren zijn.

‘Er is contractueel overeengekomen dat de verkoper mij 2 vaarseizoenen (2jaar) garantie geeft op eventuele gebreken.’

Lees vooraf zorgvuldig de inhoud van dat contract en vorder zo nodig toepassing ervan bij de rechtbank van eerste aanleg,eventueel na oproeping in minnelijke schikking.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”