Ziehier mijn verhaal. Kan er juridisch iets aan gedaan worden?
Betreft: Klacht: [1698604:559719] Dossier nr. 80079585
Een kitchenaid in een winkel te koop gezien aan 669 euro. Dit is een gewone Belgische winkel. Dus geen webwinkel.
Echter koop ik steeds mijn toestellen bij x. Daar gaan kijken en identiek hetzelfde toestel met dezelfde referentie en kleur, staat daar aan 995 euro.
Contact genomen met sales Afdeling X via mail.
Daags nadien een mailtje terug dat de winkel die ik vermeldde een buitenlands winkel is.
Ziehier hun antwoord: (" We hebben uw aanvraag verder onderzocht maar kunnen geen positief antwoord geven. De firma die u vermeldt is een buitenlands bedrijf en de merkpolitiek die in dit land wordt toegepast verschilt van de politiek die in België geldt. Bovendien gelden er ook andere BTW- en recyclagetarieven. Dit verklaart waarom er prijsverschillen kunnen zijn zoals u hebt opgemerkt. Wij kunnen onze prijs dus niet aanpassen.")
Echter zijn ze mis. Het gaat om een winkel in België. Blijkbaar niet professioneel genoeg om te kijken waar de winkel gelegen is.
Ik mail dus terug met het goede nieuws dat het wel degelijk een Belgische winkel is met hoofdezetel in België en dat het toestel daar te koop staat. Ik ben echter gewoon om alles bij x te kopen. Waarom nu anders. Ik vraag dus of ze dan hun laagste prijsgarantie dan toch kunnen waarmaken.
Ik krijg dan een kort antwoord: "Beste Heer, Het gaat hem hier inderdaad niet over een buitenlands
bedrijf, maar toch heeft dit bedrijf niet dezelfde service en voorwaarden dan x. Ons aanbod blijft ongewijzigd."
Nochtans is de service in die andere winkel identiek. Ze geven dezelfde garantie en deskundig uitleg. Daarbovenop krijg ik er voor de feesten een fles champagne Drappier twv 25 euro omdat het toestel meer dan 500 euro zou kosten. Dus echt heel klantvriendelijk.
Bij deze is het voor mij duidelijk dat X mij liever kwijt is als vaste klant en dat ze hun "laagste prijsgarantie" totaal niet respecteren. Ze vinden telkens een onwaarschijnlijke reden om er tussenuit te glippen. Ik vind me als X klant echt opgelicht! Een schande voor zo'n bedrijf. Wellicht is het prijsverschil te groot en houden ze zich daarmee liever niet aan hun woord. "X, voorlopig geen akte van vertrouwen". Zal nogmaals een klacht sturen. Hopelijk ditmaal meer eerlijkheid.
Update klacht laagste prijsgarantie KITCHEN AID ARTISAN 5KSM7580XCA.
Vandaag een telefoon van de consumentendienst X gekregen. Die willen wel hun prijs aanpassen naar 850 euro ipv 999 euro, maar niet naar dezelfde prijs, zijnde 669 euro, als de andere Belgische winkel (geen webwinkel en toestel staat zelfs niet in promotie) waar ik identiek hetzelfde toestel zag met dezelfde service. De reden is dat die winkel waarschijnlijk hun toestellen in Frankrijk aankopen. Dit is misschien mogelijk, maar doet er niet toe. Ziehier X zijn laagste prijsgarantie voorwaarden:
"We controleren elke dag de folders en promoties van andere winkels. Want ook ten opzichte van die prijzen passen we onze prijzen meteen aan. Mocht u ondanks al onze inspanningen toch nog ergens een lagere prijs opmerken, dan kan u dat meedelen aan een van onze verkopers in onze winkels. Na controle passen we ook dan onmiddellijk onze prijs voor u aan".
Respecteert X die laagste prijsgarantie: ja of nee; Indien niet, waarom die leugenachtige reclame erover op de radio? En wat te doen?