Android anti-virus oplichting!

ovi
Topic Starter

Android anti-virus oplichting!

#1 , 22 jul 2013 12:23

Mijn zoon kreeg een melding dat ik zogezegd een virus had op mijn android smartphone.

Voor de rest heeft hij daar verder niks meer van gehoord tot ik ons factuur kreeg en het bij hem dus wel een pakje meer was?

Na telefoon naar de trouwens zeer behulpzame klantendienst van Mobistar kregen we te horen dat hij blijkbaar 2 keer 7 berichtjes naar 9166 had gestuurd wat na kontrole in zijn GSM niet zo bleek te zijn. Verder konden ze ons daar spijtig genoeg niet helpen maar ik vond zelf nog een slachtoffer van deze oplichting die het volgende schrijft!

Heb me gisteravond nog eens van de domste kant laten zien (moet ook eens kunnen).
Ik kreeg een melding dat ik zogezegd een virus had op mijn android smartphone. Alleen al die melding zou een lichtje moeten laten branden, maar gisteravond dus niet.

Het installeert dit programma'tje : http://androidantiviruspro.com/" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij opstarten krijg je een soort Eula, die ik verder genegeerd heb (nooit verstandig) en dus maar op "akkoord" geklikt.

De tekst was ongeveer de volgende (http://androidantiviruspro.com/downl..._phone?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) :

Door het downloaden van deze applicatie bij Rackley Tech Limited (hierna aangeduid als Company) en de installatie of het gebruik van deze toepassing of een gedeelte daarvan (Application), gaat u akkoord met de volgende algemene voorwaarden (de Terms and Conditions) en erkent u dat deze toepassing alleen kan worden gebruikt op Android handsets en dat deze toepassing uitsluitend voor persoonlijk gebruik is bestemd. De dienst is alleen beschikbaar voor gebruikers van Base KPN Orange, Mobistar & Proximus. Dit is een abonnement dat voor € 14 in rekening wordt gebracht keer per week hierin is inbegrepen het gebruik van de toepassing en Android tips, die 7 keer per week gestuurd worden naar uw telefoon. Om uw abonnement te annuleren, moet u een tekst met het woord STOP sturen naar 9166 of gebruik de Instellingen functie binnen de app om het af te melden. Kosten voor het verzenden van standaard berichten en data zijn van toepassing. Om contact op te nemen met de klantenservice, bel 022900256 of e-mail info.be@ccsupport.biz. Door op accept te klikken, gaat u akkoord met het ontvangen van verdere marketing materiaal van derden. U moet 18 jaar of ouder zijn en de toestemming hebben van de eigenaar van de eigenaar van het abbonement. Als u niet akkoord gaat met de bovenstaande algemene voorwaarden, verzoeken wij u niet op Accepteren te klikken.

Resultaat is dus dat er 14€ van je belwaarde verdwijnt (ze versturen 7x een SMS voor een waarde van 2 €/st). Alleen verschijnen deze niet tussen je gewone Sms-berichten, maar enkel in die anti-virus app...

Ik had niet verwacht dat ik iets dergelijks ooit zou tegenkomen, maar die gasten zijn dus (jammer genoeg) 14€ rijker... Heb uiteraard de verdere dienst stopgezet. Dat blijkt wel te lukken, maar het is wel te laat natuurlijk.

Ik pen dit gewoon in de hoop dat anderen er iets aan hebben, en niet zo dom zijn om hier in te lopen !

We zijn dus 28 euro armer door deze gangsterpraktijk en aangezien je het zelf niet ondervindt aangezien uw GSM zelfs geen signaal lgeeft tijdens het ontvangen van deze SMSen heb ik geluk dat ik even mijn factuur heb nagekeken of het had nog weken kunnen duren eer ik het door had!

Wat kunnen we hier tegen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2013 10:50

U kan uw zoon duidelijk maken dat hij algemene voorwaarden moet LEZEN voor ze te ondertekenen (ook al is het digitaal). Breng hem ook meteen bij dat hij contracten op papier ook eerst volledig moet lezen (ook de kleine lettertjes) voor hij een handtekening zet.

Verder zou ik het zo laten. Het gaat maar over 28 €. De algemene voorwaarden waren duidelijk, dus u kan niet echt over oplichting spreken. Misschien dat u "iets" kan doen als uw zoon minderjarig is, maar dan nog is dit niet zeker en moet je jezelf de vraag stellen of het die 28 € waard is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ovi
Topic Starter

#3 , 23 jul 2013 17:23

Mijn zoon is 16 jaar Tom en heeft wel degelijk die melding genegeerd dus dacht dat hij juist gehandeld had maar het systeem zal wel zo goed in elkaar zitten dat je het dan al te pakken hebt zoals dat ander slachtoffer geschreven heeft.

Wat het voor mij toch duidelijk "oplichting" maakt is dat je bij het ontvangen van die 2 x 7 berichtjes aan 2 euro/stuk die allemaal na elkaar komen dus geen enkel signaal van uw GSM krijgt en ook op uw factuur staat het gewoon onder "Third Party Services" waar ook gewoon de betalingen van bus en tram enz.onder vallen dus is mijn enkel opgevallen omdat mijn zoon wegens vakantie deze periode dus bijna niet de bus of tram genomen had.

In ieder geval vindt ik dit niet kunnen en ben zeker dat er ook nog veel andere "domme" mensen hier zullen intrappen dus hun zaakje zal goed blijven draaien als iedereen dat maar normaal vindt!

Ps.: 28 euro vinden wij nog steeds veel geld en wel de moeite om iets aan te doen!!!

Reclame

Gebruiker21

#4 , 24 jul 2013 13:21

Mijn zoon is 16 jaar Tom en heeft wel degelijk die melding genegeerd dus dacht dat hij juist gehandeld had
Door die melding te negeren heeft hij juist NIET correct gehandeld. Dit is wat u hem best zou bijbrengen. Mensen moeten eens begrijpen dat een elektronische overeenkomst (waar je enkel "accept" moet klikken) gelijk staat aan een geschreven overeenkomst (waar je enkel je handtekening moet zetten) en dat je dus best LEEST wat je onderschrijft. Anyway, dat kwaad is geschied...
maar het systeem zal wel zo goed in elkaar zitten dat je het dan al te pakken hebt zoals dat ander slachtoffer geschreven heeft.
Uiteraard zit dit goed in elkaar. Er zitten commerciële gedachte achter. Dit is als misleidende reclame die nog "net legaal" is: het zit zo goed in elkaar dat het legaal is.
In ieder geval vindt ik dit niet kunnen en ben zeker dat er ook nog veel andere "domme" mensen hier zullen intrappen dus hun zaakje zal goed blijven draaien als iedereen dat maar normaal vindt!

Ps.: 28 euro vinden wij nog steeds veel geld en wel de moeite om iets aan te doen!!!
Niets belet u om een een zaak aan te spannen tegen de firma. Een advocaat kan u hierin bijstaan. Veel succes en laat ons weten hoe het verlopen is!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cvandelo

#5 , 25 jul 2013 17:10

Leg klacht neer bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie of bij de Ethische Commissie (http://www.telethicom.be" onclick="window.open(this.href);return false;) . Deze "anti virus dienst moet conform de Ethische Code van de Ethische Commissie werken aangezien de betaling gebeurd via verkorte nummers. Heeft uw zoon zelf de SMS gestuurd of heeft de applicatie de SMS gestuurd zonder dat uw zoon hiervan op de hoogte was. Beschrijf zeer duidelijk hoe de applicatie werkt.
Vraag uw zoon of hij nog ergens printscreens kan nemen van manier waarop de applicatie hem er heeft laten intuinen, mocht hij nog anti virus/hacker banners krijgen van deze dienst.

ovi
Topic Starter

#6 , 26 jul 2013 11:35

Mijn zoon blijft er bij dat hij niets gedaan heeft en zoals Tom schrijft zal dat dus de techniek zijn!
Hij is 16 jaar en volgens ik kan lezen moet hij minstens 18 jaar zijn dus daar zijn ze reeds in overtreding.
Ik heb hun even duidelijk mijn gedacht laten weten en plotseling zijn ze akkoord om die 28 euro terug te storten! lol
Ze vragen wel mijn Pay Pal rekening nummer? Koop al jaren de onderdelen voor mijn oldtimer via internet en betaal die met Pay Pal maar nog nooit een storting ontvangen dus volgens ik kan lezen op de site van Pay Pal is het rekeningnummer gewoon mijn emailadres en hebben ze verder niks nodig.

Ik ga wel degelijk klacht neerleggen bij die ombudsdienst want als iedereen het maar zo laat zoals die andere die ik hier geciteerd heb gaan die gangsters heel vlug rijk zijn!

Hieronder de mail die ik gehad heb waar wat uitleg staat over wat en hoe het gaat.
Blijkbaar betaal je dus 14 euro per week om tips te krijgen over het besparen op uw batterij? Ben ik nu weer te dom om dity te begrijpen of is dit echt belachelijk!

Geachte,

Wij hebben uw abonnementsgegevens voor uw GSM nummer in onze database gecontroleerd en daaruit blijkt het dat u een verzoek ingediend hebt, om zich op Atips7 dienst (Android Antivirus) op 2013-06-16 om 00:09:43 te abonneren. Het abonnement biedt informatie om hoe de batterij van Android te sparen voor 14€/week. Zo lang de dienst actief is, wordt het automatisch aangerekend via uw gsm-rekening. Het abonnement wordt geactiveerd als u op http://androidantiviruspro.com/" onclick="window.open(this.href);return false; klikt om de applicatie Android Antivirus te downloaden en daarmee bent u akkoord met de bepalingen en voorwaarden van deze dienst gegaan.

Het abonnement is op 2013-07-06 om 11:22:49 stopgezet.
Wij bevestigen dat uw telefoonnummer voor deze dienst is geblokkeerd.
Aangezien u niet tevreden met de bestelde dienst bent, zijn wij bereid om u, als teken van goede wil terugbetaling van 28 € te bieden.

Kunt u ons a.u.b. de gegevens van uw PayPal rekening sturen. Indien u geen PayPal account hebt, dan maakt u het zo snel mogelijk aan om uw terugbetaling te krijgen (http://www.paypal.com" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Laatst gewijzigd door webmaster op 26 jul 2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: telefoonnummer geanonimiseerd

Gebruiker21

#7 , 26 jul 2013 15:13

U hebt geluk dat dit soort bedrijf toch nog een "commerciële geste" wil doen. Wel "fishy" dat ze de terugbetaling via PayPal willen doen en niet via een simpele overschrijving. Ik vermoed dat die "commerciële geste" om één of andere reden niet via de boekhouding mag passeren, en vandaar via PayPal moet gebeuren. Anyway, als je daarmee je geld terugkrijgt...

P.S. Uw "rekeningnummer" bij PayPal, is inderdaad het e-mail adres waarmee u aanmeldt bij PayPal. Meer heeft iemand anders niet nodig om geld naar u te kunnen overschrijven.

KAROMA

#8 , 29 jul 2013 10:43

Mijn zoon van 16 had een extra kost van 36,20 € op zijn mobistarfactuur, betreffende "third Party Services".
Ik belde naar Mobistar en het bleek om het nummer 9166 te gaan , "waarschijnlijk is uw zoon een media-abonnementje aangegaan". Ze adviseerden me om STOP TE SMSsen naar dit nummer.
Ik vermoed dat dit om dezelfde praktijken gaat. Mijn vraag is hoe ik deze "firma" kan contacteren om klacht in te dienen en mijn geld terug te vragen.
Katrien

ovi
Topic Starter

#9 , 20 dec 2013 16:10

Had mij even een pb gstuurd dan had ik het wat vlugger gezien Katrien!
Die oplichters(want voor mij blijft dit wel degelijk een echte oplichterspraktijk) hebben mij wel degelijk via paypal de 28 euro terug gestort maar dan gaat er wel bijna 2 euro kosten af dus ook belachelijk maar op onze gewone rekening wilde ze niet storten??
Je ziet ook nergens in uw GSM iets van die zogenaamde SMSjes en bij Mobistar wisten ze zelfs niet wat die 9166 was dus dat heb ik zelf moeten uitzoeken.
Wel even kijken wat er van die oplichters is en wat niet want als uw zoon de bus betaald met een SMS komt dit ook onder "Third Party Service".
Normaal is het per schijf van 14 euro want in één van mijn berichtjes hierboven dat ik van hun ontvangen heb staat:

Het abonnement biedt informatie om hoe de batterij van Android te sparen voor 14€/week. Zo lang de dienst actief is, wordt het automatisch aangerekend via uw gsm-rekening. Het abonnement wordt geactiveerd als u op http://androidantiviruspro.com/" onclick="window.open(this.href);return false; klikt om de applicatie Android Antivirus te downloaden en daarmee bent u akkoord met de bepalingen en voorwaarden van deze dienst gegaan.

Van deze informatie hebben wij trouwens nooit iets gezien dus snap niet wat ze daar mee bedoelen en kan mijn moeilijk voorstellen dat iemand 14 euro per week wil geven voor info over "het besparen op de batterij van uw Android" dus blijf het een heel verdachte en vooral belachelijke zaak vinden waar Mobistar zelf wel eens iets mag aan doen om dit te vermijden want bij Proximus hebben wij nooit dit probleem gehad!

Ik heb ze dus zelf gevonden na wat opzoekwerk en de mails kwamen van customer.care@ccsuppc dus leg daar uw probleem eens uit!

Terug naar “Consumenten Koop”