Mijn zoon kreeg een melding dat ik zogezegd een virus had op mijn android smartphone.
Voor de rest heeft hij daar verder niks meer van gehoord tot ik ons factuur kreeg en het bij hem dus wel een pakje meer was?
Na telefoon naar de trouwens zeer behulpzame klantendienst van Mobistar kregen we te horen dat hij blijkbaar 2 keer 7 berichtjes naar 9166 had gestuurd wat na kontrole in zijn GSM niet zo bleek te zijn. Verder konden ze ons daar spijtig genoeg niet helpen maar ik vond zelf nog een slachtoffer van deze oplichting die het volgende schrijft!
Heb me gisteravond nog eens van de domste kant laten zien (moet ook eens kunnen).
Ik kreeg een melding dat ik zogezegd een virus had op mijn android smartphone. Alleen al die melding zou een lichtje moeten laten branden, maar gisteravond dus niet.
Het installeert dit programma'tje : http://androidantiviruspro.com/" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij opstarten krijg je een soort Eula, die ik verder genegeerd heb (nooit verstandig) en dus maar op "akkoord" geklikt.
De tekst was ongeveer de volgende (http://androidantiviruspro.com/downl..._phone?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) :
Door het downloaden van deze applicatie bij Rackley Tech Limited (hierna aangeduid als Company) en de installatie of het gebruik van deze toepassing of een gedeelte daarvan (Application), gaat u akkoord met de volgende algemene voorwaarden (de Terms and Conditions) en erkent u dat deze toepassing alleen kan worden gebruikt op Android handsets en dat deze toepassing uitsluitend voor persoonlijk gebruik is bestemd. De dienst is alleen beschikbaar voor gebruikers van Base KPN Orange, Mobistar & Proximus. Dit is een abonnement dat voor € 14 in rekening wordt gebracht keer per week hierin is inbegrepen het gebruik van de toepassing en Android tips, die 7 keer per week gestuurd worden naar uw telefoon. Om uw abonnement te annuleren, moet u een tekst met het woord STOP sturen naar 9166 of gebruik de Instellingen functie binnen de app om het af te melden. Kosten voor het verzenden van standaard berichten en data zijn van toepassing. Om contact op te nemen met de klantenservice, bel 022900256 of e-mail info.be@ccsupport.biz. Door op accept te klikken, gaat u akkoord met het ontvangen van verdere marketing materiaal van derden. U moet 18 jaar of ouder zijn en de toestemming hebben van de eigenaar van de eigenaar van het abbonement. Als u niet akkoord gaat met de bovenstaande algemene voorwaarden, verzoeken wij u niet op Accepteren te klikken.
Resultaat is dus dat er 14€ van je belwaarde verdwijnt (ze versturen 7x een SMS voor een waarde van 2 €/st). Alleen verschijnen deze niet tussen je gewone Sms-berichten, maar enkel in die anti-virus app...
Ik had niet verwacht dat ik iets dergelijks ooit zou tegenkomen, maar die gasten zijn dus (jammer genoeg) 14€ rijker... Heb uiteraard de verdere dienst stopgezet. Dat blijkt wel te lukken, maar het is wel te laat natuurlijk.
Ik pen dit gewoon in de hoop dat anderen er iets aan hebben, en niet zo dom zijn om hier in te lopen !
We zijn dus 28 euro armer door deze gangsterpraktijk en aangezien je het zelf niet ondervindt aangezien uw GSM zelfs geen signaal lgeeft tijdens het ontvangen van deze SMSen heb ik geluk dat ik even mijn factuur heb nagekeken of het had nog weken kunnen duren eer ik het door had!
Wat kunnen we hier tegen ondernemen?