Factuur ontvangen van onderaannemer

Tquest
Topic Starter

Factuur ontvangen van onderaannemer

#1 , 06 dec 2013 11:38

Wij hebben ons huis gezet met een 'sleutel op de deur' firma. Wanneer de ruwbouw klaar was hadden we een afspraak met een persoon X om de kleuren en type van onze ramen en buitendeuren te bespreken (Juni 2012). Toen werd door die persoon ook de vraag gesteld of we 'vliegramen' wensten. Dit werd door ons mondeling goedgekeurd, een paar weken later werd alles gemonteerd.
Op het moment van oplevering van onze woning waren al onze facturen van 'de sleutel op de deur firma' voldaan. Wij dachten dus mooi cadeautje van onze bouwfirma! Helaas, enkele weken later, krijgen we bezoek van dezelfde persoon X met de vraag ons die kosten van de vliegramen in het 'zwart' aan hem te betalen. (Prijs op een klein briefje met de hand geschreven)
Blijkbaar was persoon X een onderaannemer van onze bouwfirma. Wij hebben dit geweigerd met de melding dat al onze facturen voldaan zijn. Op 6/06/2013 ontvangen wij dan een factuur van persoon x. Deze factuur hebben wij vervolgens terug aangetekend geprotesteerd!
Vandaag 6/12/2013 ontvangen wij een aangetekend schrijven van de advocaat van persoon X met de vraag de factuur te betalen (minnelijke invordering).
Mijn vraag is nu: zijn wij verplicht deze factuur te betalen zonder dat we enige schriftelijke verbintenis hebben met persoon x? Er is nooit geen bestelbon voorgesteld en ondertekend, goederen zijn wel gemonteerd! Wij hebben enkel een schriftelijke overeenkomst met de sleutel op de deur firma. In het lastenboek van de sleutel op de deur firma staat ook wel geen melding van bijgeleverde vliegramen, vandaar mijn juridisch advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 06 dec 2013 12:05

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2013 12:39

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, alleen iets moelijker te bewijzen.

Reclame

Tquest
Topic Starter

#4 , 07 dec 2013 18:58

@ kb: wat is dan het nut van een getekende bestelbon?

mava105

#5 , 07 dec 2013 20:07

Jij hebt dus 2 bestellingen lopen: één met een getekende bestelbon, en één met een mondelinge bestelling.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 dec 2013 20:13

@ kb: wat is dan het nut van een getekende bestelbon?
Dat de koper zich niet zo gemakkelijk aan de aankoop kan onttrekken.
U geeft zelf toe dat er vliegenramen werden besteld. Dan getuigt het toch niet van fundamentele eerlijkheid om achteraf niet te betalen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tquest
Topic Starter

#7 , 09 dec 2013 15:25

Vliegramen werden inderdaad mondeling besteld met het idee dat dit in de prijs van de sleutel op de deur bouwfirma zat. Het schrijnwerk van onze voordeur zit bijvb wel in het lastenboek maar de 'optionele deurklink' niet. Hiervoor moest een opleg betaald worden. Eerst via een zwart briefje, daarna op factuur. Al deze goederen zijn ons inderdaad wel geleverd maar de manier waarop is heel raar. Blijkt dat de firma van de vliegenramen een nevenfirma is van de bouwfirma!! Bij de oplevering van onze woning waren alle facturen betaald. 1jaar na indiensttreding van onze woning komen ze nog met een factuur...

k.b.

#8 , 09 dec 2013 16:32

.

Tquest
Topic Starter

#9 , 10 dec 2013 20:56

Waarom maakte de sod firma dan geen opmerking tijdens de oplevering? Het kon ook een 'cadeau' geweest zijn van de bouwfirma? Met de onderaannemer hebben wij geen enkele verbintenis. Een jaar na datum van oplevering komt onderaannemer nog met factuur. Op papier staat er niets, aan hen om te bewijzen dat de vliegenramen wel degeljk geleverd zijn....

k.b.

#10 , 11 dec 2013 01:23

.

mava105

#11 , 11 dec 2013 12:30

Bij mij werden de vliegenramen GRATIS geleverd door de onderaannemer van de ramen. Ik moest er neit eens achterf vragen. Je mag er dan wel van uit gaan dat ze in de initiele prijsofferte al inbegrepen waren

Tquest
Topic Starter

#12 , 11 dec 2013 19:39

Vandaag bevriende advocaat hierover geïnformeerd. Als we geen ondertekende overeenkomst hebben met onderaannemer, wat het geval is, kan de onderaannemer ons juridisch niets maken. Een factuur opsturen een jaar na oplevering speelt ook in ons voordeel. Tenslotte kunnen zij niet bewijzen of de onderaannemer de vliegramen wel degelijk geleverd heeft.

Gebruiker21

#13 , 12 dec 2013 09:07

Ik heb ook met een SOD firma gebouwd (zeer tevreden van trouwens) en wij hebben NOOIT een factuur van één van de onderaannemers gekregen. Alles is altijd via de SOD firma betaald geweest. Ook de "extraatjes". De extraatjes staan ook vermeld in het lastenboek. Wij hebben echter een aantal dingen ook "cadeau" gekregen van de SOD firma: schuiftrap naar de berging boven onze garage, een extra radiator op onze tweede kleine badkamer, en enkele extra stopcontacten hier en daar. Die dingen staan nergens vermeld in een document, maar zijn mondeling afgesproken met de verkoper van de SOD firma.

Ik vind het dus niet zo abnormaal dat de TS deze vliegenramen interpreteerde als mee opgenomen in de prijs van de ramen. Als deze vliegenramen zonder beschadiging aan de ramen kunnen verwijderd worden, zou ik de onderaannemer laten weten dat u er van uitging dat de vliegenramen in de prijs van de ramen zat die u betaald hebt aan de SOD firma, dat u nooit meegedeeld is dat dit voor extra kosten ging zorgen, en dat u niet van plan bent dit te betalen aangezien u nooit akkoord gegaan bent met de prijs hiervoor, maar dat de onderaannemer altijd de vliegenramen terug kan komen ophalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”