weigeren van garantie 2e hands auto(kostprijs advocaat)

rcboy
Topic Starter
Berichten: 66

weigeren van garantie 2e hands auto(kostprijs advocaat)

#1 , 26 nov 2013 21:35

beste

ipv van het hele relaas te typen zal ik hier een copy paste doen van het mailverkeer.
Kort komt het erop neer dat ik een 2e handswagen gekocht heb met garantie.
Toen ik buiten reed uit de garage hoorde ik iets dat niet normaal was maar ik ben geen garagist en na het melden ging het wel weg gaan,het "was van stil te staan"..
Nu neemt niemand de garantie op hun dus vraag ik me afwat het nut is van garantie op een wagen als dit zomaar naast zich kan gelegd worden.
2e wat zou met dit kosten moest ik een advocaat onder de arm nemen(herstel zou ong 800€) zijn als ik het moest betalen.
3é kan ik hiermee ergens terecht bij een ombudsdienst?

hieronder het mailverkeer
Van: xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: vrijdag 4 oktober 2013 13:31
Aan: xxxxxxx@toyotabelgium.net
Onderwerp: 206cc

Beste

Sorry dat ik U nu reeds moet mailen ivb de peugeot.
Toen ik er mee uit de garage reed in xxxxxxxxx zat er een sleepend, tikkend/knetterent geluid in de motor.
Omdat er een klant in de toonzaal stond heb ik uit respect dit gemeld aan u technieker en niet binnengekomen in de toonzaal en die heeft er ook naar gekeken.
Deze hoorde het ook maar zie dat het normaal was en dat het wel zal verdwijnen.
Het geluid verergert er enkel op.
S’morgens als hij koud is zit er een knetterend en sleepend geluid in de motor hetzelfde de technieker gehoord heeft.
Het knetteren verdwijnt na een tijdje als de motor warm heeft ,maar het slepend geluid blijft.
Ik ben dan ook eerst bij mijn garagist binnen geweest om zeker te zijn dat ik geen melding maak van iets dat normaal is.
Na onderzoek is gebleken wanneer ik mijn koppeling indruk het sleepend geluid weg is wat doet concluderen dat het de druklager
van de koppeling is die mogelijks defect is.

Graag enig advies om dit te kunnen oplossen.
Heeft u ook reeds de onderhoud historie van de wagen kunnen verkrijgen?

met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Van: xxxxxxx@toyotabelgium.net]
Verzonden: dinsdag 8 oktober 2013 18:10
Aan:xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc

Goeiedag,

Heb dit hier ook eens nagevraagd, kan natuurlijk van die druklager komen
Maar dit wil daarvoor niet zeggen dat dit defekt is
Indien dit sterk verergerd, breng je de wagen binnen en zullen dit probleem oplossen
mvg

xxxxxxx
Gedelegeerd Bestuurder
Van: xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: dinsdag 22 oktober 2013 21:46
Aan: 'xxxxxxx'
Onderwerp: RE: 206cc

Beste,

Het euvel blijft bestaan.
Het slepend geluid is erger geworden.
Op zich is dat niet echt storend wel dat het schakelen steeds moeilijker wordt.
Als ik in 1e of 2e of achteruit wil schakelen is moet dit bijna met harde hand gebeuren.
Enig oplossing is de koppeling lossen, terug intrappen en dan voorzichtig schakelen.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Van: xxxxxxx@toyotabelgium.net]
Verzonden: donderdag 24 oktober 2013 15:52
Aan: xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc

Hallo,

Indien dit probleem te erg wordt, breng je best de wagen binnen voor herstelling
Dan zullen we dit oplossen,
mvg

xxxxxxx
Gedelegeerd Bestuurder
Van:xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: donderdag 24 oktober 2013 16:35
Aan: 'xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc

Beste,

Hoe lang zal ik de wagen kwijt zijn?
Volgende week ben ik een week in verlof zou dit lukken in die week?
Ik moet wel nog iemand zoeken om mee te rijden daar mijn echtgenote een knie operatie heeft gehad en ze niet in auto kan rijden.
Indien ik bevestiging krijg van wanneer het past kan ik asap iemand zoeken en bevestigen of het lukt voor mij.
Alvast bedankt voor de service.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Van:xxxxxxx@toyotabelgium.net]
Verzonden: donderdag 24 oktober 2013 17:39
Aan:xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc

Ja da moe lukken, ik denk 2 dagen maar als je de wagen laat staan is het geen probleem
xxxxxxx
Gedelegeerd Bestuurder
Van:xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: donderdag 24 oktober 2013 21:50
Aan: xxxxxxx'
Onderwerp: RE: 206cc

Beste

Ik zou idd de wagen laten staan.
Wanneer past het om hem langs te brengen?

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Van: xxxxxxx@toyotabelgium.net]
Verzonden: vrijdag 25 oktober 2013 8:59
Aan: 'xxxxxxxi'
Onderwerp: RE: 206cc

Hallo

We zijn open in de week van 08.15 12.00 - 13.00 18.00
Zaterdag 09.00 12.00
mvg
xxxxxxx
Gedelegeerd Bestuurder
Van: xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: maandag 28 oktober 2013 7:55
Aan:xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc

Beste,

Ik zal vandaag de wagen binnen brengen.
Dit valt toch onder garantie vermoed ik.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Vanaf hier krijg ik geen reactie meer van de verkoper nadat ik met de wagen binnen ben geweest.
nog steeds de papieren van het onderhoud niet gekregen of het bewijs van het vervangen van de distributieriem

Van:xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: woensdag 6 november 2013 10:04
Aan: xxxxxxx
Onderwerp: raming Peugeot

Beste,

Naar aanleiding van mijn bezoek op 28/10/13 aangaande het vermoedelijk defect aan de koppeling en het betwisten ervan dat dit eigen is aan een Peugeot wagen ben ik naar een erkende garage van Peugeot geweest.
Ik ben langs geweest met de zelfde melding zoals ik bij u ben geweest namelijk het lastig schakelen en slepend geluid en gevraagd of het mogelijk is dat een technieker dit eens zou bekijken of ik me vergis of er werkelijk iets aan de wagen is.
Na het onderzoek blijkt idd dat de koppeling defect is en hebben ze me een kostenraming gegeven om dit te laten herstellen.
Mijn enige doelstelling was om onafhankelijk van ons gesprek te kijken of er effectief iets aan de koppeling scheelt of het eigen aan Peugeot was.

Bij deze heb ik dan ook de garantiebepalingen gelezen van Topcar en zal ik zoals op de garantievoorwaarden vermeld staat U een aangetekend schrijven sturen met de vaststelling van het defect binnen de 2 maand van vaststelling mede dat er in de voorwaarden van topcar staat te lezen dat de Criteria van het label TopCar voor 2ehandswagens aan volgend voldoen :
• Maximum leeftijd van de voertuigen 7 jaar?
• Kilometerstand beperkt tot 150 000 km.
• Alle automerken worden aanvaard.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Van:xxxxxxx@telenet.be]
Verzonden: zaterdag 23 november 2013 23:11
Aan:xxxxxxx
Onderwerp: RE: 206cc


Beste,

Het is nu 3 weken geleden dat ik u terug gecontacteerd heb ivb het slepen van de druklager nadat ik hem bij u ter controle heb gebracht .
Na het afwijzen van het defect door u heb ik naar een erkende Peugeot garage geweest om te vragen of er een defect was aan de wagen of zoals u vermelde het eigen aan een Peugeot wagens is.
Hierbij bevestigden dat de druklager en versnellingsbak een defect vertoonden en hebben met een offerte gegeven.
Na 3 weken krijg ik geen reactie terug.
Ik heb steeds nog geen copie gekregen van de onderhoudsbeurten van de vorige garage en van het vervangen van de distributie riem zoals u vermelde bij aankoop.
Ondertussen heb ik de wagen eens van nader bekeken en heb ik tot mijn grote verbazing zelfs gezien dat de luchtaanvoer vanonder vastzit met een gewone fietsbinder?
Ook is de wagen gedeeltelijk herschilderd geweest dus had ik toch graag bovenstaande gegevens van de vorige garagist gekregen.
Bij deze zal ik dan ook contact opnemen met toyota belgie en de mails forwarden naar hun toe om tot een oplossing te komen ten eerste voor de druklager en de speling/moeilijk schakelen van de versnellingspook.
Als laatst had ik graag wat meer info gekregen ivb het label topcar garantie.
Op de website zie ik staan

Criteria van het label Toyota TopCar :
Maximum leeftijd van de voertuigen 7 jaar.
Kilometerstand beperkt tot 150 000 km.
Alle automerken worden aanvaard.

Bij mijn weten is de wagen die ik gekocht heb van 2003 dus 10 jaar oud .

Met vriendelijk groet,
xxxxxxx
From:xxxxxxx@telenet.be]
Sent: mardi 26 novembre 2013 12:50
To: CRC - Toyota Belgium
Subject: aankoop 2ehandswagen garage xxxxxxx

Beste

Gelieve onderstaand mailverkeer terug te vinden tussen mezelf en Toyota xxxxxxx.
Ik heb daar een 2ehandswagen gekocht met de topcar garantie erbij voor een jaar.
Testen van de wagen ging ook niet omdat deze de toonzaal stond maar ik mocht me verzekeren dat de wagen in orde was.
Bij het buiten rijden na de betaling natuurlijk hoorde ik meteen dat er iets niet in orde was maar ik ben geen technieker dus geloofde ik het oordeel van de garagist dat dit was door stilstaand en zou verbeteren.
Indien het niet verbeterde heb ik nog garantie op de wagen.
Tot ik de wagen effectief wil binnenbrengen onder garantie.
Het verloop leest u hieronder.
Sinds de laatste 2 mails krijg ik geen reactie meer terug en het probleem blijft maar aanslepen/verergeren.
Ondertussen heb ik ook nog geen papieren gekregen zoals afgesproken bij de verkoop van het vorig onderhoud en het effectief vervangen van de distributieriem.
Na nader onderzoek blijkt er wel meer aan de hand te zijn, maar toch zou ik dit eerst graag opgelost zien.
Daar garage xxxxxxx niet meer reageert ben ik genoodzaakt om hogerop mijn verhaal te doen en tot een eindelijke oplossing te komen.
In bijlage vind u dan ook de raming terug van de Peugeot garage, na onderzoek van de wagen op aanvraag van mezelf nadat garage vanbelleghem verklaarde dat dit eigen aan Peugeot was.

Ik heb deze mail naar info gestuurd ,maar indien gewenst en dit niet voor jullie is gelieve me dan op de hoogte te houden zodoende ik deze kan forwarden naar info@toyota-europe.com
Hopend op een spoedige reactie
Dan ik u bij voorbaat
xxxxxxx
Van: CRC - Toyota Belgium [mailto:crc@toyota.be]
Verzonden: dinsdag 26 november 2013 13:17
Aan: xxxxxxx
Onderwerp: RE: aankoop 2ehandswagen garage xxxxxxx

Geachte heer

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen.

Toyota Belgium is invoerder van nieuwe wagens ( enkel Toyota ’s) en verkopen geen tweedehands wagens.

Dit is een contract tussen u en de verkoper, gelieve dit verder met hen te bespreken.

Met vriendelijke groeten

xxxxxxx
Customer Relations Specialist

Toyota & Lexus Belgium
Leuvensesteenweg 369
1932 Zaventem

Tel.: 0800 999 55
fax: + 32 (0) 2 386 75 76
http://www.toyota.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lexus.be" onclick="window.open(this.href);return false;
From:xxxxxxx@telenet.be]
Sent: mardi 26 novembre 2013 13:37
To: CRC - Toyota Belgium
Subject: RE: aankoop 2ehandswagen garage xxxxxxx

Beste

Op http://www.topcar.be/topcar-toyota-waarborg-car-pass" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik volgend terug
Het TopCar kwaliteit label
Het betreft een gevarieerd aanbod van occasievoertuigen van verschillende kwaliteit. Om u te begeleiden bij uw keuze, heeft Toyota Belgium het TopCar- label gecreëerd: kwaliteitsoccasies van alle merken in België en in het Groothertogdom Luxemburg.

Op mijn overeenkomst/aankoopbewijs staat duidelijk
“ TOP CAR waarborg tot 26/09/2014.
En op mijn bestelbon staat duidelijk toyota vtopcar de kwalitiets occasie met op de achterzijde de voorwaarden van de topcar garantie.

Bij wie moet ik dat zijn om dit voor te leggen want de verkoper reageert niet meer en negeert de gebreken.

Met vriendelijke groet
xxxxxxx

Van: CRC - Toyota Belgium [mailto:crc@toyota.be]
Verzonden: dinsdag 26 november 2013 13:46
Aan:xxxxxxx
Onderwerp: RE: aankoop 2ehandswagen garage xxxxxxx

Geachte heer

Wij begrijpen de situatie volledig maar de waarborg wordt door de verkoper verstrekt.

Wij hebben de wagen ( en zeker geen Peugeot) nooit onderzocht of gezien.

Wij raden u aan de garage in gebreke te stellen met een aangetekend schrijven of uw rechtsbijstand van uw verzekering aan te spreken om zo een oplossing te vinden.

U mag mij ook bellen voor meer uitleg op 02/386.76.80

Met vriendelijke groeten

xxxxxxx
Customer Relations Specialist

Toyota & Lexus Belgium
Leuvensesteenweg 369
1932 Zaventem

Tel.: 0800 999 55
fax: + 32 (0) 2 386 75 76
http://www.toyota.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lexus.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste,

Ik begrijp dat jullie de wagen niet onderzocht hebben.
Maar toch moet iemand die garantie uitgeven?
Ik heb mijn verzekering gecontacteerd en de rechtsbijstand kan daar zeker niet voor gebruikt worden.
Dus heb ik voorlopig nog een paar opties open die ik eerst zal aanspreken, want zelf een advocaat aanstellen(betalen) voor een garantie geschil vind ik er iets over gelet op het feit dat dat ik 1 jaar garantie geniet?
Omdat niemand mijn geval op zich wil nemen zowel toyota belgie of de dealer van toyota zelf wou ik u toch mededelen dat ik dit eerst aan de ombudsdienst zal doorsturen als eerste optie en navragen wat mijn mogelijkheden zijn.

Toch bedankt om mijn mails te willen beantwoorden.

met vriendelijke groet
xxxxxxx

mvg,

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding