verjaring factuur + 2e sleutel 2dehandswagen

krispeeters99
Topic Starter

verjaring factuur + 2e sleutel 2dehandswagen

#1 , 18 nov 2013 16:50

Beste,

3 jaar geleden kocht ik een 2-de handswagen bij een garagehouder.
Bleek slechts 1 sleutel bij de auto te zitten, andere sleutel zou ik nadien nog krijgen want was nog bij vorige eigenaar.
Een aantal maanden later kreeg ik bericht dat ik deze sleutel mocht gaan afhalen, maar ze hadden deze bijbesteld (vorige eigenaar was deze dus kwijt!).

Los van het feit dat 1 sleutel krijgen bij aankoop 2dehandswagen niet legaal is volgens mij (?!) ... kreeg ik voor het bijbestellen van de sleutel ook nog eens de factuur gepresenteerd. Deze werd natuurlijk niet betaald.
Bijna 3 jaar na datum krijg ik een aangetekende brief in de bus met aanmaning tot betaling van deze 'sleutel'factuur.

Vraag:
- wanneer 2e sleutel bij 2e handswagen ontbreekt, moet dit dan op de papieren van de auto/aankoopfactuur vermeld worden door verkoper?
- factuur 3 jaar na datum van de garage aan mij (particulier), is deze verjaard ja of nee?

Dank voor info.

G.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 nov 2013 18:01

U heeft de factuur bij ontvangst niet geprotesteerd. Uw argumentatie mbt 2 autosleutels is weinig krachtig als u destijds het engagement tot levering 2° sleutel niet liet noteren op de factuur.
Verjaring factuur zie hieronder

Is de factuur al verjaard?

Wat is verjaring? Als een factuur verjaart, betekent dit dat door het verlopen van een bepaalde tijd (dit is de verjaringstermijn) u niet meer verplicht kunt worden om te betalen.

Meestal pas na tien jaar. De verjaringstermijn van een factuur is over het algemeen tien jaar. Krijgt u als handelaar van uw leveran­cier dus meer dan een jaar na datum een factuur, dan kunt u er zich dus niet van afmaken door te zeggen ‘te laat, uw factuur is verjaard’.
Geldt dit ook tegenover uw klanten?

Soms niet. In de relatie handelaar-particulier geldt er soms een verjaringstermijn van één jaar. Dit is wél alleen maar zo indien het gaat om de ver­koop van voedingswaren of courante (alledaagse) zaken. Een verjaringstermijn van één jaar is dus eerder de uitzondering dan de regel.

Soms wel. Voor niet-courante zaken is de verjaringstermijn sowieso tien jaar. Maar zelfs voor courante zaken en voeding geldt de korte termijn van één jaar niet meer zodra u iets van de overeenkomst op papier heeft (bv. een onderteken­de bestelbon, een afgetekende leveringsbon of een fax met een akkoord). De tienjarige termijn is dan opnieuw van toepassing.

Wat is een courante zaak? Dit is weer eens koffiedik kijken. De wet zegt er niets over. Algemeen wordt aangenomen dat voeding, kranten, kleding, … courante zaken zijn waarvoor de ver­jaringstermijn van één jaar geldt. Er wordt voor die aankopen ook meestal geen factuur opgemaakt omdat het om kleine bedragen gaat. Maar zelfs als er een factuur wordt opgemaakt, geldt de verjaringstermijn van één jaar. De aankoop van meubelen of een auto is dan weer geen courante aankoop en daarop is de verjaringstermijn van tien jaar van toepassing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

krispeeters99
Topic Starter

#3 , 18 nov 2013 23:47

Bedankt voor de uitvoerige verklaring ivm verjaring, basejumper. Is nu perfect duidelijk.

Om terug te komen op het '2e sleutel' verhaal:
--> ik heb nooit opdracht gegeven tot bestelling van een 2e sleutel. Zoals mij werd geïnformeerd, lag deze namelijk nog bij de vorige eigenaar. Aangezien ik dus nooit iets heb getekend of op papier gezet om een 2e sleutel bij te bestellen, in welke mate kan de garagehouder mij dat dan wel factureren?

Reclame

basejumper

#4 , 19 nov 2013 18:43

Kris,

Ook hier weer. u had dat mogelijk kunnen protesteren zodra u de factuur ontving. u had dan inderdaad kunnen zeggen : steek die sleutel waar ...
Echter 3 jaar na de factuur nog afkomen met dit argument is weinig realistisch. U heeft de sleutel aanvaard en drie jaar gezwegen, wat een aanvaarding kan impliceren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2013 18:51

andere sleutel zou ik nadien nog krijgen
Is dit traceerbaar? Contract, mail, ...

Terug naar “Consumenten Koop”